Lancer WRC gotowy do walki

Rzońca Maciej, Trybuna Śląska
owe „cacko” Mitsubishi podczas prezentacji na targach w Essen.
owe „cacko” Mitsubishi podczas prezentacji na targach w Essen.
Podczas niedawnych targów motoryzacyjnych w niemieckim Essen, Mitsubishi Motor Sport zaprezentowało mitsubishi lancera WRC04. Samochód, z którym zespół powróci po rocznej przerwie do rajdowych samochodowych mistrzostw świata, powstał w brytyjskim ośrodku MMSP w Rugby. Pracami kierował Mario Fornaris, dyrektor techniczny MMSP. – Nowy Lancer różni się całkowicie od naszego poprzedniego samochodu
owe „cacko” Mitsubishi podczas prezentacji na targach w Essen.
owe „cacko” Mitsubishi podczas prezentacji na targach w Essen.

Podczas niedawnych targów motoryzacyjnych w niemieckim Essen, Mitsubishi Motor Sport zaprezentowało mitsubishi lancera WRC04. Samochód, z którym zespół powróci po rocznej przerwie do rajdowych samochodowych mistrzostw świata, powstał w brytyjskim ośrodku MMSP w Rugby.
Pracami kierował Mario Fornaris, dyrektor techniczny MMSP.
- Nowy Lancer różni się całkowicie od naszego poprzedniego samochodu WRC - powiedział Fornaris. Wprowadziliśmy do niego około 6 tysięcy nowych elementów. Skorzystaliśmy ze swobody, jaką dają przepisy dotyczące aut WRC, ale staraliśmy się stworzyć prostą konstrukcję pozwalającą najpierw na "zrozumienie" nowej rajdówki, a później wprowadzenie bardziej zaawansowanych systemów.

Sezon 2004, w którym fabryczny team wystartuje we wszystkich szesnastu rundach mistrzostw świata, jest traktowany jako rok zbierania doświadczeń i rozwijania nowego lancera WRC04. Celem jest stworzenie warunków do rywalizacji o zwycięstwa w kolejnych latach.
Na razie lancer WRC04 poddawany jest wielu testom, które mają przygotować go do debiutu podczas Rajdu Monte Carlo w drugiej połowie stycznia. M. in. przebył trzytygodniowe testy w tunelu aerodynamicznym, które pozwoliły wprowadzić korzystne zmiany, np. w kształcie maski silnika oraz przedniego i tylnego spojlera. Tunel pomógł też znaleźć optymalne kształty i rozmieszczenie kanałów wlotu powietrza, które chłodzi pracującą w ekstremalnych warunkach jednostkę napędową. Ważne były też prace nad tzw. "downforce", czyli efektem aerodynamicznym pozwalającym na jak najlepsze "trzymanie się drogi" przez samochód podczas dużych prędkości.

- Na początku nie oczekujemy zbyt wiele od samochodu - stwierdził Mario Fornaris. - Jest zbyt wcześnie, aby można było w pełni ocenić jego walory. To konstrukcja zupełnie nowa, powstała w krótkim czasie, którego nie było też za wiele na testy. Spodziewamy się wystąpienia drobnych problemów, tak jak ma to miejsce w przypadku prototypu. Mam nadzieję, że już na początku nowy Lancer WRC04 będzie nieco szybszy od swojego poprzednika. Będziemy starali się go rozwijać krok po kroku i myślę, że w drugiej części sezonu samochód stanie się bardziej konkurencyjny. Nie oczekujemy jednak natychmiastowych sukcesów, bowiem rywalizacja w mistrzostwach świata stoi na najwyższym poziomie.

Mitsubishi Lancer WRC
Dane techniczne
Długość: 4360 mm
Szerokość: 1770 mm
Rozstaw osi: 2600 mm
Rozstaw kół: 1550 mm
Masa własna: 1230 kg
Silnik: typ 4G63, 4 cylindry, 16 zaworów, DOHC, turbodoładowany.
Pojemność: 1996 ccm.
Średnica x skoku: 85,5 x 86,9 mm.
System zasilania: Magneti Marelli, wtrysk wielopunktowy.
Moc maksymalna: 300 KM przy 5500 obr/min.
Moment obrotowy: 539 Nm przy 3500 obr/min.
Prędkość maksymalna: 220 km/godz.
Sprzęgło: węglowe, trzytarczowe
Przeniesienie napędu: Ricardo/MMSP, 5 biegów, stałe na cztery koła, pasywne dyferencjały przedni, centralny i tylny.
Zawieszenie: przód i tył kolumny McPhersona, sprężyny śrubowe, stabilizator poprzeczny.
Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa z układem wspomagania
Hamulce: Brembo, tarczowe, wentylowane, średnica 370 mm (asfalt), 300 mm (szuter), 328 mm (śnieg), zaciski ośmiotłoczkowe (asfalt), czterotłoczkowe (szuter, śnieg).
Obręcze kół: ENKEI , 8x18 asfalt, 7x15 szuter, 5,5x16 śnieg.
Opony: Michelin.
Zbiornik paliwa: 90 litrów.
Fotele: Recaro.
Pasy bezpieczeństwa: Sabelt.
Interkom: Stilo.

Diamentowi kierowcy
Do reprezentowania zespołu fabrycznego Mitsubishi w rajdowych samochodowych mistrzostwach świata w sezonie 2004 zostało zaproszonych czterech kierowców. Liderem teamu Trzech Diamentów (bo takie jest logo producenta) został Francuz Gilles Panizzi, który wraz z bratem Herve, jako pilotem, poprowadzi mitsubishi lancera WRC04 we wszystkich szesnastu rundach. Drugim lancerem WRC będą startowali na zmianę Fin Kristian Sohlberg, Hiszpan Daniel Sola Villa oraz Włoch Gianluigi Galli. Ta trójka będzie jeździła również lancerami evo VIII grupy N w rajdach, w których nie będą wyznaczeni do prowadzenia lancera WRC. Pozwoli im to cały czas zbierać nowe doświadczenia i umiejętności.

Gilles Panizzi (F)
Ur. 19.09.1965 r., zam. w Cap Martin w Monaco, żonaty, dwoje dzieci. Panizzi uchodził pierwotnie za specjalistę od rajdów asfaltowych, ale obecnie uzyskuje równie znakomite wyniki na nawierzchniach szutrowych. Francuz ma także opinię świetnego kierowcy testowego, który potrafi współpracować z inżynierami oraz technikami. Pilotem Gillesa jest od początku jego kariery młodszy brat Hervé (ur. 13.07.1967).
Ważniejsze osiągnięcia sportowe:
1988: debiut w rajdach.
1992: 1 m. we francuskim Pucharze Peugeota 309 GTi.
1996 oraz 1997: Mistrz Francji w klasyfikacji generalnej.
2000: 1 m. w rajdach Korsyki i San Remo, (7 m. w rajdowych MŚ).
2001: 1 m. w San Remo, 2 m. w Katalonii i Korsyce, (8 m. w rajdowych MŚ).
2002: 1 m. w Katalonii, Korsyce i San Remo, (6 m. w rajdowych MŚ).
2003: 1 m. w Katalonii, 2 m. w San Remo, (10 m. w rajdowych MŚ).

Gianluigi Galli (I)
Ur. 13.01.1973 r., zam. w Livigno (stacja narciarska we Włoszech), kawaler.
Pilotem Gianluigi Gallego będzie nadal jego rodak Guido D’Amore (ur. 24.12.1971), z którym startuje od 1998 roku. Pierwszym wspólnym rajdem był zwycięski dla nich asfaltowy klasyk San Remo.
Ważniejsze osiągnięcia sportowe:
1994: debiut w rajdach.
1998-2000: 1 m. w Rajdzie San Remo w gr. N (mitsubishi lancer).
2000: mistrz Włoch w grupe N (mitsubishi lancer).
2002: 9 miejsce w mistrzostwach świata juniorów (JWRC).

Daniel Sola Villa (Hiszpania)
Ur. 03.01.1975 r., zam. Muntanyola w Hiszpanii (w pobliżu tras Rajdu Katalonii), kawaler. Sola Villa używa bardzo często skróconej formy nazwiska, stąd w wielu publikacjach i wynikach występuje po prostu jako Daniel Sola. Pilotem Daniela Soli jest Alex Romani Balcells (ur. 18.04.1964), który również używa skróconej wersji nazwiska (Alex Romani).
Ważniejsze osiągnięcia sportowe:
1996: debiut w rajdach.
1999: 2 m. w Pucharze Juniorów Seata Ibizy w Hiszpanii.
2000: wicemistrz Hiszpanii w F2, mistrz Hiszpanii w kategorii "diesel".
2002: mistrz świata juniorów (JWRC).
2003: 5 miejsce w mistrzostwach świata samochodów produkcyjnych (PCWRC).

Kristian Sohlberg (Finlandia)
Ur. 15.01.1978 r., zam. Espoo w Finlandii, żonaty, dwoje dzieci. Pilotem Sohlberga będzie doświadczony Kaj Lindström (ur. 31.07.1969), który przez ostatnie dwa lata jeździł wraz z Tommi Makinenem.
Ważniejsze osiągnięcia sportowe:
1997: Debiut w rajdach.
2001: 4 miejsce w mistrzostwach Finlandii (mitsubishi lancer gr N).
2002: wicemistrz świata w klasyfikacji kierowców samochodów produkcyjnych (PCWRC) mitsubishi lancerem gr N.
2003: 12 m. Rajd Szwecji (lancer WRC), 14 m. Rajd Niemiec (lancer WRC).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty