Kupić i nie wypić. Felieton Iwaszkiewicza

Jerzy Iwaszkiewicz
Dwa samochody francuskie Citroen C4 Picasso przejechały samodzielnie bez udziału kierowców kilkaset kilometrów z Paryża do Amsterdamu. Samochód prowadzi się sam, ale bez człowieka jednak się nie obejdzie. Kierowca póki co nie musi prowadzić. ale musi być obecny i nadzorować działanie systemów. Prawo obecnie jest takie i zawsze chyba takie będzie, że ktoś musi odpowiadać za jazdę autonomicznych samochodów. Jak tu w razie czego powiedzieć samochodowi, że właśnie dostał mandat.

Dwa samochody francuskie Citroen C4 Picasso  przejechały samodzielnie bez udziału kierowców kilkaset kilometrów z Paryża do Amsterdamu. Samochód prowadzi się sam, ale bez człowieka jednak się nie obejdzie. Kierowca póki co nie musi prowadzić. ale musi być obecny i nadzorować działanie systemów. Prawo obecnie jest takie i zawsze chyba takie będzie, że  ktoś musi odpowiadać za jazdę autonomicznych samochodów. Jak tu w razie czego powiedzieć samochodowi, że właśnie dostał mandat.

Wiele firm prowadzi badania. Samochody autonomiczne to teraz moda tak jak kiedyś elektryczne. Już wiele lat temu jeździłem takimna torze Hondy w Japonii, kierownica kręciła się sama i krzyczałem ze strachu „Japoniec hamuj”, chociaż nie było tam żadnego Japońca. Często pisujemy o tych jazdach, było to niezwykłe. Grupa PSA Citroen – Peugeot przewiduje, że już w roku 2020 kierowca nie będzie musiał ingerować w działanie systemów. Samochód jedzie sam, ale prowadzony jest elektronicznie.
Najbardziej skomplikowane są sprawy prawne. Jak taki samochód ubezpieczyć?  Kto za to odpowiada? Francuskie samochody autonomiczne przejechały już samodzielnie ponad 20 tysięcy kilometrów.

Przestały być sensacją samochody elektryczne, ciągle nie ma w dodatku odpowiedniej baterii, więc modne robią się właśnie samochody autonomiczne. Jaki w tym sens - nie wiem. Każdy kupuje samochód, aby nim pojeździć, prowadzić, mieć frajdę, że panuje nad szybkością, a tu nagle można czytać książkę, samochód sam jedzie i nie ma żadnej przyjemności z prowadzenia. Trochę to tak jakby kupić pół litra i nie wypić.

Samochody autonomiczne sprawdzić mogą się przy transportach ciężarówek z towarem. Co więcej warto zaznaczyć, że jeżdżą już takie w Norwegii, ale jak będzie dalej nie bardzo wiadomo. Analitycy twierdzą, że samochody takie staną się powszechne za 15 – 20 lat, czyli za chwilę, ale ludzie się spieszą i mogą wymyślać coś nowego.Przy okazji dodajmy, że nie tak dawno Holandia ogłosiła, że za 10 lat nie będzie rejestrować innych samochodów tylko elektryczne. 

Świat szuka pospiesznie nowych rozwiązań, ale póki co tradycyjne silniki są ciągle najpewniejsze. albo też o czym powszechnie się mówi, lobby paliwowe blokuje inne rozwiązania.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty