Wydawało się, że tylko Amerykanie umieją produkować luksusowe vany, takie jak np. Chrysler Voyager. Okazało się, że włoska Lancia Phedra też jest luksusowa, nie tylko z powodu pełnego wyposażenia.
![Fot. Lancia: Lancia Phedra to rzadko spotykane auto na naszych drogach, wspólna konstrukcja koncernu Fiat i PSA (Peugeot-Citroen).](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/99/b7/624407098ee43_p.jpg?1648625418)
Chrysler Voyager to prekursor i niedościgniony wzorzec pojazdu typu van. Na naszym rynku ma niekwestionowaną pozycję. Fiat i koncern PSA (Peugeot-Citroen) połączyły wysiłki, by sprostać konkurencji zza oceanu. Europejczycy oferują więc 4 samochody pod czterema markami, z których wybraliśmy Lancię Phedra. Ta ekskluzywna włoska marka jest u nas trochę niedoceniana, a szkoda. Porównujemy Voyagera
![Fot. Chrysler: Chrysler Voyager to prekursor klasy vanów i wciąż sprzedaje się znakomicie. Standardowo oferowany jest w wersji 7-osobowej.](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/09/b9/6244070d9ff40_p.jpg?1648625422)
napędzanego dieslem 2,5 CRD o mocy 141 KM i Lancię Phedra z silnikiem wysokoprężnym 2,2 JTD/128 KM. To najmocniejszy diesel oferowany w Lancii i łączony wyłącznie z najbogatszą wersją wyposażenia.
Cechy szczególne
Oba pojazdy mogą maksymalnie przewozić 7 pasażerów. Tyle miejsc oferuje Voyager w wyposażeniu standardowym, a w Lancii za dodatkowe 2 fotele montowane w trzecim rzędzie trzeba zapłacić ekstra. Phedrę i
![Fot. Lancia: Phedra napędzana dieslem 2,2 l/128 KM ma zbliżoną dynamikę i zużycie paliwa do Voyagera. W podstawowym wyposażeniu pojazd oferowany jest](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/10/e9/6244070a9d4f2_p.jpg?1648625419)
Voyagera można też zamówić w wersji 6-osobowej z konfiguracją foteli w układzie 2+2+2. Dzięki temu pasażerowie mają więcej miejsca. Ilość rzędów foteli determinuje objętość bagażnika. Za trzecim rzędem siedzeń Voyagera mamy do dyspozycji 433 l przestrzeni bagażowej, a gdyby się ich pozbyć - aż 1219 l. W Lacii w wersji 5-osobowej bagażnik ma objętość 480 l, a w wersji 7-osobowej - 325 l. Tablica przyrządów Chryslera zaprojektowana jest w
![Fot. Chrysler: Wysokoprężny silnik Voyagera z pojemności 2,5 l osiąga 143 KM mocy. Pojazd w mieście zużywa co najmniej 10 l paliwa.](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/dd/0b/6244070eacb43_p.jpg?1648625423)
nowoczesnym stylu, ale z przestrzeganiem wymogów ergonomii. Wskaźniki umieszczone są w typowym miejscu, przed kierownicą. Wnętrze Lancii jest zaprojektowane futurystycznie, a tablica przyrządów umieszczona została nad konsolą środkową. Na niej znajduje się dźwignia zmiany biegów i przyciski do sterowania komputerem pokładowym. Zanim zacznie się przyciskać, warto przeczytać instrukcję.
Silniki
![Fot. Lancia: Nowoczesne wzornictwo przemysłowe Lancii – futurystyczna tablica przyrządów i dźwignia zmiany biegów umieszczona w konsoli środkowej.](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/1b/4a/6244070b671cd_p.jpg?1648625420)
Chryslera napędza silnik wysokoprężny o pojemności 2,5 l i mocy 143 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze, turbosprężarkę i zasilany jest układem common rail. Podobną budowę ma silnik Lancii, który z pojemności 2,2 l osiąga moc 128 KM. Obie jednostki napędowe to dość nowoczesne konstrukcje, wyróżniające się dobrą elastycznością i zbliżonym zużyciem paliwa. W mieście oba pojazdy zużywają
![Fot. Chrysler: Klasyczna tablica przyrządów Voyagera jest czytelna.](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/e2/ef/6244070f6e76b_p.jpg?1648625423)
ok. 10,5 l oleju napędowego, jednak bardzo wiele zależy od techniki jazdy. Przy dynamicznym przyspieszaniu można osiągnąć wynik 16 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Zarówno Chrysler jak i Lancia mają dość wysoki komfort jazdy, za sprawą świetnie dobranej twardości zawieszenia i znacznego rozstawu osi. W obu autach z przodu zastosowano
![Fot. Lancia: Phedra jest bogato wyposażona, na zdjęciu wersja 6-osobowa.](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/a5/46/6244070ca6289_p.jpg?1648625421)
kolumny McPhersona, w tylnym zawieszeniu występują istotne różnice. W Lancii wykorzystano belkę skrętną, a w Chryslerze - oś sztywną. Ponieważ vany nie służą do nadmiernie szybkiej jazdy w zakrętach, oba rozwiązania dobrze spełniają swoją rolę. Oś sztywna jest bardziej wytrzymała na przeciążenia ładunkiem. W obu autach poziom hałasu jest
![Fot. Chrysler: Za trzecim rzędem siedzeń bagażnik Voyagera ma objętość 433 l.](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/91/32/6244071005cc9_p.jpg?1648625424)
dość niski, jednak nieco cichsza jest Lancia. Za to Voyager ma bardziej skuteczny układ hamulcowy.
Podsumowanie
Bardziej popularnym autem na naszych drogach jest Chrysler Voyager, co powoduje, że ma on większe szanse u potencjalnych nabywców. Lancią zainteresować się mogą osoby poszukujące rzadko spotykanego pojazdu. Oba samochody mają zbliżone własności jezdne i komfort. Zaletą Voyagera jest możliwość przewożenia 7 osób, za to Lancia jest bogaciej wyposażona i przez to droższa od Chryslera.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Lancia Phedra | Chrysler Voyager |
Przestronność wnętrza | | + |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | | + |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Lancia Phedra | Chrysler Voyager |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2179 | 2499 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 128/4000 | 143/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 314/2000 | 340/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 12,6 | 11,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 10,6 | 10,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 182 | 183 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 66 | 67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,6 | 39,6 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 480/325 | 1219/433 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 80 | 75 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 5,9/10,1 | 6,4/9,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 475 x 187 x 176 | 480 x 199 x 175 |
Rozstaw osi (cm): | 283 | 288 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 | 2/7 |
Cena (zł): | 174 800 | 131 500 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Lancia Phedra Emblema | Chrysler Voyager SE |
poduszki powietrzne | 6 | 7 |
układ ABS | S | S |
układ wspomagania nagłego hamowania | - | S |
układ ESP kontroli toru jazdy | S | |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/S |
elektrycznie sterowane/podgrzewane/ składane lusterka zewnętrzne | S/S/S | S/S/- |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
radio CD | S | S |
Czujnik deszczu/czujnik parkowania | S/S | - |
tempomat | S | - |
klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | S/- |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.240.7/images/video_restrictions/0.webp)
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?