Krokodyl - Porsche Cayman S

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit
Udostępnij:
We Włoszech odbyła się światowa premiera Caymana S - nowego modelu Porsche. Jeździliśmy tym samochodem.

We Włoszech odbyła się światowa premiera Caymana S - nowego modelu Porsche. Jeździliśmy tym samochodem i trzeba przyznać, że Cayman rzeczywiście jest drapieżny jak krokodyl. W Polsce model ten będzie dostępny od listopada, a orientacyjna cena wynosi 70 tys. euro.


Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

 

Firma Porsche niezmiennie lansuje pogląd, że produkuje samochody do jeżdżenia, a nie do trzymania w garażu. Jazda Porsche daje więc przyjemność, której chcieliśmy doświadczyć w Caymanie.

 

W gamie modeli Porsche Cayman S plasuje się między 911 Carrerą i Boxsterem, od którego zapożyczono główne podzespoły. Tak więc Cayman jest pojazdem 2-osobowym z centralnie umieszczonym silnikiem, z którego napęd

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

przenoszony jest na tylne koła. Takie umiejscowienie jednostki napędowej jest najkorzystniejsze dla auta sportowego ze względu na równe rozłożenie masy na poszczególne osie. Pojazd napędza 6-cylindrowy silnik benzynowy z układem cylindrów typu bokser o pojemności 3,4 l. Silnik współpracuje z manualną, 6-biegową skrzynią przekładniową lub przekładnią automatyczną. Prędkość maksymalna pojazdu wynosi z przekładnią ręczną 275 km/h, a czas rozpędzania do 100

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

km/h - 5,4 s.

 

Jednak suche dane techniczne nie odzwierciedlają tego, co obiecuje producent. Po jeździe tym autem nie ma wątpliwości, że Cayman jest prawdziwym Porsche. Silnik na wolnych obrotach bulgocze, jak żaden inny. Przyspieszenia pojazdu rzeczywiście wciskają w fotel i najbardziej ostre zakręty robią większe wrażenie na kierowcy niż na samochodzie. Silnik działa na prostej zasadzie - są obroty, jest jazda, nie ma obrotów - pora na rozmowę z instruktorem. Porsche dla swoich klientów organizuje bowiem kursy doszkalające

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

technikę jazdy. Mając blisko 300 KM za plecami łatwo popełnić błąd, często o nieodwracalnych skutkach. 

 

Za dopłatą jest system PASM zmieniający twardość zawieszenia - ładnie brzmi, a w praktyce oznacza, że zawieszenia nie ma. Po włączeniu przycisku, równa droga (zagraniczna) nagle staje się nierówna. Producent określa to położenie przycisku jako "ekstremalnie sportowe" - ma rację. Zapewne w Polsce, system PASM nie będzie przydatny. Za to

Krokodyl - Porsche Cayman S

przydają się niezwykle wydajne hamulce, do których trzeba się przyzwyczaić - delikatne przyciśnięcie pedału powoduje znaczne opóźnienie auta. Na życzenie oferowane są tarcze ceramiczne.

 

Cayman zachował charakterystyczną dla Porsche sylwetkę. Ma to ten praktyczny aspekt, że na lewym pasie autostrady

Krokodyl - Porsche Cayman S

zaraz robi się pusto. Kierowcy innych pojazdów uprzejmie usuwają się z drogi, nawet we Włoszech - kolebce aut sportowych.

Nowy Porsche to odzwierciedlenie współczesnych możliwości technicznych przemysłu motoryzacyjnego. Nie sposób opisać wszystkie urządzenia, które zamontowano w tym aucie. Będziemy je prezentować przy innych okazjach. W pojeździe zwrócono szczególną uwagę na bezpieczeństwo bierne i czynne (6 poduszek powietrznych, układ stabilizacji toru jazdy).

 

Mieszkańcy włoskich wsi, przez które przejeżdżaliśmy, na Caymana nie mówili krokodyl - mówili "bella machina". 

  

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

6-cylindrowy, bokser, benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

3386

Moc (KM)

295

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,4

Prędkość maksymalna (km/h)

275

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

7,8/15,3

Długość x szerokość x wysokość (cm)

434 x 180 x 131

Pojemność bagażnika (l)

410

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie