Kraków. Od wiosny skrzyżowania równorzędne w centrum

Arkadiusz Maciejowski
Fot. Andrzej Banaś
Fot. Andrzej Banaś
Do końca 2014 r. w Krakowie miała powstać sieć skrzyżowań równorzędnych, głównie między I i II obwodnicą. Projekt się opóźni do wiosny br.
Fot. Andrzej Banaś
Fot. Andrzej Banaś

Zarówno Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Krakowie (MORD), jak i policjanci popierają wprowadzanie  w Krakowie większej liczby skrzyżowań równorzędnych, czyli takich, na których obowiązuje zasada pierwszeństwa dla nadjeżdżających z  prawej strony. Skrzyżowania te uspokajają ruch, a jednocześnie wcale go nie blokują.

- Jeśli kierowcy znają przepisy ruchu drogowego i przepuszczają pojazdy, które mają po swojej prawej stronie, to wszystko idzie płynnie i sprawnie, tyle że z mniejszą prędkością, co poprawia też bezpieczeństwo pieszych - tłumaczył wielokrotnie dyrektor MORD.
Zmiany są planowane na wiosnę, bo urzędnicy miejscy twierdzą, że muszą przygotować specjalne oznakowania. Wcześniej przeprowadzona ma zostać szeroka akcja informacyjna wśród kierowców.

Wszystko po to, aby uniknąć błędów z sierpnia ub.r. Mimo ostrzeżeń ekspertów od ruchu drogowego, pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT) "po cichu" zmienili organizację ruchu u  zbiegu ul. Krowoderskiej i Szlak doprowadzając do chaosu i dezorientacji wśród kierowców. Tylko cudem nie doszło wtedy do poważnego wypadku. Po  alarmie mediów urzędnicy przywrócili starą organizację ruchu na skrzyżowaniu.

Teraz już wiedzą, że by osiągnąć pożądany efekt , skrzyżowania równorzędne trzeba wprowadzać z głową i przede wszystkim nie zaskakując kierowców. Zdaniem dyrektora MORD najlepiej, aby projekt wprowadzany był kompleksowo - na kilku skrzyżowaniach w danym obszarze miasta. Michał Pyclik z  ZIKiT wyjaśnia, że założenie jest takie, aby wszystkie skrzyżowania, które staną się równorzędne, miały oprócz znaków pionowych także  wyraźne oznakowanie poziome na jezdni.

- Będzie można je jednak wykonać dopiero wiosną i wtedy też byłby wdrożony cały projekt - podkreśla Pyclik.

Pod koniec stycznia temat będzie omówiony ze szczegółami na spotkaniu zespołu ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Uczestniczyć w nim będzie m.in. ZIKiT, policja, MORD, straż miejska.

- Podjęta zostanie też decyzja, czy - tak jak wewnątrz I obwodnicy - wszystkie skrzyżowania staną się równorzędne między I  a II obwodnicą Krakowa, czy tylko wybrane ulice zostaną włączone do projektu - podkreślają w ZIKiT. Po spotkaniu ustalone mają zostać też szczegóły kampanii informacyjnej dla kierowców.

- Na pewno będziemy wykorzystywać takie metody, jak programy telewizyjne "Omiń Korki" itd. - tłumaczy Pyclik. Wśród samych kierowców zdania są podzielone, ale większość jest za. Internauta "Tomasz" na forum internetowym napisał, że pomysł się sprawdził na Starym Mieście, więc trzyma kciuki, aby także w innych miejscach przyniósł pozytywne efekty.

                                                                                                     Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty