Ładowanie samochodu elektrycznego - jak robić to poprawnie?

Materiał informacyjny Ford
Użytkujesz samochód elektryczny bądź zamierzasz go kupić i chcesz wiedzieć, jak ładować akumulator? Przeczytaj nasz poradnik, w którym wyjaśniamy, gdzie można naładować samochód elektryczny, biorąc pod uwagę publiczne stacje ładowania, a także w jaki sposób to zrobić oraz ile kosztuje „tankowanie” elektryka.

Akumulator do auta elektrycznego – ładowanie coraz łatwiejsze dzięki rozwoju sieci stacji

Jeśli obawiasz się, że w Twojej okolicy brakuje publicznych stacji ładowania, a nie masz możliwości zamontowania domowej instalacji, takiej jak wallbox, uspokajamy – liczba odpowiednich punktów stale rośnie. Prześledźmy, jak wyglądało to w trzech ostatnich latach, biorąc pod uwagę dane PSPA (Polskiego Stowarzyszenia paliw Alternatywnych) [1]:

  • listopad 2020 roku – 1 324 stacje (2 532 punkty), z czego 1 722 to stacje AC, umożliwiające ładowanie prądem przemiennym o mocy do 22 kW, a 810 to stacje ładowania wykorzystujące prąd stały (AC) o mocy co najmniej 22 kW,
  • listopad 2021 roku – 1 813 stacji (3 544 punkty), w tym 1 260 AC i 553 DC,
  • październik 2022 roku – 2 494 stacji (4 821 punktów), co obejmuje 1 786 AC i 708 DC.

W ciąg dwóch lat liczba stacji ładowania elektryków zwiększyła się o 1 170, co w porównaniu do listopada 2020 roku oznacza wzrost aż o 88%. Perspektywy są jeszcze bardziej obiecujące – według szacunków PSPA w 2025 roku liczba publicznych stacji ładowania dojdzie do poziomu około 43 tys. [2].

Jeśli chodzi o dostęp do stacji ładowania, nie musisz się niczego obawiać – stale następuje zwiększanie ich liczby, aby każdy, nie tylko mieszkańcy dużych aglomeracji, mogli łatwo i szybko zasilić akumulator w swoim elektryku. Ważne jest to, że stacje, głównie DC, powstają również przy drogach szybkiego ruchu. Taką sieć buduje między innymi Ionity, która powstała we współpracy z Fordem. W Polsce działa już kilka placówek tego operatora, w tym przy autostradach A1 i A2, które umożliwiają bardzo szybkie ładowanie elektryków, z mocą do 350 kW.

Ładowanie samochodu elektrycznego na publicznej stacji – jak to zrobić?

Najlepszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o ładowanie elektryka, jest korzystanie z domowej stacji, na przykład wallbox. Nie każdy jednak może mieć do niej dostęp – przeszkodą jest na przykład brak odpowiedniej instalacji w budynku wielorodzinnym. Taka stacja nie przyda się również podczas długotrwałej podróży, gdy elektryka trzeba będzie ładować kilka razy. W takich sytuacjach trzeba odwiedzić jeden z ogólnodostępnych punktów.

Aby bezpiecznie i efektywnie zasilić akumulator do auta elektrycznego, pamiętaj o kilku zasadach. Ładowanie możesz wykonać

  • zarówno za pomocą prądu przemiennego (taki znajduje się w gniazdkach domowych), jak i stałego – zwróć jednak uwagę na to, że nadmierne korzystanie z szybkich ładowarek skraca żywotność baterii,
  • tylko przy wykorzystaniu odpowiedniego złącza i wtyczki – muszą one pasować do gniazd AC Type 2 (w przypadku wolniejszych punktów ładowania) bądź CCS Type 2 lub CHAdeMO (szybkie ładowarki); w niektórych placówkach nie ma dostępu do złącz, dlatego zawsze warto wozić je ze sobą w bagażniku.

Ładując auto, musisz wiedzieć, jaką maksymalną moc jest w stanie przyjąć akumulator Twojego pojazdu. W przypadku flagowego modelu Forda, czyli Mustanga Mach-E, który zbiera świetne recenzje w prasie i jest zdobywcą wielu nagród, w tym Car of The Year Polska 2022 oraz The Best of Moto 2021, parametr ten prezentuje się następująco, biorąc pod uwagę baterie o pojemności:

  • 75 kWh – do 45 kW (stacje AC) oraz 115 kW (DC),
  • 99 kWh – maksymalnie 45 kW (AC) i 150 kW (DC); dotyczy to również Forda Mustanga Mach-E GT.

Wtyczka umieszczona w Fordzie Mustangu Mach-E podczas ładowania akumulatora na publicznej stacji https://www.ford.pl/swiat-forda/o-firmie/ford-blog/range-anxiety-strach-przed-zasiegiem-auta-elektrycznego

Inny legendarny model Marki, czyli Ford E-Transit, jeśli jest wyposażony w akumulator o pojemności 67 kWh, może być ładowany prądem zmiennym o mocy do 11,4 kW albo prądem stałym o mocy do 115 kW. Miej świadomość tego, że nawet wówczas, gdy udasz się na ultraszybką stację, nie przyspieszysz ładowania, ale możesz dodatkowo zaszkodzić baterii, o czym już wspomnieliśmy.

Pamiętaj, że samochód elektryczny to bezpieczna konstrukcja, dlatego po osiągnięciu zalecanego poziomu naładowania akumulatora, wynoszącego 80%, automatycznie dojdzie do zmniejszenia poboru mocy. Ułatwia to obsługę baterii i wydłuża jej żywotność.

Ładowanie elektryka na publicznej stacji to duża wygoda

Ładowanie odbywa się w komfortowych warunkach, bez względu na to, czy wybierzesz stację AC, czy DC – wystarczy:

  • podjechać do odpowiedniego punktu,
  • umieścić wtyczkę w gnieździe znajdującym się w samochodzie,
  • uwierzytelnić się i zapłacić za usługę – możesz to zrobić na kilka sposobów, o czym poniżej.

Korzystanie ze stacji sieci Greenway Polska jest możliwe po pobraniu aplikacji ze sklepu Google Play czy App Store bądź uruchomieniu przeglądarki. Po zarejestrowaniu w usłudze i dodaniu danych karty płatniczej, możesz korzystać z ładowarek tego operatora, sterując zasilaniem za pomocą smartfona. Jeśli zdecydujesz się na kartę RFID, po podłączeniu przewodu wystarczy ją zbliżyć w odpowiednie miejsce na ładowarce.

W przypadku stacji ORLEN Charge wymagane jest założenie konta. Podaje się w nim dane karty płatniczej, przy czym płatność jest realizowana przed rozpoczęciem zasilania. Nadwyżka wpłaconych środków jest zwracana na konto użytkownika.

Proste, prawda? Ładowanie elektryka zwykle przebiega dłużej na stacjach AC – warto je wybierać, jeśli na przykład znajdujesz się w hotelu, w którym będziesz nocował. Przez kilka godzin bateria osiągnie optymalną pojemność. Z kolei z ładowarek DC możesz korzystać, gdy jesteś w długiej podróży i zależy Ci na szybkim doładowaniu elektryka. Takie ładowarki mają zintegrowany przewód ładowania, a więc w ich przypadku nie musisz używać własnego.

Czytaj więcej na temat ładowania elektryka na publicznych stacjach.

Wygodę, jeśli chodzi o ładowanie elektryka, zwiększają różne aplikacje, za pomocą których łatwo znajdziesz najbliższe stacje, również te darmowe – wprawdzie tych ostatnich jest coraz mniej, ale warto sprawdzić, czy nie działają na przykład obok naszego miejsca pracy. Takie aplikacje to między innymi:

  • PlugShare – pozwala filtrować mapę na przykład przy uwzględnieniu rodzaju ładowarki,
  • NEXTCHARGE – za jej pomocą wyznaczysz plan podróży wraz z postojami na ładowanie.

Duże możliwości daje też system nawigacyjny Forda oraz aplikacja FordPass. Ta ostatnia pozwala nie tylko znaleźć najbliższe stacje, ale też zweryfikować pojemność baterii oraz koszty ładowania.

I

le trwa i kosztuje naładowanie elektryka?

Według przeprowadzonych na trasie Warszawa–Gdynia testów [3], Forda Mustanga Mach-E z baterią o pojemności 88 kWh można sprawnie naładować. Czas zasilania wyniósł:

  • 50 minut przy ładowaniu z poziomu 49% do 80% i wykorzystaniu ładowarki o mocy 39 kWh,
  • 84 minuty z poziomu 12% do 80% za pomocą ładowarki o mocy 50 kW.

Równie interesująco pod tym kątem prezentuje się Ford E-Transit. W jego przypadku, przy baterii o pojemności 67 kWh i maksymalnym prądzie ładowania (115 kWh), bateria osiągnie 80% pojemności już po 34 minutach [4].

 Ładowanie Forda E-Transita za pomocą ogólnodostępnej ładowarki https://fordmedia.pl/2022/11/17/ford-e-transit-samochod-dostawczy-roku-2023-what-car/

Dlaczego jeszcze elektryk, poza szybkim ładowaniem, jest interesującym wyborem? Ze względu na niskie koszty „tankowania” energii. Zakładając, że użytkujesz Forda Mustanga Mach-E RWD, który według WLTP zużywa 16,5 kWh energii na 100 km, i odwiedzając jedną ze stacji sieci Greenway, za przejechanie 100 km zapłacisz około:

  • 31 zł, jeśli wybierzesz ładowarkę AC i zdecydujesz się na jednorazowe ładowanie, które kosztuje 1,88 zł/kWh,
  • 22 zł, gdy wykupiłeś abonament „Energia Max”, w którym koszt jednej kilowatogodziny to 1,37 zł [5].

Porównajmy to do wydatków związanych z jazdą samochodem spalinowym – mamy dobre wieści. Przy średniej cenie benzyny (PB 95 oraz ON) w wysokości 7,14 zł/l [6] i spalaniu na poziomie 7 zł/100 km, wychodzi około 50 zł, a więc ponad dwukrotnie więcej w porównaniu do czerpania energii w ramach abonamentu. Samochód elektryczny to korzystny pod kątem ekonomicznym oraz użytkowym wybór – takie auto łatwo i szybko naładujesz, bazując na ogólnodostępnych stacjach ładowania.

Źródła:
1.https://pspa.com.pl/2022/informacja/licznik-elektromobilnosci-sektor-infrastruktury-ladowania-potrzebuje-zmian-przepisow/
2.https://pspa.com.pl/2021/raport/ponad-150-tys-publicznych-i-niepublicznych-punktow-ladowania-do-2025-r/
3.https://www.wyborkierowcow.pl/ford-mustang-mach-e-900-km-jednego-dnia-elektrycznym-suv-em/
4.https://www.auto-swiat.pl/ev/wiadomosci/ford-e-transit-premiera-i-ceny-pierwszego-elektrycznego-samochodu-dostawczego-marki/s2bw5hp#slajd-1
5.https://www.auto-swiat.pl/ev/wiadomosci/ceny-na-stacjach-greenway-od-1-listopada-drozsze-ladowanie-samochodow-elektrycznych/p2kpv98
6.https://www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/ceny-stacje-paliw
7.https://menadzerfloty.pl/aktualnosci/ponad-5000-nowych-punktow-szybkiego-ladowania-ionity-2025-roku/
8.https://www.auto-swiat.pl/ev/wiadomosci/ford-e-transit-premiera-i-ceny-pierwszego-elektrycznego-samochodu-dostawczego-marki/s2bw5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie