Kradzież pojazdu. Zima nie zaskoczy... drogowców?

Paweł Piątek
Fot. Łukasz Gdak
Fot. Łukasz Gdak
Coraz więcej samorządów i firm odpowiedzialnych za zimowe utrzymanie dróg stawia na systemy monitoringu pozwalające na bieżąco kontrolować proces odśnieżania. Pozwala to rozliczać wykonawców z rzeczywiście realizowanych prac, a nie tylko z gotowości do ich podjęcia.

Na zimowe utrzymanie i oczyszczanie pasów drogowych w sezonie 2018/2019 Poznań przeznaczy niemal 27,9 mln zł. W Sopocie koszty utrzymania dróg w okresie zimowym wynoszą 350-500 tys. zł miesięcznie. W Krakowie do boju ze śniegiem i lodem ruszy ok. 250 pojazdów, w tym różnego rodzaju pługosolarki, pługopiaskarki, odśnieżarki oraz samochody ciężarowe do wywozu śniegu. Każdy z pojazdów biorących udział w krakowskiej akcji „Zima” jest wyposażony w system monitoringu GPS.

– To dowód, że przedstawiciele samorządowych jednostek odpowiedzialnych za utrzymanie dróg coraz lepiej zdają sobie sprawę z zalet nowoczesnych technologii z zakresu monitoringu pojazdów – mówi Dariusz Kwakszys, IT Manager w firmie Gannet Guard Systems. – Moduły bazujące na komunikacji GPS/GSM pozwalają na sprawne kontrolowanie i zarządzanie działaniami floty. Poza tak oczywistą funkcją, jak lokalizowanie pojazdów, umożliwiają m.in. sprawdzanie czy sól i piasek są rzeczywiście rozsypywane – wyjaśnia ekspert Gannet Guard Systems.

System monitoringu generuje raporty dające szansę na weryfikację działań z zakresu zimowego utrzymania dróg. Zestawienia zwierają dane m.in. o momencie rozpoczęcia i zakończenia pracy, pokonanej trasie i przebytym dystansie. Umożliwiają wgląd w prędkość jazdy oraz informacje o włączeniu lub wyłączeniu sterowników odpowiedzialnych za użycie specjalistycznego osprzętu, w tym o podniesienia i opuszczeniu pługu oraz uruchomieniu bądź dezaktywacji rozrzutnika soli czy piasku. Dzięki temu firmy wykonujące usługi, a także samorządy zlecające zimowe utrzymanie dróg, mają szansę ocenić, na ile efektywnie wykorzystywane są zasoby.

Systemy monitoringu to również szansa na zyskanie przewagi nad konkurencją. – W przetargu na zimowe utrzymanie dróg powiatowych na terenie powiatu zielonogórskiego posiadanie modułów GPS w pojazdach było jednym z punktowanych kryteriów. To coraz częstsza praktyka – zauważa Dariusz Kwakszys. – Transparentność działań oraz udostępnianie informacji o jakości pracy firm odśnieżających jest zresztą typowa sytuacją win-win dla wszystkich stron zaangażowanych w proces zarządzania utrzymaniem dróg – podsumowuje ekspert Gannet Guard Systems.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty