Korek drogowy. Najbardziej zakorkowane miasta na świecie, w Europie i w Polsce

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Udostępnij:
TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, opublikował wyniki najnowszego TomTom Traffic Index, corocznego raportu opisującego sytuację drogową w 416 miastach z 57 krajów na całym świecie.

W tegorocznym zestawieniu miano najbardziej zakorkowanego miasta na świecie przypadło Bengaluru. Kierowcy z tej metropolii w południowych Indiach spędzają w korkach średnio 71% dodatkowego czasu, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego. Kolejne miejsca w światowym rankingu zajęły Manila (Filipiny, 71%), Bogota (Kolumbia, 68%), Bombaj (Indie) – najbardziej zakorkowane miasto w ubiegłorocznym rankingu (65%) i Pune (Indie, 59%). Polski ranking po raz kolejny otwiera Łódź, której mieszkańcy spędzają w korkach coraz więcej czasu (47%), o 3% więcej w porównaniu z ubiegłorocznym rezultatem.
 
Raport TomTom Traffic Index obejmuje dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r. Zaraz za Łodzią w krajowym rankingu uplasowały się kolejno: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%).

Poziom zakorkowania wzrasta

W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.

Ralf-Peter Schäfer, TomTom VP of Traffic information, powiedział: „Globalnie jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim poziom natężenia ruchu zostanie opanowany. Z czasem rozwój autonomicznych pojazdów i usług wspólnego użytkowania samochodów pomoże zmniejszyć zatory, ale ważne dla planistów i decydentów jest to, aby mogli zacząć działać już teraz. Powinni zatem korzystać ze wszystkich dostępnych im narzędzi do analizy poziomu natężenia ruchu i jego skutków, aby móc podejmować kluczowe decyzje dotyczące infrastruktury. Również kierowcy mają do odegrania pewną rolę. Niewielkie zmiany w ich zachowaniu mogą mieć ogromne znaczenie”.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży - liczba ludności powyżej 800 000):

 

1

Bengaluru, Indie

71%

6

Moskwa, Rosja

59%

2

Manila, Filipiny

71%

7

Lima, Peru

57%

3

Bogota, Kolumbia

68%

8

Nowe Delhi, Indie

56%

4

Bombaj, Indie

65%

9

Stambuł, Turcja

55%

5

Pune, Indie

59%

10

Dżakarta, Indonezja

53%

 

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności):

1

Moskwa, Rosja

59%

6

Dublin, Irlandia

48%

2

Stambuł, Turcja

55%

7

Odessa, Ukraina

47%

3

Kijów, Ukraina

53%

8

Łódź, Polska

47%

4

Bukareszt, Rumunia

52%

9

Kraków, Polska

45%

5

Sankt Petersburg, Rosja

49%

10

Nowosybirsk, Rosja

45%

*Łódź, Kraków i Poznań stanowią pierwszą trójkę najbardziej zakorkowanych miast w Europie do 800 tys. mieszkańców.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia - dodatkowy czas podróży. Różnice w stosunku do 2018 r.):

 

1

Łódź

47%, wzrost o 3%

6

Bydgoszcz

34%, wzrost o 3%

2

Kraków

45%, wzrost o 5%

7

Trójmiasto

33%, wzrost o 3%

3

Poznań

44%, wzrost o 5%

8

Szczecin

30%, wzrost o 3%

4

Warszawa

40%, wzrost o 1%

9

Lublin

27%, wzrost o 2%

5

Wrocław

39%, wzrost o 4%

10

Białystok

26%, wzrost o 1%

Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:

Łódź:

- Zachodnia

- Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
- Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
- Aleja Włókniarzy

 

Warszawa:
- Wawelska / Aleja Armii Ludowej

- Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)

- Dolina Służewiecka

- Aleja Wincentego Witosa

 

Kraków:

- Zakopiańska

- Powstańców Wielkopolskich / Nowohucka

- Marii Konopnickiej

- Jerzego Turowicza

 

Poznań:

- Franklina Roosevelta

- Królowej Jadwigi / Bolesława Krzywoustego

- Jana Pawła II

- Bałtycka (Most Lecha)

 

Wrocław:

- Generała Kazimierza Pułaskiego

- Zwycięska

- Klecińska

- Jedności Narodowej

- Traugutta

Wąskie gardła w polskich miastach:

Łódź:

  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydzaod skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego
  • Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią
  • Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza

Warszawa:

  • Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską
  • Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską
  • Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha
  • Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego

Kraków:

  • Most Grunwaldzki
  • Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera
  • Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką

Poznań:

  • Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje
  • Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta
  • Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje

Wrocław:

  • Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną
  • Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską
  • Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską

 Metodologia TomTom Traffic Index

TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.

Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie