Jak ważna jest krótka droga hamowania? Oto przykład. Droga hamowania ze 100 km/h w przypadku Porsche 911 Carrera Cabriolet wynosi 31,3 m. Citroen Jumper Combi potrzebuje odcinka asfaltu o długości 47,8 m, by zatrzymać się z takiej prędkości. Oznacza to, że gdy Porsche już stoi, Citroen wciąż jedzie… 55 km/h! To wystarczająco dużo, aby w razie kolizji jego kierowca i pasażer byli narażeni na poważne obrażenia. Nie wspominając o ewentualnym zagrożeniu dla zdrowia i życia potrąconego pieszego czy rowerzysty.
Na szczęście droga hamowania samochodów skraca się, co jest efektem zarówno rosnącego zaawansowania technologicznego opon, jak i samych pojazdów. – Obecnie, w chwili gdy tylko kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu w sposób jaki może świadczyć o ryzyku zagrożenia, układ hamulcowy samoczynnie zaczyna hamować i to z maksymalną możliwą siłą, znacznie skracając drogę hamowania – wyjaśnia Marcin Kiełczewski, specjalista ds. układów hamulcowych z firmy Bosch. – Należy także wspomnieć, iż układ hamulcowy w nowoczesnych pojazdach współpracuje także z innymi elementami, takimi jak radary czy kamery. Dzięki temu w niektórych sytuacjach auto jest w stanie zatrzymać się bez żadnej ingerencji kierowcy i ochronić jego życie – dodaje.
A jak hamują poszczególne modele? W ciągu minionych 4 lat niemiecki automobilklub ADAC zbadał pod tym kątem ponad 500 samochodów. Poniżej prezentujemy wyniki najlepszych dziesięciu aut w wybranych segmentach oraz najważniejsze wnioski wyciągnięte przez ekspertów ADAC z wykonanych prób.
Samochody małe
Miejsce | Model | Droga hamowania ze 100 km/h | Data testu |
1. | Mini One D | 32,7 m | 8/2014 |
2. | Mini Cooper | 33,0 m | 4/2014 |
3. | Smart Forfour 1.0 | 34,4 m | 1/2015 |
4. | Skoda Roomster 1.2 TSI Green tec | 34,5 m | 2/2014 |
5. | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 34,9 m | 1/2013 |
6. | Renault Clio 1.2 16V 75 | 35,0 m | 12/2014 |
7. | Hyundai i20 1.1 CRDi | 35,1 m | 3/2015 |
8. | Skoda Fabia Combi 1.2 TSI | 35,2 m | 2/2015 |
9. | VW Polo 1.4 TDI BMT | 35,4 m | 10/2014 |
10. | VW cross up! 1.0 | 35,5 m | 12/2013 |
Samochody kompaktowe
Miejsce | Model | Droga hamowania ze 100 km/h | Data testu |
1. | Seat Leon ST 1.6 TDI | 33,1 m | 2/2014 |
2. | VW Golf Variant 2.0 TDI BMT | 33,1 m | 8/2013 |
3. | Audi A3 Sportback 1.4 TFSI | 33,7 m | 5/2013 |
4. | BMW 220i Coupé | 33,9 m | 5/2014 |
5. | Mercedes B 200 Natural Gas Drive | 34,1 m | 4/2014 |
6. | Volvo V40 T2 | 34,2 m | 2/2014 |
7. | Nissan Pulsar 1.5 dCi | 34,5 m | 1/2015 |
8. | Skoda Rapid 1.2 TSI | 34,7 m | 10/2012 |
9. | Ford Focus 1.0 EcoBoost | 34,8 m | 8/2015 |
10. | Renault Mégane Energy TCe 130 | 34,8 m | 5/2014 |
Samochody klasy średniej, wyższej i luksusowe
Miejsce | Model | Droga hamowania ze 100 km/h | Data testu |
1. | Mercedes S 500 Plug-In Hybrid | 32,6 m | 1/2015 |
2. | Mercedes C 220 BlueTEC T-Modell | 32,8 m | 9/2014 |
3. | Audi A7 Sportback 3.0 TDI ultra | 33,0 m | 12/2014 |
4. | Mercedes E 400 Cabriolet | 33,1 m | 5/2014 |
5. | Audi A6 Allroad 3.0 TDI | 33,3 m | 8/2012 |
6. | VW Passat Variant 2.0 TDI BMT | 33,7 m | 11/2014 |
7. | BMW 740i | 33,9 m | 3/2013 |
8. | Tesla Model S P85 | 34,1 m | 8/2013 |
9. | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Green tec | 34,1 m | 9/2014 |
10. | Volvo S60 D4 | 34,2 m | 3/2014 |
Samochody sportowe
Miejsce | Model | Droga hamowania ze 100 km/h | Data testu |
1. | Porsche 911 Carrera Cabriolet | 31,3 m | 8/2013 |
2. | Porsche 911 Carrera Coupé | 32,1 m | 6/2012 |
3. | Jaguar F-Type Coupé | 32,7 m | 10/2014 |
4. | Mercedes SL 350 | 33,0 m | 5/2012 |
5. | Porsche Cayman | 33,1 m | 5/2013 |
6. | Audi R8 Spyder V10 | 33,2 m | 9/2013 |
7. | Peugeot RCZ R | 33,9 m | 6/2014 |
8. | Audi TT Coupé 2.0 TDI ultra | 34,3 m | 2/2015 |
9. | Mercedes AMG GT | 34,4 m | 10/2015 |
10. | Nissan 370Z Roadster | 34,7 m | 7/2012 |
SUV-y
Miejsce | Model | Droga hamowania ze 100 km/h | Data testu |
1. | Volvo XC90 D5 | 33,6 m | 6/2015 |
2. | Mercedes GLK 250 CDI BlueTEC | 33,8 m | 8/2012 |
3. | BMW X3 xDrive20d | 34,5 m | 10/2014 |
4. | Audi Q7 3.0 TDI ultra | 34,6 m | 10/2015 |
5. | VW Touareg V6 TDI SCR BMT | 34,9 m | 10/2014 |
6. | Audi Q3 2.0 TDI | 35,0 m | 2/2015 |
7. | Porsche Macan S Diesel | 35,2 m | 6/2014 |
8. | Kia Sportage 2.0 CRDi | 35,3 m | 4/2014 |
9. | BMW X6 xDrive30d | 35,6 m | 5/2015 |
10. | Ford Kuga 2.0 TDCi | 35,9 m | 6/2013 |
[page_break]
Wnioski
1. Długość drogi hamowania nie jest bezpośrednio związana z masą pojazdu. Jeśli układ hamulcowy jest zaprojektowany z uwzględnieniem wyższej masy auta, może się ono charakteryzować krótszą drogą potrzebną na zatrzymanie niż mniejszy i lżejszy samochód. Dowodem są wyniki Mercedesa klasy S 500 i Mini One D. Ważący 2295 kg Mercedes zatrzymuje się ze 100 km/h po 32,6 m, a Mini o masie 1220 kg po 32,7 m.
2.**Liczy się nie tylko droga hamowania, ale także jego stabilność.** Rzecz w tym, aby w trakcie wytracania prędkości, zwłaszcza gwałtownego, koła tylnej osi nie traciły przyczepności z podłożem i nie blokowały się, ponieważ samochód wpadnie w poślizg. W aucie sportowym z niskim środkiem ciężkości i stosunkowo dużym rozstawem osi, jest to łatwiejsze do osiągnięcia, ponieważ zmiana rozkładu sił na osie jest mniejsza. To jeden z powodów, dla których modele sportowe często notują krótsze drogi hamowania od pozostałych rodzajów samochodów.
3. Drogi hamowania skróciły się w ostatnich latach. To efekt m.in. lepszych właściwości adhezyjnych opon. O co chodzi? Guma ma budowę polimerową, podłoże zaś krystaliczną. Nas styku pomiędzy oponą a drogą, molekuły gumy odkształcają się – niektóre wiązania pękają, inne pojawiają się. Takie rozrywanie i ściskanie wiązań molekularnych absorbuje energię, zwaną właśnie siłą adhezji. Oczywiście, coraz bardziej skuteczne systemy ABS i zestawy wspomagające wytracanie prędkości również odgrywają istotną rolę w skróceniu dróg hamowania.
Model | Droga hamowania ze 100 km/h |
VW Golf IV (2001) | 39,5 m |
VW Golf V (2004) | 37,5 m |
VW Golf VII (2013) | 33,6 m |
4. Nie tylko drogie samochody mają krótkie**drogi hamowania.** Doskonałe wyniki są w stanie osiągać także znacznie tańsze samochody.
Model | Droga hamowania ze 100 km/h | Data testu |
Mini Cooper | 33,0 m | 4/2014 |
Audi A7 Sportback 3.0 TDI ultra | 33,0 m | 12/2014 |
Seat Leon ST 1.6 TDI | 33,1 m | 2/2014 |
Porsche Cayman | 33,1 m | 5/2013 |
VW Golf Variant 2.0 TDI BMT | 33,1 m | 8/2013 |
Mercedes E 400 Cabriolet | 33,1 m | 5/2014 |
Audi R8 Spyder V10 | 33,2 m | 9/2013 |
5. Rodzaj opony ma znaczenie. Ogumienie całoroczne, a także z oznaczeniem M+S oraz off-road, często stosowane w przypadku dużych SUV-ów i vanów, nie jest najlepszym wyborem, jeśli samochód porusza się po suchych drogach asfaltowych przy wyższych temperaturach powietrza. Dowodem są wyniki zanotowane przez modele z tego rodzaju oponami, które cechuje niższa od średniej skuteczność hamowania.
Model | Droga hamowania ze 100 km/h | Opony | Data testu |
Ford Ranger 2.2 TDCi Double Cab | 41,1 m | Goodyear Wrangler HP Allweather M+S 112H | 6/2012 |
Ford Tourneo Custom 300L1 2.2 TDCi | 41,4 m | Bridgestone Duravis Light Truck 109/107R | 6/2013 |
Toyota RAV4 2.0 D-4D | 42,2 m | Yokohama Geolander G91 102H | 4/2013 |
Opel Combo Combi 1.4 CNG Turbo ecoFlex | 42,6 m | Pirelli Chrono 99/97T | 9/2012 |
Peugeot 2008 120 VTi | 42,7 m | Good Year Vector 4 Seasons M+S 89V | 6/2013 |
Nissan Navara Double Cab 2.5 dCi | 44,7 m | Continental CrossContact LX (M+S) 110T | 5/2012 |
Citroen Jumper Combi 30 e-HDi 150 | 47,8 | Pirelli Chrono Four Seasons M+S 112/110S | 11/2014 |
Również opony o zmniejszonych oporach toczenia przekładających się na większą oszczędność paliwa, wpływają negatywnie na drogę hamownia. Przykładem jest Ford Fiesta, w przypadku którego zanotowano drogę hamowania o 20 proc. dłuższą z ogumieniem energooszczędnym.
Model | Droga hamowania ze 100 km/h | Opony | Data testu |
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost | 34,9 m | ContiPremiumContact 2 84V | 1/2013 |
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic | 42,4 m | Michelin Energy Saver 82H | 7/2012 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?