Kontrola pod kontrolą

Redakcja
Stacje kontroli są niezbędnym elementem w łańcuchu nadzoru nad stanem technicznym pojazdów. Odpowiednie wyposażenie oraz fachowa obsługa warunkują wydanie rzetelnej opinii.

 

Normy prawne regulujące zakres prac oraz wyposażenie Stacji Kontroli Pojazdów zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa "w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów", zawarte w "Dzienniku Ustaw" z roku 2006 40/ 275. Wyżej wymieniony przepis jest rozszerzeniem Ustawy z 20 czerwca 1997 r. - "Prawo o ruchu drogowym", w myśl której, za wydawanie pozwoleń oraz za nadzór nad funkcjonowaniem placówek diagnostycznych odpowiedzialny jest starosta powiatowy, a organem zobligowanym do kontroli wniosków pod względem formalnym oraz o zgodności wyposażenia Stacji Kontroli Pojazdów z ogólnie obowiązującymi przepisami, jest Transportowy Dozór Techniczny.

Kontrola pod kontrolą

 

Zakresy uprawnień

 

W skład krajowego systemu kontroli technicznej wchodzą trzy typy stacji: okręgowe oraz dwa rodzaje stacji podstawowych. Pierwsze z nich mają uprawnienia do przeprowadzania kompletnych badań dla wszelkiego typu pojazdów, z kolei zakres badań w stacjach podstawowych podyktowany jest wyposażeniem, które wpływa na zakres uprawnionych usług danej placówki. Należy także wspomnieć o pojazdach kołowych, które powinny przechodzić kontrole pod okiem SKP. Obligatoryjnemu badaniu na ?zgodność techniczną powinny być poddawane m.in. motorowery i motocykle, pojazdy samochodowe o dmc do 3,5 oraz powyżej 3,5 tony, ciągniki rolnicze, przyczepy oraz pojazdy przystosowane do zasilania gazem LPG, a także pojazdy typu SAM, zbudowane według własnego pomysłu. Ustawodawca przypomina także o pojazdach sprowadzonych do kraju z zagranicy, które powinny przejść pierwszą kontrolę techniczną, czy też w pojazdach "pokolizyjnych", w których wartość dokonanej naprawy przekroczyła 2 tys. złotych.

 

Bogata oferta

 

Przyszli właściciele stacji kontroli, czy osoby planujące modernizacje istniejących obiektów, mają z czego wybierać. Ponad piętnastu dużych oraz szereg mniejszych producentów i dystrybutorów obecnych na naszym rynku, kusi ofertami nawet najbardziej wybrednych klientów. Faktem jest, iż nie wszyscy oferenci proponują pełne linie wyposażenia, ale kompatybilność tych urządzeń pozwala na ich swobodny dobór. Oczywiście, sprzedaż detaliczna wiąże się ze zwiększonym wydatkiem, gdyż tylko zakup w tzw. pakiecie zwiększa szanse konkurencyjności. Zakup nie jest także jedyną formą nabycia określonych przyrządów pomiarowych. Większość dystrybutorów proponuje leasing, który nie jest złym rozwiązaniem, szczególnie dla firm, które przewidują regularną wymianę sprzętu - przekonuje Dariusz Adamczyk kierownik serwisu i SKP AutoCrew w Warszawie.

 

Wybrane stacje i firmy

 

Stacja Kontroli Pojazdów przy ulicy Radzymińskiej 82 w Warszawie, należąca do ogólnopolskiej sieci AutoCrew oraz Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów Autoserwis Motos z siedzibą przy ulicy Kłobuckiej 10A także w Warszawie, posłużyły do przedstawienia wycinka rynkowej oferty wyposażenia dla SKP. Należy nadmienić, iż wybór obu stołecznych stacji jest subiektywny, chociaż w przypadku stacji Motos znaczenie ma także przynależność do programu "Patronat" Instytutu Transportu Samochodowego oraz wyróżnienie przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów w 2005 roku, w krajowym rankingu wzorowych punktów diagnostycznych.  Mikołaj Krupiński

 

Dariusz Adamczyk, kierownik Stacji Kontroli Pojazdów AutoCrew, Warszawa, ul. Radzymińska 82
 

Ścieżka diagnostyczna w naszym warsztacie, głównie firmy Beissbarth, pochodzi z 2003 roku, więc można śmiało powiedzieć, że jest nowa. Zakup przyrządów niemieckiego producenta podyktowany był dobrymi doświadczeniami z tą marką - przyrząd do pomiaru geometrii zawieszenia, model Microline 4000, służy nam od blisko 15 lat. Przy zakupie nowych urządzeń marki Beissbarth, m.in. płyty przejazdowej do pomiaru zbieżności kół, testera amortyzatorów, skorzystaliśmy z ciekawej oferty leasingowej, choć cena zakupu nie była najniższa.

 

Stanisław Babik, prezes OSKP Autoserwis Motos, Warszawa ul. Kłobucka 10a

Główne oprzyrządowanie (linia) naszego stanowiska to urządzenia firmy Cartec. Analizator spalin i dymomierz są firmy Arkon, wyciąg spalin firmy Nederman. Wybór producentów pozostałego oprzyrządowania był podyktowany dostępem i ceną w momencie wejścia danego przyrządu na wyposażenie SKP. Obecnie na rynku jest wiele firm oferujących wyposażenie do SKP jak: Cartec, Maha, Bosch, Nussbann. Koszt tylko oprzyrządowania do OSKP to nieco ponad 300 tys. złotych, plus podatek VAT. Koszt nie uwzględnia budynku, kanału, instalacji, wyposażenia obiektu i biura, bram wjazdowych, stanowiska zewnętrznego, parkingu oraz działki.

 

Dr inż. Andrzej Wojciechowski, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi prace badawczo-rozwojowe dotyczące wymagań technicznych pojazdów dopuszczanych do ruchu. Przejawem naszych działań jest m.in. sprawowanie "Patronatu" nad Stacjami Kontroli Pojazdów, który od blisko ośmiu lat ułatwia funkcjonowanie wybranym punktom kontroli technicznej. Należy pamiętać, iż wymagania stawiane stacjom, nie sprowadzają się tylko do wyposażenia. Wiedza z zakresu finansów, prawa czy psychologii klienta, staje się konieczna i przesądza o rynkowej operatywności. Dlatego program "Patronatu" obejmuje szkolenia, konferencje oraz udostępnia fachową wiedzę z zakresu SKP. W ramach pomocy merytorycznej udzielanych jest 30-40 ekspertyz telefonicznych dziennie. Rzetelną opinią służą także nasi eksperci, którzy blisko dwadzieścia razy w miesiącu wyjeżdżają do stacji na terenie całego kraju, doradzając przy budowie lub modernizacji obiektów. Na chwilę obecną, programem "Patronat" objętych jest czterysta punktów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie