Lancia zajmuje szczególne miejsce w koncernie Fiata. Ma być dostawcą samochodów luksusowych i niepowtarzalnych. Najnowszy model, lancia thesis, ma stać się europejskim przebojem w klasie samochodów luksusowych. W Europie sprzedaje się rocznie około miliona takich aut. Jeśli walory nowej lancii rzeczywiście przyciągną nowych klientów, pozycja producentów innych aut luksusowych może być zagrożona.Nowa lancia ma niemal 4,9 metra długości i pod względem stylistycznym nawiązuje do najlepszych historycznych modeli tej marki. Atrapa chłodnicy nawiązuje do lambdy z lat 20, wskaźniki na desce rozdzielczej do aurelii i flaminii z lat 30. i 40. Mimo tych historycznych odwołań, już na pierwszy rzut oka widać, że linia auta jest absolutnie nowoczesna i na wskroś włoska. Trochę paradoksalnie zabrzmi w tej sytuacji informacja, że design tego samochodu jest dziełem amerykańskiego projektanta Michaela Robinsona, w którego żyłach podobno nie płynie nawet kropla włoskiej krwi. W każdym razie thesis jest konstrukcją przemyślaną, przygotowywaną bez zbędnego pośpiechu - do sprawdzenia wielu rozwiązań posłużyła koncepcyjna lancia dialogos, która przedstawiana była jako samochód jutra. Wiele z nich przeszło do thesis.
Nowa lancia jest przygotowana z myślą o komforcie ludzi, którzy nią podróżują. Wskazują na to już zewnętrze rozmiary. Także duży rozstaw osi zapowiada komfortowe rozwiązanie wnętrza i stabilność podczas jazdy. Prawdziwego komfortu doświadcza się jednak dopiero w bezpośrednim zetknięciu z tym samochodem. Lancia thesis "rozpoznaje" swojego kierowcę; na jego widok zwalnia blokady zamków - wystarczy dotknięcie klamki i drzwi się otwierają, kierownica wędruje w kierunku deski rozdzielczej, a fotel się cofa, wszystko po to, aby ułatwić zajęcie miejsca. Kiedy kierowca siedzi już na fotelu, fotel wraca do zaprogramowanej wcześniej pozycji i przyjmuje kształt dostosowany do wymagań kierowcy, kierownica także wraca do swojej normalnej pozycji, drzwi automatycznie się zamykają. Aby uruchomić silnik niepotrzebny jest kluczyk. Wszystkie te "cuda" dzieją się za sprawą kilkudziesięciu czujników, które rozpoznają sygnały karty identyfikacyjnej, którą nosi przy sobie kierowca. Podobne funkcje, ale w mniejszym zakresie, pełni karta renault laguna II.
Podróżujący thesis korzystają z klimatyzacji każdy według własnych wymagań. System pozwala na indywidualną regulację temperatury i nawiewu dla każdego siedzenia. Oprócz tego utrzymuje optymalny poziom wilgotności. Ponadto jest to chyba jedyny samochód, który nie pozwala na rozgrzanie wnętrza na postoju w czasie upału. Baterie słoneczne umieszczone w dachu potrafią utrzymać temperaturę między 20 a 25 stopni C. Odwrotnie jest zimą. Zawczasu można zaprogramować czas włączenia dodatkowej nagrzewnicy płynu chłodzącego. Jego nagrzewanie można też uruchomić z pilota. Ciepły płyn w chłodnicy pomoże błyskawicznie uzyskać optymalną temperaturę wnętrza.
Komfort we wnętrzu wynika nie tylko z wyposażenia samochodu w wygodne (wszystkie regulowane) fotele obite luksusowymi materiałami (w tym także skórą), doskonałej klimatyzacji, ale także wprowadzenia innych rozwiązań. System filtrów wychwytuje nie tylko pyłki, ale także zapachy, jak na przykład spaliny. Grube, półcentymetrowe szyby, tłumią zewnętrzne hałasy. Wyrafinowany system audio zapewnia najwyższą jakość muzyki. Ale to nie wszystko.
Lancia thesis została wyposażona w jeden z najbardziej rozwiniętych i wyrafinowanych systemów elektronicznych. System connect, czyli pokładowy system informacyjny z kolorowym, 7-calowym wyświetlaczem zapewnia utrzymywanie kontaktu ze światem zewnętrznym za pośrednictwem Internetu lub przez telefon. Pozwala też na posługiwanie się mapą elektroniczną z funkcją nawigatora. W krajach, gdzie działa centrala obsługi, będzie można za pośrednictwem tego systemu wezwać pomoc drogową, zamówić pomoc lekarską, usługi turystyczne oraz zapewnić sobie wiele innych usług.
Thesis jest wyposażona w aktywny system bezpieczeństwa. Tak więc Radar Cruise Control, kierując się wskazaniami radaru, sam dostosowuje prędkość auta do prędkości poprzedzającego samochodu, utrzymując bezpieczną od niego odległość. Światła włączą się automatycznie po zapadnięciu ciemności, np. przy wjeździe do tunelu, wycieraczki same zaczną pracować z odpowiednią prędkością już przy pierwszych kroplach deszczu. Na parkingu, po wyłączeniu silnika lub otwarciu drzwi po stronie kierowcy, włączy się automatyczny hamulec postojowy.
Oczywiście, pisząc o takim samochodzie tylko dla porządku trzeba wspomnieć, że jego układ hamowania został wyposażony w systemy mające wpływ na poziom bezpieczeństwa, jak ABS z EDB, ASR i ESP oraz system ośmiu poduszek powietrznych.
Paleta silników napędzających lancię thesis składa się z trzech nowoczesnych silników benzynowych (2.0 20v turbo soft - 155 KM, 2.4 20v - 170 KM, 3.0V6 24v - 215 KM) i jednego równie nowoczesnego silnika wysokoprężnego common rail (2,4 JTD - 150 KM). Z jednostką 3-litrową kojarzona jest pięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów. Z pozostałymi silnikami współpracuje sześciobiegowa przekładnia ręczna.
Jeśli idzie o lancię thesis, to - przynajmniej w Polsce - jest jeszcze kilka niewiadomych. Nieznana jest dokładna data wprowadzenia jej do sprzedaży. Andrzej Chudobiński, prezes Bileksu, jedynego dilera Lancii w województwie łódzkim, uważa, że nastąpi to jesienią. Cena podstawowej, ale bogato wyposażonej wersji wyniesie około 40.000 euro. Nie osłabia to jednak zainteresowania tym modelem potencjalnych klientów.
- Liczę - mówi prezes Chudobiński - że zainteresowanie thesis jeszcze bardziej wzrośnie, kiedy jego pierwsze egzemplarze pojawią się w salonie.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?