Kradzieże samochodów w 2017 r. Gdzie w Polsce ginie najwięcej aut?

Bartłomiej Pobocha
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że spada ogólna liczba kradzieży pojazdów – w zeszłym roku łupem przestępców padło niewiele ponad 10 tys. samochodów, o 1405 mniej niż w 2016 r. Jednak wysoce wykwalifikowani złodzieje nadal zarabiają krocie, a szczególnym zainteresowaniem amatorów cudzej własności cieszą się auta japońskie i niemieckie.

Dziś złodzieje samochodów to elitarna grupa przestępców zarabiająca ogromne sumy mimo stale zmniejszającej się liczby skradzionych pojazdów. Kradnie się mniej, ale towar jest o wiele wyższej jakości niż jeszcze 10 lat temu. – Kradzież i sprzedaż aut klasy premium przynosi zyski. Dziś nie trzeba kraść 12 Polonezów, by zarobić na nich kilka tysięcy złotych. Wystarczy jeden dobry strzał w postaci BMW lub Audi, by do kasy wpadło kilkadziesiąt czy nawet kilkaset tysięcy. Mówiąc wprost – nie trzeba się narobić, by zarobić w złodziejskim fachu – zauważa były szef komórki operacyjnej w wydziale do walki z przestępczością samochodową.

Według danych Komendy Głównej Policji, w zeszłym roku w Polsce skradziono 10 240 pojazdów. Najwięcej aut padło łupem złodziei na terenie Komendy Stołecznej Policji (Warszawa i ościenne powiaty: Grodzisk Mazowiecki, Legionowo, Mińsk Mazowiecki, Nowy Dwór Mazowiecki, Otwock, Piaseczno, Pruszków i Wołomin) – 2506, o 214 mniej niż w 2016 r. W sumie w całym województwie mazowieckim „zniknęło” 2844 samochody. Kolejne miejsce w niechlubnym rankingu zajmują województwo śląskie (1245 pojazdów, o 394 mniej niż rok wcześniej) i wielkopolskie (1170 samochodów, spadek o 145 sztuk).

Są regiony, gdzie liczba kradzieży pojazdów (niewiele, ale jednak) wzrosła. To Podlasie, gdzie odnotowano w tym roku 117 kradzieży – o 7 więcej niż w 2016 r., województwo łódzkie – 832 przypadki kradzieży w 2017 r. w stosunku do 817 w 2016 r. i Opolszczyzna, gdzie skradziono w 2017 r. o 24 pojazdy więcej (107 sztuk versus 83 w roku 2016).

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Wzrasta wykrywalność

Jak informuje rzecznik Komendy Głównej Policji, z roku na rok wzrasta wykrywalność, czyli skuteczność działań Policji w namierzaniu skradzionych pojazdów (i złodziei), przy czym mundurowych wspierają m.in. przez firmy lokalizujące samochody. W 2016 roku wykrywalność wyniosła 19,6 proc., a w 2017 już 23,2 proc. Wciąż oznacza to jednak, że ponad 3/4 aut padających łupem złodziei nigdy nie wraca do swoich właścicieli.

„Harmonogram” kradzieży na rok 2017

Według policyjnych statystyk, co miesiąc kradzionych jest średnio 900 samochodów. Najwięcej takich przypadków odnotowano w ub.r. w marcu – 978, a najmniej w grudniu – 737. Biorąc jednak pod uwagę wyniki z poszczególnych miesięcy nietrudno zauważyć, że złodzieje zachowują pewną stałą średnią. Wygląda to jak harmonogram dobrze zorganizowanego przedsiębiorstwa, które wykonuje określony, założony plan roczny.

Jak informują mundurowi, złodzieje są grupą bardzo hermetyczną. – Nie zdarza się, że ktoś podnosi rękę na ulicy i już „biega” ze złodziejami samochodów. To ludzie, którzy stosują wysoce profesjonalne metody kontroli. W tym środowisku panuje niepisany kodeks. Każdy, kto współpracował z policją, jest dla kolegów po fachu skreślony i nigdy nie wróci już do „zawodu”. Wytrawni specjaliści tworzą siatki powiązań. Współpracują z paserami, niekiedy wykonują zlecenia. Rynek kradzionych pojazdów i części rządzi się swoimi prawami. Jest popyt, jest podaż – komentuje były szef komórki operacyjnej w wydziale do walki z przestępczością samochodową.

Walizka pozwala ukraść wszystko

Pojawienie się i upowszechnienie technologii keyless – bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdu – otworzyło złodziejom drzwi do raju z tabliczką „samochody klasy premium”. Od kilku lat w Polsce notuje się zwiększoną liczbę kradzieży aut wyposażonych w to udogodnienie. Wiele grup przestępczych zaczęło się bowiem „uzbrajać” w rozwiązania umożliwiające przechwycenie częstotliwości radiowej kluczyka oraz odbiornika montowanego w aucie i bezinwazyjną kradzież.

[page_break]

Fot. Piotr Krzyżanowski
Fot. Piotr Krzyżanowski

Amatorzy cudzej własności wykorzystują fakt, że właściciele aut zostawiają kluczyki swoich pojazdów w pobliżu okien lub drzwi wejściowych od domu. Grupa przestępców wykorzystuje skaner, transmiter sygnału, wzmacniacz oraz odpowiednią „walizkę”, dzięki której odbiornik samochodu identyfikuje ją jako kluczyk. Wystarczy wsiąść do pojazdu, uruchomić silnik i odjechać. – Jedynie zawodowi złodzieje korzystają z metody na „walizkę”, bo pozyskanie technologii i specjalistycznego sprzętu oznacza często wydatek kilkudziesięciu, a nawet setek tysięcy złotych – wyjaśniają policjanci. – Technologia stosowana przez przestępców wywodzi się bezpośrednio z rozwiązań wykorzystywanych przez służby specjalne bloku wschodniego, a większość „walizek” jest sprowadzanych właśnie ze wschodu – twierdzą funkcjonariusze.

Czy da się uniknąć kradzieży?

Specjaliści są zgodni. Nie ma dziś auta, którego nie da się ukraść. Jak zauważają byli policjanci, przestępcom można utrudnić zadanie, korzystając z różnego rodzaju zabezpieczeń albo postawić na systemy pozwalające odzyskać pojazd po kradzieży. – W grę wchodzą monitoring, zwłaszcza radiowy – mówią wprost. – Rzecz w tym, że system bazujący na dedykowanej częstotliwości radiowej, a nie sygnałach GPS/GSM, jest odporny na działanie zagłuszarek powszechnie stosowanych przez złodziei. Ponadto pozwala ustalić pozycję skradzionego samochodu nawet jeśli został on ukryty w garażu podziemnym czy kontenerze – wyjaśnia Dariusz Kwakszys, IT Manager w firmie Gannet Guard Systems.

Kradzieże aut w 2017 roku

KWPPrzestępstwa stwierdzone
20162017Zmiana
RóżnicaRóżnica procentowa
KWP Białystok11011776,4%
KWP Bydgoszcz360273-87-24,2%
KWP Gdańśk939881-58-6,2%
KWP Gorzów Wlkp.479380-99-20,7%
KWP Katowice16391245-394-24,0%
KWP Kielce10690-16-15,1%
KWP Kraków505342-163-32,3%
KWP Lublin151117-34-22,5%
KWP Łódź817832151,8%
KWP Olsztyn252236-16-6,3%
KWP Opole831072428,9%
KWP Poznań13151170-145-11,0%
KWP Radom375338-37-9,9%
KWP Rzeszów8971-18-20,2%
KWP Szczecin303260-43-14,2%
KSP Warszawa27202506-214-7,9%
KWP Wrocław12651073-192-15,2%
BSW KGP    
CBŚP1372026547,4%
Razem1164510240-1405-12,1%
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty