Kosztowna pomyłka

Tomasz Kunert
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Zatankowanie benzyną samochodu z silnikiem diesla może skończyć się wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych.

Duże oznaczenia na dystrybutorach, inna cena, inna średnica pistoletu do nalewania paliwa, ale pomyłki i tak się zdarzają. Zatankowanie benzyną samochodu z silnikiem diesla może skończyć się  wydatkiem nawet kilku tysięcy złotych.**W przypadku takiej pomyłki, początkowo diesel będzie pracował z trudnością i nawet jeśli nie dojdzie do zatarcia pompy wtryskowej, to silnik zgaśnie po zdjęciu nogi z gazu**
.

 

Najczęściej wystarczy wtedy wymienić filtr paliwa i przepłukać zbiornik paliwa. Jednak w nowoczesnych

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

silnikach dłuższa jazda spowoduje uszkodzenie kosztownej instalacji wtryskowej np. systemu Common Rail. Znane są również przypadki zatarcia pompy wysokiego ciśnienia, a nawet samego silnika.

 

Olej napędowy jest jednocześnie czynnikiem smarującym układ zasilania (pompę wtryskową, wtryskiwacze) w silniku diesla. Nie ma w nich smaru czy też oleju. Natomias benzyna nie posiada takich właściwości i po pewnym czasie mechanizm ulega zniszczeniu. Naprawa pompy wtryskowej jest bardzo trudna i najczęściej nieopłacalna. Trzeba więc wymienić ją na nową, która kosztuje kilka tysięcy złotych.

 

Dlatego gdy tylko spostrzeżemy pomyłkę przy tankowaniu, najlepiej zatrzymać auto i zholować je do warszatu. Jeśli zatankowanej benzyny będzie niewiele, można się ratować tankując olej napędowy "pod korek“. Wówczas benzyna wymiesza się z olejem. Starsze diesle zniosą nawet 30 proc. zawartość benzyny w oleju, w nowszych już nawet 10 proc. może być niebezpieczne.  

 

A co się stanie jeśli wlejemy olej napędowy do auta z silnikiem benzynowym? Poza koniecznością oczyszczenia całego układu zasilania nic złego nie powinno się stać. Silnik zapali wysysając benzynę z filtra i przewodów paliwowych (i ewentualnie gaźnika), a potem zgaśnie, bo olej napędowy zanieczyści świece. Zresztą taka pomyłka jest mało prawdopodobna, bo średnica wlewu paliwa w samochodach benzynowych jest mniejsza niż średnica pistoletu od dystrybutora z ON i nie da się go włożyć. Jedynie starsze auta z silnikiem diesla nie mają takiego zabezpieczenia.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie