Laguna GT - skręca także tyłem

Tadeusz Belerski
Renault wprowadza na rynek usportowioną Lagunę GT. Auto dostępne jest w wersji hatchback i kombi. Prawdziwą innowacją jest system Active Drive z czterema kołami skrętnymi.

Fot. Renault
Fot. Renault

 

Laguna GT to usportowiona wersja auta. Charakter samochodu podkreślają 18-calowe obręcze kół, chromowana podwójna rura wydechowa oraz poszerzony wlot powietrza w osłonie chłodnicy. Kierownica jest spłaszczona w dolnej części, a pedały są aluminiowe.

 

Prawdziwą innowacją jest układ jezdny Active Drive z czterema kołami skrętnymi. Podobny system próbowało bez powodzenia zastosować przed laty kilka innych firm samochodowych,

Fot. Renault
Fot. Renault

głównie japońskich. Jak na razie jest on montowany tylko w nowej Lagunie.

 

Sekret technologii Active Drive polega na zmianie kąta skrętu kół tylnych w zależności od prędkości samochodu. Gdy auto porusza się poniżej 60 km/godz., koła tylne skręcają się w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, zapewniając lepszą zwrotność.

 

Zmniejszenie kąta skrętu kierownicy dodatkowo ułatwia manewry. Powyżej 60 km/godz. tylne koła skręcają się w tym samym kierunku, co koła przednie, co pozwala na utrzymanie toru jazdy na zakręcie i poprawia

Fot. Renault
Fot. Renault

stabilność auta.

 

Współpracujący z systemem kontroli toru jazdy (ESP) i ABS blok elektroniczny Active Drive wykrywa nagłe sytuacje na drodze i niezwłocznie dostosowuje kąt skrętu tylnych kół, ułatwiając manewr ominięcia przeszkody. W przypadku hamowania na nawierzchni pokrytej wodą, podczas gołoledzi, na której jedno lub kilka kół traci przyczepność, Active Drive zmienia kąt skrętu kół, umożliwiając zapanowanie nad samochodem.

 

Renault Laguna GT dostępna jest w wersji hatchback i kombi. Pod maską może być zamontowana najnowsza wersja silnika wysokoprężnego 2.0 dCi o mocy 178 KM lub 2-litrowy turbodoładowany

Fot. Renault
Fot. Renault

silnik benzynowy osiągający 204 KM. Jednostka ta, zaprojektowana dla Megane RS, została specjalnie przystosowana dla Laguny GT.

 

W układzie hamulcowym zastosowano duże tarcze o średnicy 320 mm z przodu i 300 mm z tyłu, a opony mają rozmiar 225/45/18.

 

Samochód ma bogate wyposażenie obejmujące automatyczną, dwustrefową klimatyzację, automatyczny hamulec postojowy, ogranicznik/regulator prędkości oraz automatycznie włączane

Fot. Renault
Fot. Renault

światła i wycieraczki.

 

Nowa Laguna GT w wersji benzynowej będzie dostępna od 109 tys. zł, a w wersji z silnikiem diesla - za 115 tys. zł. Jest objęta 3-letnią gwarancją lub do 150 tys. km. Auto weszło już do sprzedaży w salonach we Francji, w Polsce pojawi się na początku czerwca. Zamówienia na Lagunę GT można już składać. Producent przewiduje, że w tym roku sprzeda w naszym kraju ok. 150 tych samochodów.

 

Wrażenia z jazdy

 

Renault Lagunę prowadzi się z dużą przyjemnością. Skrętne cztery koła zapewniają zwrotność. Laguna GT słucha się kierowcy na zakrętach. Wchodzi w nie łagodniej, a tył dobrze się "układa". Auto bez wysiłku utrzymuje właściwy tor jazdy.

Fot. Renault
Fot. Renault

 

GT prowadzi się dobrze nawet przy dużych prędkościach, zarówno w mieście, jak i na krętych drogach czy przez małe wąskie uliczki. Zawieszenie jest dość komfortowe, szczególnie jak na auto sportowe. Specjalne jego ustawienie oraz twardość ograniczają boczne przechyły, co odczuwa się podczas jazdy, szczególnie gdy pokonuje się bardzo kręte drogi w warunkach górskich. Nie odczuwa się wtedy kołysania.

 

Silnik wysokoprężny robi wrażenie mniej ochoczo pracującego w porównaniu z benzynowym, który wyraźnie szybciej reaguje na wciśnięcie pedału gazu i to przy stosunkowo niskich obrotach. Solidna kierownica dobrze leży w dłoniach, ale zakres jej regulacji jest ograniczony. Plus należy się systemowi nawigacji za przejrzyste mapy i odpowiednio na czas podawane komunikaty.

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

Turbodiesel 2.0 dci

Benzyna 2.0T

Moc maksymalna (KM/obr./min.)

178/3750

204/5000

Maks. Moment obr. (m/obr./min)

400/2000-5000

300/3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,5

7,8

Prędkość maksymalna (km/h)

222

232

Pojemność bagażnika (l)

450 (508 w wersji kombi)

Długość x szerokość (cm)

469,5 x 206,0

469,5 x 206,0

Cena (zł)

115 000

109 000

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie