Lancer Evo X – pogromca prędkości

Tomasz Szmandra
Mitsubishi wprowadza na rynek dziesiątą ewolucję jednego z najszybszych seryjnych sedanów. Niemal 300-konny Lancer Evo ma powalczyć z najlepszymi.

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

 

Podobnie jak klasyczny Lan­cer, model Evolution powstał na zaprojektowanej wspólnie z Chry­­­s­lerem nowej płycie podłogowej, którą wykorzystano także w Outlan­derze.

 

W porównaniu z po­d­sta­wowym modelem auto wyróżnia się usportowionym nadwoziem, które posiada: chromowane elementy grilla, wlot powietrza na masce, otwory i przetłoczenia w przednich błotnikach, dwie końcówki układu wydechowego oraz duży spoiler na pokrywie bagażnika.

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

 

Pod maską pracuje 2-litrowy, benzynowy silnik z turbosprężarką o mocy 295 KM (poprzednik rozwijał 280 KM). Blok silnika i pokrywę głowicy wykonano z aluminium, dzię­ki czemu jest on o 12 kg lżejszy niż w Lancerze Evo IX.

 

W wersji MR moc jest przenoszona za pośrednictwem 6-biegowej zautomatyzowanej skrzyni Twin Clutch SST na wszystkie cztery koła, a ręczna zmiana przełożeń może się odbywać za pomocą łopatek przy kierownicy. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem i podwójnym sprzęgłem

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

obsługiwanym bez użycia pedału zmiana biegów jest płynna i bardzo szybka.

 

Lancer rozpędza się do 100 km/godz. w 6,3 s i maksymalnie do 242 km/godz. W ofercie pojawi się także wersja GSR z manualną, 5-biegową przekładnią (5,4 s do setki i 240 km/godz.).

 

O kontrolę nad mocą silnika i siłą hamowania dba nowoczesny system kontroli trakcji połączony z napędem wszystkich kół S-AWC (Super All Wheel Control). Uzupełniają go systemy ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC (aktywna kontrola znoszenia) i ASC (aktywna

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

kontrola stabilizacji toru jazdy). Kierowca za pomocą przycisku na panelu pomiędzy siedzeniami może wybrać jeden z trzech trybów pracy: dla suchej i utwardzonej nawierzchni, dla mokrej i szutrowej oraz na śnieg.

 

Wykonane w czarnym kolorze ze srebrnymi akcentami wnętrze Lancera zostało zdominowane przez sportowe fotele Recaro. Zapewniają one znakomite trzymanie tułowia na zakrętach, zarówno kierowcy, jak i pasażerowi z przodu.

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

 

Na wyposażeniu tego modelu znalazło się m.in. dziewięć poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa kierowcy), reflektory adaptacyjne, wycieraczki z czujnikiem deszczu, immobiliser, autoalarm oraz multimedialny system komunikacyjny, w skład którego wchodzi system audio i nawigacja z 30-gigabajtowym twardym dyskiem i 7-calowym wyświe­tlaczem LCD.

 

Na rynku Lancer Evolution już tradycyjnie zmierzy się ze swoim odwiecznym rywalem Subaru Imprezą WRX STI (300 KM; ok. 170 tys. zł), ale Japończycy mają jeszcze wyższe aspiracje i chcą odebrać klientów BMW M3 (420 KM; 290 tys. zł) oraz Audi S4 (344 KM; 278 tys. zł). Do polskich salonów auto trafi w czerwcu. Na razie jego cena nie jest znana. Kosztujący 151 tys. zł poprzedni Lancer Evo IX sprzedał się w liczbie 51 egzemplarzy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty