Kraków: jakie drogi powstaną do 2030 roku?

Piotr Rąpalski
infografika Grażyna Gajewska
infografika Grażyna Gajewska
Urbaniści wskazali nowe drogi, które powinny powstać najpóźniej do roku 2030, aby Kraków wreszcie został dobrze skomunikowany i pozbył się korków. Do gotowego projektu studium zagospodarowania miasta wpisali zarówno ulice od lat planowane przez urzędników, jak i zupełnie nowe połączenia.

Projekt od 18 czerwca zostanie wystawiony do publicznego wglądu. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać do niego swoje uwagi. Nie tylko w sprawie przebiegu dróg, ale również własnych działek, o których przyszłości dokument zdecyduje.

infografika Grażyna Gajewska
infografika Grażyna Gajewska

W studium urbaniści mogą wyznaczyć tylko drogi główne, nie lokalne. Proponują przede wszystkim ulice o dwóch pasach ruchu w obie strony, ale też szersze, posiadające nawet do sześciu jezdni.

- Wprowadzamy nowe połączenia między dzielnicami, tworzymy alternatywne drogi dla tras wjazdowych i wyjazdowych z miasta, komunikujemy dalekie obrzeża Nowej Huty - mówi Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu. - Korki zlikwidujemy, jeśli nowe drogi połączymy z nowymi liniami tramwajowymi i metrem - zaznacza.

Oczywiście na realizację tych zadań trzeba znaleźć pieniądze. Część z nich miasto chce uzyskać w nowej transzy unijnych dotacji na lata 2014-2020. Koszt wszystkich nowych planowanych połączeń może sięgać nawet 20 mld zł.

Studium tworzy również sieć dróg dla Nowej Huty Przyszłości, czyli obrzeży dzielnicy, na których ma powstać strefa biurowców i zakładów nowoczesnych technologii rozlokowanych wśród zabudowy mieszkaniowej.  

Tego obszaru nie widać na naszej mapie, więc opisujemy tę część planów. Ulica Dymarek ma zakręcić do Przylasku Rusieckiego. Stamtąd przeciąć całą dzielnice przez ulicę Igołomską aż do ul. Kocmyrzowskiej. Z kolei między Kombinatem i ul. Lubocką powstałaby duża arteria dla wyjazdu z Nowej Huty. Kolejna droga połączyłaby Branice z Wolicą, a następnie biegnąc wzdłuż wschodniej granicy miasta - Kościelniki i Węgrzynowice.

- Jeśli wyznaczone kierunki rozwoju dróg zostaną zrealizowane, Kraków będzie skomunikowany idealnie - mówi Elżbieta Koterba, wiceprezydent miasta. - Ale równie ważne dla mieszkańców jest przeznaczenie ich działek w studium - dodaje.

Dlatego też mieszkańcy mogą wpłynąć na ostateczny kształt dokumentu. Już od 18 czerwca do 29 lipca będą mogli dokładnie się mu przyjrzeć i zasięgnąć informacji od specjalistów. Mapy udostępnione zostaną w urzędach przy ul. Grunwaldzkiej 8, Wielopolu 17a,  Rynku Podgórskim 1 i na osiedlu Zgody 2 oraz na stronie internetowej urzędu miasta. (www.bip.krakow.pl) Równocześnie do 19 sierpnia każdy mieszkaniec może złożyć uwagi do projektu. - Od tego momentu  nabiorą one mocy prawnej i każdą będziemy musieli rozpatrzyć - tłumaczy Koterba. Uwagi będzie można składać w urzędach, listownie lub przez internet.3 lipca w Auditorium Maximum  odbędzie się dyskusja publiczna nad projektem.

Ważniejsze zaplanowane ulice
1. Zmiana przebiegu (wyprostowanie) i poszerzenie wyjazdu na Skawinę ulicą Skotnicką.
2. Trasy Łagiewnicka, Pychowicka, Zwierzyniecka z linią tramwajową i tunelami.
3. Północna obwodnica od Wielkiej Wsi do trasy S7.
4. Przedłużenie ulicy Piastowskiej i połączenie Prądnika Białego i Czerwonego aż do Górki Narodowej. Estakada nad Opolską.
5. Trasa Balicka do portu Lotniczego.
6. Połączenie ulicy Wita Stwosza z Doktora Twardego i stworzenie wyjazdu na Zielonki. Równocześnie rozbudowa al. 29 Listopada.
7. Ulica Iwaszki, alternatywny dla al. 29 Listopada wjazd do miasta od północy.
8. Rozbudowa ulicy Okulickiego i połączenie arterii z trasą S7.
9. Trasa S7 od węzła Rybitwy do węzła Igołomska i dalej do granicy miasta.
10. Trasa Bagrowa. Połączenie ul. Wielickiej z Lipską i dalej przez most na Wiśle z ul. Nowohucką. Dodatkowo druga odnoga łącząca Bagry z ul. Lipską i dalej z al. Pokoju.
11. Alternatywna droga dla autostrady A4 łącząca Sidzinę z Opatkowicami.
12. Alternatywna droga dla autostrady A4 łącząca Kurdwanów z Rżąką. Przetnie ją droga łącząca ul. Wielicką z autostradą A4.
13. Trasa łącząca Bieżanów, Czyżyny i Nową Hutę z mostem na Wiśle. Równocześnie poszerzenie równoległej ulicy Półłanki i budowa drogi między terenami elektrociepłowni
14. Połączenie ul. Tynieckiej z ul. Bunscha
15. Połączenie ul. Kamieńskiego, Witosa i autostrady A4 z wyjazdem na Swoszowice
16. Połączenie skrzyżowania Kapelanki i Brożka z Borkiem Fałęckim i dalej z Opatkowicami
17. Droga łącząca Bagry z ul. Półłanki i węzłem autostrady A4

źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty