Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kradzież auta. Te modele łatwo ukraść popularną metodą

Mariusz Michalak
Na problem zabezpieczeń przed kradzieżą auta na tzw. walizkę wcześniej zwracali uwagę specjaliści z niemieckiego automobilklubu ADAC. Teraz na alarm biją eksperci z brytyjskiego ośrodka badawczego Thatcham Research.

Doświadczony złodziej robi to w 6 sekund. Za pomocą elektronicznego nadajnika włamuje się i kradnie nowe, luksusowe i teoretycznie dobrze zabezpieczone auto. W praktyce wygląda to tak, że jeden ze złodziei ze wzmacniaczem antenowym podchodzi do okien domu. Urządzenie wyszukuje sygnał kluczyka, który często leży blisko okna czy drzwi wejściowych. Druga osoba w tym czasie pociąga za klamkę po to, aby samochód zaczął domagać się sygnału z kluczyka. W teorii powinien znaleźć sygnał kluczyka, w momencie gdy ten jest blisko auta. "Walizka" łamie to zabezpieczenie za pomocą drugiego wzmacniacza - w rezultacie pojazd odbiera sygnał tak, jak z oryginalnego kluczyka.

Kto zawiódł?

Pod lupę tym razem wzięto 11 nowych samochodów. Sprawdzono w nich nie tylko zamki, ale też m.in. możliwość kradzieży z wykorzystaniem złącza diagnostycznego OBD.

Do sześciu pojazdów łatwo dostali się do wnętrza i bez problemów uruchomili silnik. Dziurawymi zabezpieczeniami wykazał się: Ford Mondeo, Hyundai Nexo, Kia ProCEED, Lexus UX, Porsche Macan i Toyota Corolla Hybrid. Nieakceptowalny poziom zabezpieczeń wykazało Suzuki Jimny.

Audi e-tron, Jaguar XE, Land Rover Evoque oraz Mercedes klasy B zaliczyły test bez wpadki. W tych samochodach w module obsługującym system bezkluczykowy umieszczono chip, który precyzyjnie mierzy czas potrzebny do nawiązania połączenia z kluczykiem od auta. Nie reaguje na żadne przedłużacze sygnał

Jak nie dać się okraść?

Złodziei powstrzymać może wynalazek polskich naukowców. Skontrowane urządzenie wykorzystuje czujnik ruchu i mikroprocesor. Ma formę klipsa, zakładanego na baterię pilota. Mikroprocesor analizuje ruch człowieka i na tej podstawie włącza lub wyłącza zasilanie pilota. Aby aktywować zabezpieczonego pilota należy na chwilę stanąć obok pojazdu i dwukrotnie klepnąć

Specjaliści radzą też owijanie kluczyków w działającą jak ekran folią aluminiową, która blokuje emitowane fale radiowe.

Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty