Dostawca nawigacji GPS na telefony i tablety – NaviExpert - sprawdził jak poprawa pogody wpłynęła na sytuację na ulicach w centrach największych miast Polski. Z przeprowadzonych analiz wynika, że z największymi utrudnieniami zmagają się warszawiacy i poznaniacy w godzinach popołudniowego szczytu. W tych miastach o tej porze jeździ się średnio o 10 proc. wolniej, niż na przestrzeni ostatnich tygodni. Średnio o 5 proc. zwolnili oni także rano.
Podobnie sytuacja wygląda w godzinach porannego szczytu we Wrocławiu i Łodzi. Popołudniami wolniej jeździ się z kolei w Gdańsku i Łodzi.
– Mogłoby się wydawać, że wraz z poprawą pogody więcej osób zdecyduje się na jazdę komunikacją miejską a nie samochodem. Tak się jednak nie dzieje. Z naszych obserwacji wynika, że to właśnie niekorzystne warunki pogodowe mobilizują kierowców do podróżowania alternatywnymi środkami komunikacji. Nie przeszkadza im nawet, że na przystankach jest wtedy nieprzyjemnie i zimno – tłumaczy Adam Bąkowski, prezes NaviExpert.
- Gdy jest zimno, kierowcy starają się także unikać dodatkowych, często tak naprawdę zbędnych podróży. Gdy następuje skokowa poprawa pogody, więcej osób decyduje się na załatwienie czegoś po pracy, dlatego sam szczyt popołudniowy się wydłuża. Najtrudniejsze są jednak tylko pierwsze dni po zmianie. Z czasem sytuacja na drogach wraca do normy - podkreśla Bąkowski.
Różnice pokazała także analiza pierwszego w pełni wiosennego dnia – ubiegłej niedzieli. NaviExpert przeanalizował m.in. ulice wokół największych galerii handlowych i porównał wyniki z danymi o natężeniu ruchu z trzech reprezentatywnych niedziel poprzedzających nadejście ciepłych dni. Tendencje w miastach można podzielić na dwie grupy.
W Łodzi oraz słynących – przynajmniej w żartach – z oszczędności Poznaniu i Krakowie, mieszkańcy zamiast na wiosenne zakupy wyruszyli w plener. Dane zebrane przez firmę NaviExpert pokazują, że ruch wokół galerii w tych miastach w ubiegłą niedzielę zmniejszył się o – odpowiednio 12, 7 i 9 proc. Dla porównania ruch wokół galerii handlowych w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu nie uległ znaczącej zmianie.
Analiza powstała przy wykorzystaniu technologii Community Traffic online, polegającej na anonimowym pomiarze średnich prędkości samochodów poruszających się po kluczowych odcinkach dróg w centrach miast oraz przy galeriach handlowych. Technologia Community Traffic pomaga kierowcom korzystającym z nawigacji NaviExpert omijać korki i utrudnienia drogowe.
Źródło: NaviExpert
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?