Kontrola drogowa. Kierowcom będzie trudniej uniknąć kary?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W przedostatnim tygodniu lipca, w niemieckim Osnabrück, odbyły się po raz kolejny międzynarodowe warsztaty Master Class z zakresu manipulacji w urządzeniach rejestrujących. Przedstawiciele służb kontrolnych z dwunastu państw, w tym z Polski, wzięli udział w pięciodniowym szkoleniu, wymieniając praktyki kontrolne.

W dniach 18-22 lipca 2022 roku w miejscowości Osnabrück (Niemcy), odbyły się międzynarodowe warsztaty Master Class, zorganizowane przez Euro Contrôle Route we współpracy z ROADPOL. Coroczne spotkanie poświęcone było tematyce manipulacji w urządzeniach rejestrujących. W zajęciach uczestniczyli inspektorzy oraz policjanci z 12 państw: Niemiec, Belgii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Francji, Szwajcarii, Austrii, Finlandii, Chorwacji, Słowenii, Rumunii oraz Polski.

Kontrola drogowa. Kierowcom będzie trudniej uniknąć kary?

W ramach warsztatów, każdy z uczestników miał okazję zaprezentować strukturę reprezentowanej przez siebie organizacji, zasady szkolenia przyszłych funkcjonariuszy, sprzęt wykorzystywany do kontroli drogowych oraz interesujące przypadki kontrolne. Podczas szkolenia omówiono również historię rozwoju urządzeń rejestrujących od tachografów analogowych do tachografów cyfrowych drugiej generacji (smart tachografy). Ponadto poruszono tematykę zabezpieczenia plombami poszczególnych elementów, wchodzących w skład całego układu pozwalającego rejestrować aktywność kierowcy w trakcie pracy. Część szkolenia poświęcona została zasadom działania tachografu oraz szczegółom najczęściej stosowanych manipulacji. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się ze sposobem pomiaru odpowiednich wielkości fizycznych, określających pracę tachografu, które pozwalają stwierdzić nieprawidłowe działanie urządzenia.

W części praktycznej wspólnie analizowano wydruki z urządzenia rejestrującego, aby na ich postawie stwierdzić moment ingerencji w tachograf, a tym samym potwierdzić naruszenie. Omówiono również zmiany wprowadzone w związku z wejściem w życie tzw. Pakietu Mobilności I - skupiono się na obowiązku rejestracji czasu pracy w pojazdach o dmc od 2,5 do 3,5 tony. W trakcie warsztatów gospodarze spotkania zaprezentowali swój pojazd kontrolny, który posiada najnowsze urządzenia do wstępnej selekcji pojazdów do kontroli, m.in. skaner DSCR, kamerę termowizyjną do kontroli w trakcie jazdy temperatury hamulców oraz kół w pojeździe.

Kontrola drogowa. Kierowcom będzie trudniej uniknąć kary?

Podobnie jak w poprzednich edycjach, wydarzenie stanowiło znakomitą okazję do wymiany doświadczeń płynących z praktyk kontrolnych, stosowanych w różnych krajach członkowskich Unii Europejskiej, a co za tym idzie dało uczestnikom możliwość udoskonalenia swoich umiejętności i zdobycie dodatkowej wiedzy i doświadczeń niezbędnych w codziennej pracy.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty