Podobnie jak klasyczny Lancer, model Evolution powstał na zaprojektowanej wspólnie z Chryslerem nowej płycie podłogowej, którą wykorzystano także w Outlanderze.
W porównaniu z podstawowym modelem auto wyróżnia się usportowionym nadwoziem, które posiada: chromowane elementy grilla, wlot powietrza na masce, otwory i przetłoczenia w przednich błotnikach, dwie końcówki układu wydechowego oraz duży spoiler na pokrywie bagażnika.
Pod maską pracuje 2-litrowy, benzynowy silnik z turbosprężarką o mocy 295 KM (poprzednik rozwijał 280 KM). Blok silnika i pokrywę głowicy wykonano z aluminium, dzięki czemu jest on o 12 kg lżejszy niż w Lancerze Evo IX.
W wersji MR moc jest przenoszona za pośrednictwem 6-biegowej zautomatyzowanej skrzyni Twin Clutch SST na wszystkie cztery koła, a ręczna zmiana przełożeń może się odbywać za pomocą łopatek przy kierownicy. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem i podwójnym sprzęgłem
obsługiwanym bez użycia pedału zmiana biegów jest płynna i bardzo szybka.
Lancer rozpędza się do 100 km/godz. w 6,3 s i maksymalnie do 242 km/godz. W ofercie pojawi się także wersja GSR z manualną, 5-biegową przekładnią (5,4 s do setki i 240 km/godz.).
O kontrolę nad mocą silnika i siłą hamowania dba nowoczesny system kontroli trakcji połączony z napędem wszystkich kół S-AWC (Super All Wheel Control). Uzupełniają go systemy ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC (aktywna kontrola znoszenia) i ASC (aktywna
kontrola stabilizacji toru jazdy). Kierowca za pomocą przycisku na panelu pomiędzy siedzeniami może wybrać jeden z trzech trybów pracy: dla suchej i utwardzonej nawierzchni, dla mokrej i szutrowej oraz na śnieg.
Wykonane w czarnym kolorze ze srebrnymi akcentami wnętrze Lancera zostało zdominowane przez sportowe fotele Recaro. Zapewniają one znakomite trzymanie tułowia na zakrętach, zarówno kierowcy, jak i pasażerowi z przodu.
Na wyposażeniu tego modelu znalazło się m.in. dziewięć poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa kierowcy), reflektory adaptacyjne, wycieraczki z czujnikiem deszczu, immobiliser, autoalarm oraz multimedialny system komunikacyjny, w skład którego wchodzi system audio i nawigacja z 30-gigabajtowym twardym dyskiem i 7-calowym wyświetlaczem LCD.
Na rynku Lancer Evolution już tradycyjnie zmierzy się ze swoim odwiecznym rywalem Subaru Imprezą WRX STI (300 KM; ok. 170 tys. zł), ale Japończycy mają jeszcze wyższe aspiracje i chcą odebrać klientów BMW M3 (420 KM; 290 tys. zł) oraz Audi S4 (344 KM; 278 tys. zł). Do polskich salonów auto trafi w czerwcu. Na razie jego cena nie jest znana. Kosztujący 151 tys. zł poprzedni Lancer Evo IX sprzedał się w liczbie 51 egzemplarzy.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?