Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów

Adam Mirosiński
Volkswagen Golf kombi na zatrzymanie się ze 100 km/h potrzebuje krótszego odcinka drogi niż supersportowy Mercedes AMG GT. Masywne Audi Q7 hamuje tylko minimalnie gorzej od ważącego tonę mniej brata – TT Coupé. To nie żart. Dowodem są próby wykonane przez renomowany niemiecki automobilklub ADAC.

Jak ważna jest krótka droga hamowania? Oto przykład. Droga hamowania ze 100 km/h w przypadku Porsche 911 Carrera Cabriolet wynosi 31,3 m. Citroen Jumper Combi potrzebuje odcinka asfaltu o długości 47,8 m, by zatrzymać się z takiej prędkości. Oznacza to, że gdy Porsche już stoi, Citroen wciąż jedzie… 55 km/h! To wystarczająco dużo, aby w razie kolizji jego kierowca i pasażer byli narażeni na poważne obrażenia. Nie wspominając o ewentualnym zagrożeniu dla zdrowia i życia potrąconego pieszego czy rowerzysty.

Na szczęście droga hamowania samochodów skraca się, co jest efektem zarówno rosnącego zaawansowania technologicznego opon, jak i samych pojazdów. – Obecnie, w chwili gdy tylko kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu w sposób jaki może świadczyć o ryzyku zagrożenia, układ hamulcowy samoczynnie zaczyna hamować i to z maksymalną możliwą siłą, znacznie skracając drogę hamowania – wyjaśnia Marcin Kiełczewski, specjalista ds. układów hamulcowych z firmy Bosch. – Należy także wspomnieć, iż układ hamulcowy w nowoczesnych pojazdach współpracuje także z innymi elementami, takimi jak radary czy kamery. Dzięki temu w niektórych sytuacjach auto jest w stanie zatrzymać się bez żadnej ingerencji kierowcy i ochronić jego życie – dodaje.

A jak hamują poszczególne modele? W ciągu minionych 4 lat niemiecki automobilklub ADAC zbadał pod tym kątem ponad 500 samochodów. Poniżej prezentujemy wyniki najlepszych dziesięciu aut w wybranych segmentach oraz najważniejsze wnioski wyciągnięte przez ekspertów ADAC z wykonanych prób.

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Newspress

Samochody małe

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Mini One D

32,7 m

8/2014

2.

Mini Cooper

33,0 m

4/2014

3.

Smart Forfour 1.0

34,4 m

1/2015

4.

Skoda Roomster 1.2 TSI Green tec

34,5 m

2/2014

5.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 

34,9 m

1/2013

6.

Renault Clio 1.2 16V 75

35,0 m

12/2014

7.

Hyundai i20 1.1 CRDi

35,1 m

3/2015

8.

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI

35,2 m

2/2015

9.

VW Polo 1.4 TDI BMT

35,4 m

10/2014

10.

VW cross up! 1.0

35,5 m

12/2013

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Seat

Samochody kompaktowe

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Seat Leon ST 1.6 TDI 

33,1 m

2/2014

2.

VW Golf Variant 2.0 TDI BMT

33,1 m

8/2013

3.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI 

33,7 m

5/2013

4.

BMW 220i Coupé

33,9 m

5/2014

5.

Mercedes B 200 Natural Gas Drive

34,1 m

4/2014

6.

Volvo V40 T2

34,2 m

2/2014

7.

Nissan Pulsar 1.5 dCi

34,5 m

1/2015

8.

Skoda Rapid 1.2 TSI

34,7 m

10/2012

9.

Ford Focus 1.0 EcoBoost 

34,8 m

8/2015

10.

Renault Mégane Energy TCe 130

34,8 m

5/2014

 









Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Mercedes

Samochody klasy średniej, wyższej i luksusowe

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Mercedes S 500 Plug-In Hybrid

32,6 m

1/2015

2.

Mercedes C 220 BlueTEC T-Modell

32,8 m

9/2014

3.

Audi A7 Sportback 3.0 TDI ultra

33,0 m

12/2014

4.

Mercedes E 400 Cabriolet

33,1 m

5/2014

5.

Audi A6 Allroad 3.0 TDI

33,3 m

8/2012

6.

VW Passat Variant 2.0 TDI BMT

33,7 m

11/2014

7.

BMW 740i

33,9 m

3/2013

8.

Tesla Model S P85

34,1 m

8/2013

9.

Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Green tec

34,1 m

9/2014

10.

Volvo S60 D4

34,2 m

3/2014

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Porsche 

Samochody sportowe

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Porsche 911 Carrera Cabriolet

31,3 m

8/2013

2.

Porsche 911 Carrera Coupé

32,1 m

6/2012

3.

Jaguar F-Type Coupé

32,7 m

10/2014

4.

Mercedes SL 350

33,0 m

5/2012

5.

Porsche Cayman

33,1 m

5/2013

6.

Audi R8 Spyder V10

33,2 m

9/2013

7.

Peugeot RCZ R

33,9 m

6/2014

8.

Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra

34,3 m

2/2015

9.

Mercedes AMG GT

34,4 m

10/2015

10.

Nissan 370Z Roadster

34,7 m

7/2012

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Volvo 

SUV-y

Miejsce

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Data testu

1.

Volvo XC90 D5

33,6 m

6/2015

2.

Mercedes GLK 250 CDI BlueTEC

33,8 m

8/2012

3.

BMW X3 xDrive20d

34,5 m

10/2014

4.

Audi Q7 3.0 TDI ultra

34,6 m

10/2015

5.

VW Touareg V6 TDI SCR BMT

34,9 m

10/2014

6.

Audi Q3 2.0 TDI

35,0 m

2/2015

7.

Porsche Macan S Diesel

35,2 m

6/2014

8.

Kia Sportage 2.0 CRDi

35,3 m

4/2014

9.

BMW X6 xDrive30d

35,6 m

5/2015

10.

Ford Kuga 2.0 TDCi

35,9 m

6/2013

[page_break]

Wnioski

1. Długość drogi hamowania nie jest bezpośrednio związana z masą pojazdu. Jeśli układ hamulcowy jest zaprojektowany z uwzględnieniem wyższej masy auta, może się ono charakteryzować krótszą drogą potrzebną na zatrzymanie niż mniejszy i lżejszy samochód. Dowodem są wyniki Mercedesa klasy S 500 i Mini One D. Ważący 2295 kg Mercedes zatrzymuje się ze 100 km/h po 32,6 m, a Mini o masie 1220 kg po 32,7 m.

2.**Liczy się nie tylko droga hamowania, ale także jego stabilność.** Rzecz w tym, aby w trakcie wytracania prędkości, zwłaszcza gwałtownego, koła tylnej osi nie traciły przyczepności z podłożem i nie blokowały się, ponieważ samochód wpadnie w poślizg. W aucie sportowym z niskim środkiem ciężkości i stosunkowo dużym rozstawem osi, jest to łatwiejsze do osiągnięcia, ponieważ zmiana rozkładu sił na osie jest mniejsza. To jeden z powodów, dla których modele sportowe często notują krótsze drogi hamowania od pozostałych rodzajów samochodów.

3. Drogi hamowania skróciły się w ostatnich latach. To efekt m.in. lepszych właściwości adhezyjnych opon. O co chodzi? Guma ma budowę polimerową, podłoże zaś krystaliczną. Nas styku pomiędzy oponą a drogą, molekuły gumy odkształcają się – niektóre wiązania pękają, inne pojawiają się. Takie rozrywanie i ściskanie wiązań molekularnych absorbuje energię, zwaną właśnie siłą adhezji. Oczywiście, coraz bardziej skuteczne systemy ABS i zestawy wspomagające wytracanie prędkości również odgrywają istotną rolę w skróceniu dróg hamowania.

Model

Droga hamowania ze 100 km/h

VW Golf IV (2001)

39,5 m

VW Golf V (2004)

37,5 m

VW Golf VII (2013)

33,6 m

4. Nie tylko drogie samochody mają krótkie**drogi hamowania.** Doskonałe wyniki są w stanie osiągać także znacznie tańsze samochody.

Model

Droga hamowania ze 100 km/h

Data testu

Mini Cooper

33,0 m

4/2014

Audi A7 Sportback 3.0 TDI ultra

33,0 m

12/2014

Seat Leon ST 1.6 TDI

33,1 m

2/2014

Porsche Cayman

33,1 m

5/2013

VW Golf Variant 2.0 TDI BMT

33,1 m

8/2013

Mercedes E 400 Cabriolet

33,1 m

5/2014

Audi R8 Spyder V10

33,2 m

9/2013

Które samochody hamują najlepiej? Mamy wyniki testów <br><br>Fot. Ford

5. Rodzaj opony ma znaczenie. Ogumienie całoroczne, a także z oznaczeniem M+S oraz off-road, często stosowane w przypadku dużych SUV-ów i vanów, nie jest najlepszym wyborem, jeśli samochód porusza się po suchych drogach asfaltowych przy wyższych temperaturach powietrza. Dowodem są wyniki zanotowane przez modele z tego rodzaju oponami, które cechuje niższa od średniej skuteczność hamowania.

Model

Droga hamowania
ze 100 km/h


Opony

Data testu

Ford Ranger

2.2 TDCi Double Cab

41,1 m

Goodyear Wrangler HP Allweather M+S 112H

6/2012

Ford Tourneo Custom

300L1 2.2 TDCi        

41,4 m

Bridgestone Duravis Light Truck 109/107R

6/2013

Toyota RAV4

2.0 D-4D

42,2 m

Yokohama Geolander G91 102H      

4/2013

Opel Combo Combi

1.4 CNG Turbo ecoFlex       

42,6 m

Pirelli Chrono 99/97T

9/2012

Peugeot 2008

120 VTi

42,7 m

Good Year Vector 4 Seasons M+S 89V

6/2013

Nissan Navara

Double Cab 2.5 dCi  

44,7 m

Continental CrossContact LX (M+S) 110T

5/2012

Citroen Jumper Combi

30 e-HDi 150 

47,8

Pirelli Chrono Four Seasons M+S 112/110S

11/2014

Również opony o zmniejszonych oporach toczenia przekładających się na większą oszczędność paliwa, wpływają negatywnie na drogę hamownia. Przykładem jest Ford Fiesta, w przypadku którego zanotowano drogę hamowania o 20 proc. dłuższą z ogumieniem energooszczędnym.

Model

Droga hamowania

ze 100 km/h

Opony

Data testu

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost     

34,9 m

ContiPremiumContact 2 84V    

1/2013

Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

42,4 m

Michelin Energy Saver 82H

7/2012

 

 

 

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie