Kontrola drogowa. Stan techniczny pojazdów wciąż do poprawy

Mariusz Michalak / GITD
Fot. GITD
Fot. GITD
Setki skontrolowanych autokarów, 250 mandatów i 48 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych – to efekty zakończonej właśnie akcji „Bezpieczny autokar”. Inspektorzy, aby zapewnić dzieciom bezpieczeństwo, sprawdzali w okresie ferii autokary wiozące najmłodszych na zimowy wypoczynek.

„Bezpieczny autokar – ferie 2019” w liczbach

Akcja rozpoczęła się 12 stycznia i była prowadzona w wyznaczonych punktach, na trasach, a także po uprzednim zgłoszeniu rodziców lub opiekunów. Dodatkowo, śląskich inspektorów po raz pierwszy w akcji wspierała najnowocześniejsza w kraju mobilna stacja diagnostyczna.

Inspektorzy do 21 lutego skontrolowali stan techniczny 1072 autokarów. Ze względu na zły stan techniczny zatrzymano 48 (4,5%) dowodów rejestracyjnych. W 8 pojazdach wykryto nieprawidłowości, które mogły stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, stąd też inspektorzy wydali zakazy dalszej jazdy. Posypały się mandaty. Inspektorzy nałożyli 250 mandatów karnych (23,3%).

Inspektorzy sprawdzali także uprawnienia, czas pracy i trzeźwość kierowców. Tylko w jednym przypadku, w trakcie kontroli w Bydgoszczy, stwierdzono, że kierowca autokaru miał 0,15 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu.

Stan techniczny wciąż do poprawy

Akcja „Bezpieczny autokar” prowadzona jest przez Inspekcję Transportu Drogowego od 2003 roku. Po polskich drogach jeżdżą autokary w coraz lepszym stanie. Jednak – jak pokazują wyniki kontroli Inspekcji Transportu Drogowego – wciąż można spotkać pojazdy, które powinny być wycofane z ruchu lub gruntownie odnowione w warsztacie samochodowym. Przykładowo, w trasę nie powinien wyjeżdżać autokar, którym podróżowało 30 dzieci z Tokarni do Krakowa. W trakcie kontroli stanu technicznego autobusu stwierdzono awarię zaworów poziomujących pojazd i brak możliwości regulacji jego zawieszenia. Do dalszej jazdy nie został dopuszczony także autobus z 55 dziećmi na pokładzie, który realizował przewóz na trasie Rzeszów – Kraków. Najczęściej to właśnie wady techniczne układu kierowniczego, hamulcowego, ale też niewłaściwe ogumienie i oświetlenie były uzasadnioną podstawą do nakładania kar.

Kończą się ferie, ale inspektorzy nadal będą kontrolować autokary w trakcie codziennych działań.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty