Kraków stawia na auta elektryczne. Zobacz jakie samochody kupiło miasto

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Ponad połowa zamówionych samochodów to osobowe Renault Megane e-Tech o zasięgu powyżej 400 km
Ponad połowa zamówionych samochodów to osobowe Renault Megane e-Tech o zasięgu powyżej 400 km Kamil Rogala
Kraków pozyskał w najmie długoterminowym 89 samochodów elektrycznych dla swoich 38 spółek i jednostek organizacyjnych. Umowę w tej sprawie zawarto z dwoma firmami, a koszt wynajmu wszystkich pojazdów na okres 36 miesięcy wynosi 18,5 mln zł.

Ponad połowa zamówionych samochodów to osobowe Renault Megane e-Tech o zasięgu powyżej 400 km. W ramach postępowania Krakowski Holding Komunalny otrzyma także Volkswageny ID.4 oraz Ople eCorsa Elegance, a w przypadku pojazdów dostawczych Arval dostarczy Ople Combo-e oraz Ople Vivaro-e. Zeroemisyjne pojazdy będą wykorzystywane przez miejskie spółki m.in. do realizacji codziennych zadań. Umowę wynajmu zawarto na okres 36 miesięcy. To nie pierwsza współpraca Arval i Krakowskiego Holdingu Komunalnego. W 2019 roku miejskie spółki podpisały umowę na wynajem 47 samochodów elektrycznych.

– Jest to największy kontrakt flotowy na dostawę Megane E-Tech electric w Polsce. Innowacyjny, wyposażony w najnowsze technologie elektryczny Megane E-Tech electric jest symbolem odnowy naszej gamy modelowej. Jest drugim modelem w sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie, w segmencie C-hatchback. Samochód sprawdzi się zarówno w miejskim użytkowaniu, ale także na trasie dzięki optymalnemu zasięgowi i łatwemu ładowaniu. Do roku 2030 wszystkie samochody naszej marki będą elektryczne − powiedział Tomasz Mróz, dyrektor wykonawczy Renault w Polsce i krajach bałtyckich.

Dzięki dostawie kolejnej transzy aut elektrycznych, Kraków zdecydowanie wysuwa się na prowadzenie wśród polskich miast pod względem elektryfikacji parku pojazdów wykorzystywanych przez miejskie spółki. Gdy zamówienie z najnowszego przetargu, rozstrzygniętego w lutym 2023 r., zostanie w całości zrealizowane, Gmina Miejska Kraków podtrzyma wysoki wskaźnik realizacji ustawowego obowiązku wynikającego z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Warto pamiętać, że Kraków będzie też pierwszym miastem w Polsce, które stworzy Strefę Czystego Transportu. Ma ona zacząć obowiązywać, od 1 lipca 2024 roku, na początek ograniczając wjazd do miasta samochodom najbardziej zatruwającym środowisko. Od tego momentu do centrum Krakowa wjadą tylko samochody spełniające normy Euro 1 dla aut benzynowych i Euro 2 dla silników Diesla oraz auta elektryczne, napędzane wodorem lub gazem ziemnym. Od 1 lipca 2026 kryteria dla samochodów spalinowych zostaną podniesione i wymagane będzie spełnienie norm Euro 3 dla silników benzynowych oraz Euro 5 dla diesli.

Każda z krakowskich spółek miejskich, która będzie korzystać z zeroemisyjnych pojazdów, zdecyduje teraz indywidualnie, czy skorzysta z dofinansowania do wynajmu pojazdów w ramach programu „Mój elektryk”. Gdy decyzje zapadną, Arval w ich imieniu będzie składał wnioski o dotacje do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Grupa zakupowa elektromobilności liczy 38 spółek i instytucji miejskich, wśród nich są m.in. MPK, Zarząd Infrastruktury Sportowej, Straż Miejska Miasta Krakowa, Urząd Miasta Krakowa, a także instytucje kultury i inn

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty