Lancer Evo X – pogromca prędkości

Tomasz Szmandra
Mitsubishi wprowadza na rynek dziesiątą ewolucję jednego z najszybszych seryjnych sedanów. Niemal 300-konny Lancer Evo ma powalczyć z najlepszymi.

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

 

Podobnie jak klasyczny Lan­cer, model Evolution powstał na zaprojektowanej wspólnie z Chry­­­s­lerem nowej płycie podłogowej, którą wykorzystano także w Outlan­derze.

 

W porównaniu z po­d­sta­wowym modelem auto wyróżnia się usportowionym nadwoziem, które posiada: chromowane elementy grilla, wlot powietrza na masce, otwory i przetłoczenia w przednich błotnikach, dwie końcówki układu wydechowego oraz duży spoiler na pokrywie bagażnika.

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

 

Pod maską pracuje 2-litrowy, benzynowy silnik z turbosprężarką o mocy 295 KM (poprzednik rozwijał 280 KM). Blok silnika i pokrywę głowicy wykonano z aluminium, dzię­ki czemu jest on o 12 kg lżejszy niż w Lancerze Evo IX.

 

W wersji MR moc jest przenoszona za pośrednictwem 6-biegowej zautomatyzowanej skrzyni Twin Clutch SST na wszystkie cztery koła, a ręczna zmiana przełożeń może się odbywać za pomocą łopatek przy kierownicy. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem i podwójnym sprzęgłem

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

obsługiwanym bez użycia pedału zmiana biegów jest płynna i bardzo szybka.

 

Lancer rozpędza się do 100 km/godz. w 6,3 s i maksymalnie do 242 km/godz. W ofercie pojawi się także wersja GSR z manualną, 5-biegową przekładnią (5,4 s do setki i 240 km/godz.).

 

O kontrolę nad mocą silnika i siłą hamowania dba nowoczesny system kontroli trakcji połączony z napędem wszystkich kół S-AWC (Super All Wheel Control). Uzupełniają go systemy ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC (aktywna kontrola znoszenia) i ASC (aktywna

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

kontrola stabilizacji toru jazdy). Kierowca za pomocą przycisku na panelu pomiędzy siedzeniami może wybrać jeden z trzech trybów pracy: dla suchej i utwardzonej nawierzchni, dla mokrej i szutrowej oraz na śnieg.

 

Wykonane w czarnym kolorze ze srebrnymi akcentami wnętrze Lancera zostało zdominowane przez sportowe fotele Recaro. Zapewniają one znakomite trzymanie tułowia na zakrętach, zarówno kierowcy, jak i pasażerowi z przodu.

Fot. Mitsubishi
Fot. Mitsubishi

 

Na wyposażeniu tego modelu znalazło się m.in. dziewięć poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa kierowcy), reflektory adaptacyjne, wycieraczki z czujnikiem deszczu, immobiliser, autoalarm oraz multimedialny system komunikacyjny, w skład którego wchodzi system audio i nawigacja z 30-gigabajtowym twardym dyskiem i 7-calowym wyświe­tlaczem LCD.

 

Na rynku Lancer Evolution już tradycyjnie zmierzy się ze swoim odwiecznym rywalem Subaru Imprezą WRX STI (300 KM; ok. 170 tys. zł), ale Japończycy mają jeszcze wyższe aspiracje i chcą odebrać klientów BMW M3 (420 KM; 290 tys. zł) oraz Audi S4 (344 KM; 278 tys. zł). Do polskich salonów auto trafi w czerwcu. Na razie jego cena nie jest znana. Kosztujący 151 tys. zł poprzedni Lancer Evo IX sprzedał się w liczbie 51 egzemplarzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie