Dzisiejsza czasówka była emocjonująca do ostatnich sekund. Zaczęło się jadnak jak zwykle w tym sezonie, gdy nie pada (nad torem byłty tylko gęste chmury, ale było ciepło i nie spadł wbrew prognozom deszcz). Można powiedzieć, że pierwsza odsłona walki o pole position rozegrała się klasycznie.
Klasyczne Q1
Niemal wszyscy kierowcy od razu wyjechali na tor. W boksach została tylko trójka: kierowcy Saubera i Witalij Pietrow z Lotusa Renault. Oni postawili tylko na jedno pomiarowe okrążenie na miękkiej mieszance opon. Oczywiście faworyci jechali na twardszych gumach.
Wyjątkowo spięty był Sebastian Vettel. Mistrz świata i lider klasyfikacji w tym roku nigdy dotąd nie wygrał w Niemczech wyścigu i w ten weekend che zrobić to po raz pierwszy. Tymczasem uzyskiwał minimalnie gorsze czasy od Marka Webbera. W zasadzie nie powinno nas to dziwić, skoro Australijczyk wygrał na tym torze poprzednią czasówkę i ostatni wyścig.
Sytuacja w czołówce się tasowała, ale było widać, że Red Bulle nie mają tej przewagi, do której przywykliśmy. Faworyci szybko zjechali do garażu, ciesząc się że w zapasie zostaje im komplet miękich opon. Wyjątkiem okazał się Felipe Massa, który w końcówce Q1 pojawił się na torze w bolidzie z oponami z żółtym paskiem i oczywiście wykręcił najlepszy czas. Jako jedyny zszedł poniżej 1,32.
Widać, że wyścig na niemieckim torze jest ważny dla kierowców z tego kraju. Obaj kierowcy Mercedesa: Nico Rosberg i Michael Schumacher błysnęli dobrymi czasami, tak jak Nicko Heidfeld z Lotusa Renault i Adrian Sutil z Force India. W Q1 z Niemców odpadł tylko Timo Glock, ale to było oczywiste. Los sześciu kierowców z najsłabszych teamów podzielił Kamui Kobayashi, co było niespodzianką. Odpadli obok Japończyka: Daniel Ricciardo, Vitantonio Liuzzi, Jerome d'Ambrosio, Timo Glock, Karun Chandhok (debiutuje w wyścigu, ale w kolejnym już nie pojedzie) i Heikki Kovalainen.
Pewnie awansował, choć z gorszym czasem niż Heidfeld, Witalij Pietrow. W następnej części czasówki zespół od razu wypuścił Rosjanina na tor. Dało to efekt, bo dostał się on do Q3, a Nick Heidfeld odpadł, po emocjonującej walce o dziesiątą lokatę.
Hamilton postraszył w Q2
W drugiej odsłonie czasówki wszyscy wyjechali na miękkich gumach i od razu zaczęła się rywalizacja na dziesiąte części i sekundy. W zasadzie co przejazd to zmieniał się lider. Ale gdyLewis Hamilton, jako pierwszy tego dnia uzyskał czas poniżej 1,31 było jasne, że będzie się liczył w walce o zwycięstwo.
W tej części czasówki słabiej poczynał sobie Webber, ale nie musiał się wysilać by awansować. Wysilali się zaś kierowcy Mercedesa, Lotusa Renault, Force India. Ostatecznie odpadli: Sebastien Buemi, Jaime Alguersuari, Sergio Perez, Rubens Barrichello, Pastor Maldonado, Paul di Resta oraz wspomniany Heidfeld.
Najsłabszy wynik Vettela w Q3
aczął walkę Alonso, który w pierwszym przejeździe uzyskał najlepszy czas weekendu, ale wyraźnie pobił go Webber. Wszyscy czekali z jakim czasem ukończy okrążenie Vettel i kibice jęknęli z rozpaczy, Niemiec był przegrał o 0,1 s z Australijczykiem. Świetnie pokazał się też Hamilton, który był trzeci. Najlepszym została jeszce jedna próba na nowym komplecie opon.
Fernando Alonso nie dal rady, a Mark Webber jeszcze się poprawił, o ułamki sekund był od granicy 1,30, a gdy Hamilton uzyskał czas tylko o ułamek gorszy jasne było, że wygra Australijczyk. Niepocieszony był Vettel, który zajął swoje najgorsze w tym sezonie miejsce w kwalifikacjach - był trzeci. Tuż za nim do wyścigu ruszy Alonso. Piąte miejsce zajął Felipe Massa, kolejne zajęli: Rosberg, Button, Sutil, Pietrow oraz Schumacher.
Będzie się działo
Mimo że po raz dziesiąty w tym roku kwalifikacje wygrał zawodnik Red Bulla (trzeci raz Webber) to widać, że z wyścigu na wyścig, z toru na tor, topnieje przewaga tego teamu nad konkurentami. Słowem: zapowiada się piękny wyścig o Grand Prix Niemiec.
Początek jutro o godz. 14. Pogoda na razie jest jedną wielką niewiadomą. Ale nawet jeśli nie sprawi psikusa to i tak na torze będzie się sporo działo. Hamilton wystartuje przed Vettelem, a znając temperament tych dwóch, wszystko może się zdarzyć. Jeśli nie popada to wszystko rozegra się na torze, bowiem nie należy spodziewać się wielu wizyt na wymianę opon. Mieszanki przygotowane przez Pirelli dobrze radzą sobie na Nurburgringu i nie degradują się szybko.
Wyniki kwalifikacji
Kierowca, czasy Q1, Q2, Q3, okrążenia
1. Mark Webber Red Bull 1:33.096 1:31.311 1:30.079 18
2. Lewis Hamilton McLaren 1:32.934 1:30.998 1:30.134 15
3. Sebastian Vettel Red Bull 1:32.973 1:31.017 1:30.216 16
4. Fernando Alonso Ferrari 1:32.916 1:31.150 1:30.442 16
5. Felipe Massa Ferrari 1:31.826 1:31.582 1:30.910 19
6. Nico Rosberg Mercedes 1:32.785 1:31.343 1:31.263 22
7. Jenson Button McLaren 1:33.224 1:31.532 1:31.288 14
8. Adrian Sutil Force India 1:32.286 1:31.809 1:32.010 18
9. Witalij Pietrow Lotus Renault 1:33.187 1:31.985 1:32.187 16
10. M. Schumacher Mercedes 1:32.603 1:32.180 1:32.482 18
11. Nick Heidfeld Lotus Renault 1:32.505 1:32.215 16
12. Paul di Resta Force I. 1:32.651 1:32.560 15
13. Pastor Maldonado Williams 1:33.003 1:32.635 13
14. Rubens Barrichello Williams 1:33.664 1:33.043 18
15. Sergio Perez Sauber 1:33.295 1:33.176 14
16. Sebastien Buemi Toro Rosso 1:33.635 1:33.546 11
17. Jaime Alguersuari Toro Rosso 1:33.658 1:33.698 11
18. Kamui Kobayashi Sauber 1:33.786 5
19. Heikki Kovalainen Lotus 1:35.599 9
20. Timo Glock Virgin 1:36.400 12
21. Karun Chandhok Lotus 1:36.422 11
22. Jerome d'Ambrosio Virgin 1:36.641 12
23. Vitantonio Liuzzi HRT 1:37.011 11
24. Daniel Ricciardo HRT 1:37.036 11
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?