Kupujesz używane auto? Odłóż pieniądze na opłaty i naprawy

Bartosz Gubernat
Kupujesz używane auto? Odłóż pieniądze na opłaty i naprawy
Kupujesz używane auto? Odłóż pieniądze na opłaty i naprawy
Cena samochodu używanego to tylko początek wydatków. Pieniądze musisz przygotować m.in. na rejestrację i ubezpieczenie, podatki oraz wymianę zużytych części w aucie. Najwięcej pieniędzy na rejestrację i inne formalności trzeba zarezerwować wówczas, gdy sprowadzamy samochód z zagranicy.

Akcyza, rejestracja...

W przypadku samochodu osobowego, przywiezionego przez osobę fizyczną załatwianie formalności należy zacząć w urzędzie celnym. Tutaj płacimy akcyzę. - Dla samochodu o pojemności silnika do dwóch litrów wynosi 3,1 proc. jego wartości rynkowej. Opłata za auto z większym silnikiem to aż 18,6 proc. jego wartości – wylicza Rafał Bielak, właściciel komisu samochodowego Omega w Rzeszowie. Jeżeli propozycja zmian w przepisach wejdzie w życie, akcyza - szczególnie za stare auta z dużymi silnikami - zostanie istotnie zwiększona.

Przed wizytą w wydziale komunikacji trzeba przetłumaczyć dokumenty samochodu u tłumacza przysięgłego (w zależności od liczby stron koszt waha się między 70-150 zł). Konieczna jest także wizyta w stacji diagnostycznej, gdzie należy wykonać pierwsze badanie techniczne w kraju - jeżeli importowany z UE samochód nie ma ważnego badania okresowego. Dopiero po załatwieniu tych wszystkich formalności można zarejestrować auto. Koszty? Tablice, dowód, nalepki i karta pojazdu to razem nieco ponad 250 zł.

Samochód krajowy? Mniej opłat

W przypadku auta kupionego w kraju (zarejestrowanego w Polsce) formalności ograniczają się jedynie do kosztów rejestracji i podatku PCC od czynności cywilnoprawnych (2 proc. wartości auta), który płacimy w urzędzie skarbowym. Zwolnione są z niego osoby, które kupią auto od płatnika VAT, czyli np. z komisu samochodowego. Koszty rejestracji są niższe o wartość tablic rejestracyjnych (80 zł), jeśli kupujemy auto zarejestrowane w tym samym mieście. Zazwyczaj nie trzeba także wyrabiać karty pojazdu, która wydawana jest raz, przy pierwszej rejestracji auta w kraju. Kupując auto w salonie płacimy tylko 180 zł. To koszty rejestracji auta, bez karty pojazdu, którą dostaje się od sprzedawcy.

Kosztowne ubezpieczenie OC i AC

W przypadku każdego samochodu bolesnym wydatkiem jest ubezpieczenie. Zacznijmy od obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej (OC). Przy pełnych zniżkach za bezszkodową jazdę w przypadku średniej klasy auta to ok. 300-600 zł. Jeszcze większy, chociaż już nieobowiązkowy wydatek to Auto-Casco. W pakietach ubezpieczeniowych taką polisę można kupić już za 3 proc. wartości auta. Przy pełnych zniżkach tego typu ubezpieczenie pojazdu o wartości ok. 40 tys. zł kosztuje ok. 1400 zł. - Kupując używany samochód polisę OC dostajemy od poprzedniego właściciela. Na jej wypowiedzenie lub przedłużenie mamy 30 dni, chyba, że wygasa wcześniej. Auto-Casco to ubezpieczenie dobrowolne, dlatego wygasa w momencie podpisania umowy kupna-sprzedaży – tłumaczy Tomasz Skrobacz, agent ubezpieczeniowy z Rzeszowa.

Wymiana rozrządu i oleju silnikowego

Jeżeli nie znamy historii samochodu, po załatwieniu formalności warto zadbać o wymianę oleju i rozrządu. W średniej klasy samochodzie wymiana oleju silnikowego i filtra to wydatek na poziomie 200-300 zł. Ceny rozrządów są bardzo różne. Np. Honda Civic 1.4 wymaga jedynie wymiany paska i napinacza. Dlatego tutaj usługa będzie kosztować w granicach 400-500 zł. W przypadku aut z grupy Volkswagena napędzanych silnikiem 1.9 TDI należy doliczyć koszt pompy wody. Dlatego wymiana rozrządu jest tu prawie dwukrotnie droższa. - Jeśli nie jesteśmy pewni czy poprzedni właściciel wymienił pasek, lepiej to zrobić. Zerwanie zazwyczaj kończy się poważnymi usterkami, znacznie droższymi w naprawie – mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Samochód używany - konieczne wydatki tuż po zakupie

Rejestracja samochodu:

- Dowód tymczasowy – 13,5 zł
- Dowód stały – 54 zł
- Znaki legalizacyjne na tablice – 12,5 zł
- Nalepka kontrolna na szybę – 18,5 zł
- Dwie tablice rejestracyjne – 80 zł
- Karta pojazdu – 75 zł

Inne opłaty i podatki:
- Akcyza za sprowadzone auto – 3,1 lub 18,6 proc. wartości rynkowej
- Podatek od czynności cywilnoprawnych – 2 proc. wartości auta
- Tłumaczenie dokumentów – do 200 zł
- Pierwsze badanie techniczne w kraju (jeżeli samochód importowany z UE nie ma ważnego przeglądu) – 100 zł
- Polisa OC – ok. 300-600 zł (przy pełnych zniżkach), bez zniżek - nawet kilka tysięcy złotych

Wymiana zużytych części i płynów:
- wymiana oleju silnikowego i filtra - 200-300 zł
- wymiana rozrządu - od 400 do 1000 zł
- wymiana tarcz i klocków hamulcowych - od 200 zł
- wymiana opon - od 500 zł**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty