Kradzież pojazdu. Zima nie zaskoczy... drogowców?

Paweł Piątek
Fot. Łukasz Gdak
Fot. Łukasz Gdak
Udostępnij:
Coraz więcej samorządów i firm odpowiedzialnych za zimowe utrzymanie dróg stawia na systemy monitoringu pozwalające na bieżąco kontrolować proces odśnieżania. Pozwala to rozliczać wykonawców z rzeczywiście realizowanych prac, a nie tylko z gotowości do ich podjęcia.

Na zimowe utrzymanie i oczyszczanie pasów drogowych w sezonie 2018/2019 Poznań przeznaczy niemal 27,9 mln zł. W Sopocie koszty utrzymania dróg w okresie zimowym wynoszą 350-500 tys. zł miesięcznie. W Krakowie do boju ze śniegiem i lodem ruszy ok. 250 pojazdów, w tym różnego rodzaju pługosolarki, pługopiaskarki, odśnieżarki oraz samochody ciężarowe do wywozu śniegu. Każdy z pojazdów biorących udział w krakowskiej akcji „Zima” jest wyposażony w system monitoringu GPS.

– To dowód, że przedstawiciele samorządowych jednostek odpowiedzialnych za utrzymanie dróg coraz lepiej zdają sobie sprawę z zalet nowoczesnych technologii z zakresu monitoringu pojazdów – mówi Dariusz Kwakszys, IT Manager w firmie Gannet Guard Systems. – Moduły bazujące na komunikacji GPS/GSM pozwalają na sprawne kontrolowanie i zarządzanie działaniami floty. Poza tak oczywistą funkcją, jak lokalizowanie pojazdów, umożliwiają m.in. sprawdzanie czy sól i piasek są rzeczywiście rozsypywane – wyjaśnia ekspert Gannet Guard Systems.

System monitoringu generuje raporty dające szansę na weryfikację działań z zakresu zimowego utrzymania dróg. Zestawienia zwierają dane m.in. o momencie rozpoczęcia i zakończenia pracy, pokonanej trasie i przebytym dystansie. Umożliwiają wgląd w prędkość jazdy oraz informacje o włączeniu lub wyłączeniu sterowników odpowiedzialnych za użycie specjalistycznego osprzętu, w tym o podniesienia i opuszczeniu pługu oraz uruchomieniu bądź dezaktywacji rozrzutnika soli czy piasku. Dzięki temu firmy wykonujące usługi, a także samorządy zlecające zimowe utrzymanie dróg, mają szansę ocenić, na ile efektywnie wykorzystywane są zasoby.

Systemy monitoringu to również szansa na zyskanie przewagi nad konkurencją. – W przetargu na zimowe utrzymanie dróg powiatowych na terenie powiatu zielonogórskiego posiadanie modułów GPS w pojazdach było jednym z punktowanych kryteriów. To coraz częstsza praktyka – zauważa Dariusz Kwakszys. – Transparentność działań oraz udostępnianie informacji o jakości pracy firm odśnieżających jest zresztą typowa sytuacją win-win dla wszystkich stron zaangażowanych w proces zarządzania utrzymaniem dróg – podsumowuje ekspert Gannet Guard Systems.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie