Kultowe samochody z okresu PRL. Maluchy, Duże Fiaty, Polonezy, Syreny, Trabanty. Ile dzisiaj trzeba zapłacić za legendy motoryzacji?

jaw
Rok produkcji: 1982 Cena: 50000 zł
Rok produkcji: 1982 Cena: 50000 zł olx.pl
Polonez, Maluch, Duży Fiat, Nysa, Syrena... to samochody powszechnie spotykane na ulicach Polski w okresie PRL. Wspomniane auta stanowiły często podstawę transportu. Obecnie pojazdy stanowią nie lada gratkę dla koneserów zabytkowych samochodów. Wielu kierowców swoją przygodę rozpoczynało od maszyn z okresu PRL, dlatego też teraz często wracają do nich z sentymentem. Sprawdź, ile obecnie trzeba zapłacić na popularnych portalach aukcyjnych za kultowe samochody z okresu PRL-u.

Początki motoryzacji w PRL

Po zakończeniu II wojny światowej Polska znajdowała się w ruinach. W pierwszych latach powojennych motoryzacja opierała się głównie na pojazdach dostarczanych przez inne państwa. W latach 50. rozpoczęto proces odbudowy i rozwijania przemysłu motoryzacyjnego. Powstały pierwsze fabryki, które miały produkować samochody osobowe. W 1951 roku rozpoczęto produkcję Warszawy, pierwszego polskiego samochodu osobowego. Produkcję rozpoczęła Fabryka Samochodów Osobowych, a konstrukcję oparto na radzieckim aucie M20 Pobieda.

Dalszy rozwój motoryzacji

Pod koniec lat 50. Fabryka Samochodów Osobowych rozpoczęła produkcję Syrenek. Była małym samochodem osobowym, popularnym w Polsce w latach 50. i 60. XX wieku. Syrena była małym samochodem dostępnym dla szerszej rzeszy obywateli, podczas gdy Warszawa była modelem luksusowym i służyła głównie jako taksówka i samochód służbowy. Kolejne postępy jeśli chodzi o polski przemysł motoryzacyjny nastąpiły w latach 70. Pod koniec lat 60. ukazał się Fiat 125p, natomiast na początku lat 70. Fiat 126p. Oba auta były produkowane na licencji włoskiej firmy Fiat. Były masowo produkowanymi samochodami, które stały się dostępne dla szerszego grona polskich kierowców. Fiaty 125p i 126p są dziś często postrzegane jako ikony motoryzacji PRL. Ich obecność w kulturze masowej, w literaturze, filmach i muzyce, przyczyniła się do ukształtowania polskiego dziedzictwa motoryzacyjnego. Pod koniec lat 70. pojawił się Polonez. Polonez był uważany za przełomowy produkt w polskim przemyśle motoryzacyjnym, wprowadzając nowoczesne rozwiązania technologiczne i konstrukcyjne. Był to pierwszy polski samochód zaprojektowany od podstaw, a nie oparty na wcześniejszych konstrukcjach. Polonez był produkowany w różnych wersjach nadwoziowych, włączając w to sedan, kombi i pick-up, co pozwoliło dostosować się do różnorodnych potrzeb klientów. Polonez pozostawił trwały ślad w polskiej kulturze masowej i popkulturze. Po upadku PRL samochód ten nadal pozostał ikoną motoryzacyjną, a jego wizerunek pojawiał się w filmach, piosenkach i innych mediach.

Najpopularniejsze samochody z okresu PRL:

  • Fiat 126p

  • Fiat 125p

  • Syrena

  • Warszawa

  • Trabant

  • Wartburg

  • Nysa

  • Żuk

Importowane samochody w PRL

Oprócz samochodów produkowanych w Polsce, importowane samochody również odgrywały istotną rolę w motoryzacji PRL. Wiele samochodów produkowanych w krajach socjalistycznych, takich jak Wartburg z NRD czy Trabant, było popularnych na polskich ulicach.

Kultowe samochody z PRL-u obecnie

Dla wielu osób samochody z okresu PRL mają dużą wartość sentymentalną. Mogą one przypominać o czasach dzieciństwa, wspólnych podróżach rodzinnych lub okolicznościach związanych z życiem codziennym w PRL. Niektórzy miłośnicy motoryzacji kolekcjonują samochody z okresu PRL jako część historii polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Te pojazdy stanowią część dziedzictwa technologicznego i kulturowego, które jest wart zachowania i eksponowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty