Łada Samara 1,5 (70 KM) kontra Kia Pride 1,3 (64 KM)

(ak)
Oba auta są konkurencyjne w stosunku do innych marek, bowiem przy dość dużych gabarytach ich cena jest stosunkowo niska.

| Przy zakupie samochodu bardzo istotnym elementem jest jego cena. Wciąż istnieje spory popyt na auta najtańsze. Dysponując sumą do 25 000 złotych możemy np. nabyć pojazdy, które stanęły naprzeciw siebie w dzisiejszym teście porównawczym. Są to łada samara oraz kia pride. W wersji pięciodrzwiowej oferowane są za taką samą sumę 24 900 zł.


Łada Samara 1,5 (70 KM) kontra Kia Pride 1,3 (64 KM)


Łada Samara 1,5 (70 KM) kontra Kia Pride 1,3 (64 KM)

Samara 1,5 (70 KM)Pride 1,3 (64 KM)

Nadwozie
Łada samara jest doskonale znana na naszych drogach. Debiut modelu nastąpił w 1984 roku. Od początku samara cieszyła się sporym zainteresowaniem (szczególnie ze względu na konkurencyjną cenę). Jednak wersje produkowane na Zachód zasadniczo różniły się jakością wykonania w stosunku do aut produkowanych kiedyś na rynek radziecki czy do innych krajów "demokracji ludowej".
Samara nie jest szczytem nowoczesności czy nowatorskiej stylistyki. Przez lata dokonano w niej jedynie niewielkich przeróbek, dodając m.in. w lepiej wyposażonych wersjach okrągłe światła przeciwmgielne, umieszczone po bokach zderzaka. Dodano także listwę ozdobną, ciągnącą się wokół całej karoserii.
Koreańska Kia oferuje w Europie tylko wersję trzy- i pięciodrzwiową pride, choć w Azji produkowane są także sedan, kombi i van. Pojazd powstał w kooperacji z koncernem Mazda. Auto posiada stosunkowo klasyczną sylwetkę. Indywidualizm nadaje mu nietypowa atrapa z umieszczonym centralnie logo firmy oraz klosze kierunkowskazów na przednim zderzaku.
Oba pojazdy są stosunkowo przestronne. Wyraźnie większa samara ma 421 cm długości, 162 cm szerokości oraz 138 cm wysokości. Kia jest prawie pół metra krótsza - mierzy 361,5 cm, ma 160,5 cm szerokości i znacznie więcej - bo 145 cm wysokości.
Wnętrze
Gabaryty powodują, że w ładzie, zarówno kierowca jak i pasażerowie na przednim i tylnych siedzeniach, mają więcej miejsca niż u rywala. Oba pojazdy posiadają wszystkie niezbędne przełączniki i wskaźniki, choć deski rozdzielcze są nieskomplikowane stylistycznie.
Elementem, który zawsze interesuje użytkownika jest pojemność bagażnika. W samarze wynosi ona 400 l, a po złożeniu tylnej, dzielonej kanapy wzrasta do 940 l. Jest to wynik bardzo dobry, jak na tę klasę. Przestrzeń w pride jest zdecydowanie mniejsza - wynosi bowiem zaledwie 190 litrów. Mniejsze kufry mają jedynie fiat 126p, seicento czy daewoo tico.
Silniki
Testowane samochody posiadały silniki o różnej pojemności i mocy. W samarze zainstalowany został motor czterocylindrowy o pojemności 1500 cm3
. Jego moc wynosi 70 KM przy 4800 obr./min. Maksymalny moment obrotowy - 118 Nm osiągany jest już przy 2800 obr./min. Auto od 0 do 100 km/h przyspiesza w 14 sekund i osiąga prędkość maksymalną 156 km/h. Masa pojazdu wynosi 920 kg, stąd na 1 KM przypada 13,1 kg.
W skrzyni biegów zastosowano następujące przełożenia: I/3.64; II/1.95; III/1.36; IV/0.94; V/0.78; R/3.50; przekł. główna 3.71.
W pride występował motor czterocylindrowy o pojemności 1324 cm3, z której uzyskano moc 64 KM przy 5200 obr./min. Moment - 102 Nm osiągany jest przy 3000 obr./min. Do 100 km/h pojazd rozpędza się w 11,8 s, a można nim jeździć 150 km/h. Kia jest lżejsza od przeciwnika - waży 795 kg, stąd stosunek mocy do masy wynosi 12,4 kg na 1 KM.
Przełożenia skrzyni biegów: I/3.45; II/1.94; III/1.28; IV/0.86; V/0.69; R/3.58; przekł. główna 3.78 lub 4.06.
Wrażenia z jazdy
Oba testowane samochody oferują kierowcy i pasażerom dość niski komfort. Podczas jazdy plastikowe elementy pracują, zwiększając poziom hałasu w kabinie. Stosunkowo niezłe, szczególnie w ładzie, jest zawieszenie. Mankamentem jest natomiast ogumienie. W samarze warto, w pride natomiast wręcz należy zmienić fabryczne opony na inne. Są one bowiem zupełnie nie dostosowane do polskich dróg.
Podczas jazdy większa moc silnika samary jest dczuwalna. Dotyczy to szczególnie elastyczności na 4. i 5. biegu (co ma znaczenie np. przy wyprzedzaniu). Wynika to z faktu, że w rosyjskim aucie zarówno maksymalna moc, jak i moment obrotowy uzyskiwane są przy stosunkowo niskich obrotach. Kia natomiast znacznie szybciej "zbiera" się na pierwszym i drugim biegu.
Zastrzeżenia można mieć natomiast do skuteczności hamulców w obu autach.
Według danych fabrycznych, łada spala 5,7/8,0 l, natomiast kia 5,6/8,8 l na 100 km. Podczas testu oba pojazdy zużyły znacznie więcej etyliny, ale testowane były w zimowych warunkach.
Podsumowanie
Łada, choć daleko jej do nowoczesności, może być pojazdem rodzinnym, nadającym się do dalekich wyjazdów urlopowych. Kia natomiast jest pojazdem bardziej miejskim, choć znacznie bardziej wygodnym niż inne pojazdy oferowane za te pieniądze.
Dane techniczne

 Łada samaraKia pride
Pojemność silnika (cm3)15001324
Moc (KM/obr./min)70/480064/5200
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)118/2800102/3000
Przyspieszenie (0-100 km/h)14,011,8
Prędkość maksymalna (km/h)156150
Pojemność bagażnika (l)400/940190
Pojemność zbiornika paliwa (l)4338
Spalanie na 100 km (l)5,7/8,05,6/8,8
Wymiary dł.xszer.xwys. (cm)421x162x138356,5x160x145
Cena (zł)24 90024 900
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty