Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kontrola drogowa. Od dziś 7.11.2019 zmiany dla kierowców. Sprawdzamy nowe przepisy

Mariusz Michalak
Fot. Łukasz Kaczanowski
Fot. Łukasz Kaczanowski
Dziś wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego. Dla kierowców oznacza to kilka nowości. M.in. rozszerzony zostaje katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu.

Kontrola drogowa. Jakie zmiany?

W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego zachowano większość obecnie obowiązujących regulacji dotyczących kontroli drogowej. Głównym celem zmian jest doprecyzowanie dotychczasowych procedur działania np. policji. Podważanie kompetencji policjantów i niestosowanie się do poleceń będzie surowo karane.

Według nowych przepisów: „dopuszcza się postój pojazdu policyjnego w miejscu, gdzie jest to zabronione, lecz nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego". Oznacza to, że kontrole drogowe będą mogły być przeprowadzane niemalże w dowolnym miejscu, nawet jeśli funkcjonariusze złamią w ten sposób obowiązujące przepisy. Dotyczy to zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów.

- Policjant nie może być traktowany jako typowy uczestnik ruchu drogowego, bo wykonuje on zadania w zakresie dbania o bezpieczeństwo na drogach – tłumaczy podinsp. Radosław Kobryś. –  Modyfikacja tych przepisów przyda się osobom, którym bardzo przeszkadza widok radiowozu stojącego w miejscu zabronionym, a większa przejrzystość intencji twórcy rozporządzenia utwierdzi ich w przekonaniu, że przepisy te mają za zadanie organizację kontroli i nadzoru nad ruchem drogowym – podkreśla.

Rutynowa kontrola drogowa może zakończyć się mandatem jeśli zachowanie kierowcy zostanie przez funkcjonariusza odebrane jako niestosowanie się do poleceń. W przypadku kiedy funkcjonariusz poleci trzymanie rąk na kierownicy lub nieopuszczanie pojazdu, a kierowca nie wykona któregokolwiek z tych poleceń, zostanie ukarany mandatem w wysokości do 500 złotych. W postępowaniu sądowym kara może wynieść nawet 3 tysiące złotych - Ten przepis obowiązuje już od wielu lat, nie jest to nowość. Kiedy ktoś zatrzymywany jest do kontroli, ma trzymać ręce na kierownicy (...) Jeszcze pana nie znam, dopiero mam dokument, nie wiem, kim pan jest. Sprawdzę pana, będę wiedział, czy będę mógł z panem normalnie porozmawiać, czy może na przykład jest pan poszukiwany - wyjaśnia podinsp. Radosław Kobryś. Funkcjonariusz dodaje, że nie jest to „wykroczenie, za które sypią się mandaty".

Zgodnie ze znowelizowanym Prawem o ruchu drogowym kierowca będzie miał obowiązek umożliwić funkcjonariuszowi sprawdzenie stanu licznika. W praktyce oznacza to konieczność umożliwienia zajrzenia do wnętrza samochodu. Co więcej będzie to obligatoryjny element towarzyszący każdej interwencji. Wyjątek będą stanowiły akcje typu trzeźwy poranek. W przypadku pojazdów holowanych lub przewożonych na lawetach ministerstwo daje funkcjonariuszowi dowolność. To mundurowy zdecyduje, czy kontrolować stan licznika.

Kto może skontrolować stan licznika?

Policjant, ale także inspektor Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusz Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej oraz Służby Celno-Skarbowej. Stan licznika pojazdu zostanie wprowadzony do Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Kontrola drogowa. Policjant nie będzie musiał się legitymować

Rozporządzenie rozszerza katalog możliwości wpuszczenia kierowcy kontrolowanego pojazdu do radiowozu. Policjant będzie mógł to zrobić, jeśli np. kierowca zadeklaruje chęć zapłaty mandatu za pomocą karty płatniczej.

W sytuacji przeprowadzania tzw. szybkich testów trzeźwości policjant w mundurze nie będzie musiał legitymować się każdemu kierowcy - przewiduje projekt rozporządzenia. Zawarte w nim nowe regulacje dotyczą ponadto zrywania plomb w celu kontroli przewożonych odpadów. W razie wątpliwości co do przewożonego ładunku wolno będzie kontrolującemu zerwać plombę zabezpieczającą. Przepisy określają także warunki wykonywania kontroli transportu odpadów przez inspektorów Inspekcji Ochrony Środowiska oraz procedury dotyczące kontroli pojazdów służb specjalnych.   

Kontrola drogowa. Kto może kontrolować kierowców?

Tak jak obecnie, do kontroli będą mogli zatrzymać kierowców: policjanci, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, funkcjonariusze Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, Służby Celno-Skarbowej, straży gminnych, straży leśnych oraz straży parku, jak również osoby działające w imieniu zarządcy drogi w obecności policjanta lub inspektora. Nowym uprawnionym do kontroli w zakresie transportu odpadów (w obecności wybranych uprawnionych, np. policjanta) – są inspektorzy Inspekcji Ochrony Środowiska.

Kontrola drogowa. Od kiedy zmiany?

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kontroli ruchu drogowego wchodzi w życie od 7 listopada 2019 roku. Wyjątkiem jest zapis dotyczący odczytu wskazań drogomierza pojazdu zatrzymanego do kontroli drogowej. Ten przepis zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku.

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty