Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujący dobrze chroniony

Regina Skibińska
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock
Przepisy, które weszły w życie 25 grudnia 2014 roku, poprawiają sytuację konsumentów. Sprzedawca w większym niż dotychczas stopniu odpowiada za sprzedany towar, więc kupując auto u dealera mamy więcej praw.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

U dealera możemy kupić zarówno samochód nowy, jak i używany, a kupując auto, otrzymujemy gwarancję, także wtedy, gdy samochód jest używany. Po zakupie w pierwszej  kolejności otrzymujemy dokumenty: fakturę, kartę pojazdu i wyciąg ze świadectwa homologacji. Z tymi dokumentami idziemy do wydziału komunikacji, gdzie rejestrujemy auto i otrzymujemy tymczasowy dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne i naklejkę legalizacyjną na szybę. Następnie kupujemy polisę OC (przeważnie na dobrych warunkach możemy to zrobić u dilera) i odbieramy samochód z salonu.

Sprzedawca nie może zwlekać z wydaniem auta nabywcy, gdyż przepisy nakazują mu niezwłocznie wydać rzecz kupującemu, nie później niż trzydzieści dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej. W razie opóźnienia sprzedawcy kupujący może wyznaczyć dodatkowy termin do wydania rzeczy, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić.**

Obowiązki informacyjne

Przed zawarciem transakcji kupujący samochód ma prawo do otrzymania od dealera szeregu informacji. Do informacji tych należą:

- główne cechy świadczenia, z uwzględnieniem jego przedmiotu i sposobu porozumiewania się z konsumentem;

- dane identyfikacyjne sprzedawcy, w  szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, numerze, pod którym została ona zarejestrowana (NIP lub KRS), adresie pod którym prowadzi przedsiębiorstwo oraz o numerze telefonu;

- łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami;

- sposobie i terminie spełnienia świadczenia i stosowanej procedurze rozpatrywania reklamacji;

- przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia – np. poprzez wskazanie, że ponosi on odpowiedzialność za wadę produktu na zasadach określonych w przepisach dotyczących rękojmi;

- treści usług posprzedażnych oraz gwarancji.

Odpowiedzialność za wady

W sytuacji, gdy kupujący otrzymał gwarancję, w razie zauważenia w samochodzie wady ma on do wyboru, czy chce skorzystać z gwarancji czy z rękojmi. Dealer nie może dokonać wyboru za kupującego. Jeżeli klient składa reklamację na podstawie rękojmi, podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca i to do niego należy skierować pismo reklamacyjne.

W przypadku gwarancji zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy i uprawnienia konsumenta określa samodzielnie gwarant. Treść gwarancji powinna być sformułowana w języku polskim w  sposób jasny i zrozumiały. Gwarantem może być producent, importer, dystrybutor lub sprzedawca., zatem sprzedawca może, ale nie musi być gwarantem. Gwarancja może obejmować zwrot zapłaconej kwoty, wymianę bądź naprawę rzeczy lub zapewnienie innych usług, takich jak np. bezpłatne holowanie samochodu w przypadku awarii.

Gwarancja wskazuje obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym. Powinna ona zawierać takie informacje, jak:

  •      nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce;
  •      czas trwania i zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej;
  •      uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady;
  •      stwierdzenie „Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej”.

Obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z tymi zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym.

Rękojmia czy gwarancja

W przypadku zakupu nowego auta rękojmia przeważnie będzie korzystniejsza od gwarancji, ponieważ zakres ochrony konsumenta i przysługujących mu uprawnień jest określony przepisami prawa i w praktyce bywa szerszy niż to ma miejsce w przypadku gwarancji.

Czas trwania odpowiedzialności z tytułu rękojmi inaczej wygląda w przypadku sprzedaży aut nowych, a inaczej starych. W przypadku nowych samochodów obligatoryjny jest czas dwóch lat od wydania samochodu. W przypadku sprzedaży aut używanych dealer może skrócić ten termin do roku od dnia wydania auta, ale o tym skróceniu terminu musi powiadomić kupującego przed zawarciem umowy.

Uprawnienia przyznane z tytułu gwarancji są niezależne od uprawnień wynikających z rękojmi. Oznacza to, że w przypadku nieuwzględnienia żądań konsumenta w ramach jednej ze wskazanych podstaw może on dochodzić roszczeń na podstawie drugiej dostępnej podstawy – np. w przypadku nieuwzględnienia przez dealera reklamacji z tytułu gwarancji nabywca auta złożyć reklamację z tytułu rękojmi.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty