Konserwacja i przechowywanie letnich opon. O czym pamiętać?

Bartosz Gubernat
Oponyfot. Bartosz Gubernat
Oponyfot. Bartosz Gubernat
Udostępnij:
O letnie opony i felgi trzeba zadbać w chwili ich demontażu. Podpowiadamy, jak przygotować je do długiego, zimowego leżakowania.

W odróżnieniu od opon zimowych, letnia mieszanka gumowa jest mniej odporna na działanie niskich temperatur. Na mrozie opony letnie szybko twardnieją. Jeśli nie były regularnie natłuszczane, a w dodatku mają już kilka lat, w takich warunkach mogą nawet zacząć pękać. Dlatego chłodny przełom października i listopada uważa się za dobry moment na złożenie kół (lub samych opon) letnich do garażu.

Wymiana krok po kroku

Chociaż pozornie wymiana kół wydaje się czynnością bardzo łatwą, warto pamiętać o kilku ważnych rzeczach. - Zanim podniesiemy samochód, trzeba zaciągnąć hamulec ręczny i wrzucić bieg. Warto też poluzować śruby. Robimy w każdym kole to po kolei – radzi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy z Rzeszowa.

Dopiero po poluzowaniu śrub auto należy podnieść do góry. Jeżeli mamy taką możliwość, najwygodniej zrobić to przy pomocy większego podnośnika hydraulicznego. W odróżnieniu od tego, jaki zwykle wozi się w bagażniku, jest on stabilniejszy i łatwiejszy w obsłudze. Przed wstawieniem podnośnika pod próg, w miejsce chwytu można podłożyć cienką gumę, np. z dętki rowerowej. Dzięki temu metalowy uchwyt nie obije podwozia auta. Unikniemy w ten sposób ryzyka korozji otartego elementu.

Mając auto w górze odkręcamy nakrętki i zmieniamy koło. Zimówkę jeszcze na podnośniku przykręcamy lekko. Dopiero po opuszczeniu auta należy zadbać o mocne, pewne dokręcenie śrub. Po wymianie wszystkich czterech kół możemy zabrać się za konserwację kompletu letniego. Zanim zaczniemy czyszczenie, proponujemy jeszcze wizytę u wulkanizatora, który sprawdzi wyważanie felg. Dzięki temu na wiosnę koła będą od razu gotowe do jazdy.

Umyj i natłuść

Ponieważ guma nie lubi rozpuszczalników, benzyn i innych chemikaliów, opony należy dokładnie umyć letnią wodą z odrobiną szamponu samochodowego. Kąpiel fundujemy także felgom. Szczególnie starannie myjemy zakamarki, w których lubi zbierać się osad z hamulców. Jeśli nie usuniemy go teraz, po zimie będzie to znacznie trudniejsze. Felgi myjemy także od środka, gdzie ze względu na trudny dostęp, przez lato zbiera się najwięcej brudu.

Zobacz także: Ford Ka+ w naszym teście

Umyte koła dokładnie płuczemy czystą wodą, a następnie wycieramy do sucha. Opony dobrze jest zakonserwować mleczkiem lub pianką na bazie silikonu. Taki preparat przywróci gumie sprężystość i wyrazisty kolor. Felgi można dodatkowo zabezpieczyć pastą albo mleczkiem, takim samym, jakiego używamy do nabłyszczania nadwozia. Uporczywe zabrudzenia, np. ze smoły usuwamy z lakieru przy pomocy szmatki zamoczonej w benzynie ekstrakcyjnej.

Jedna na drugiej albo obok siebie

Tak przygotowane koła można już ułożyć do zimowego leżakowania. - Jeżeli opony są na felgach, kładziemy je w stos, jedną na drugą. Można też powiesić je na specjalnym stojaku. Same opony układamy poziomo, jedna obok drugiej. Można podłożyć pod nie tekturę, albo cienkie listewki. Żeby się nie odkształciły, kilka razy w czasie zimy obracamy je wokół własnej osi – tłumaczy Andrzej Wilczyński, właściciel zakładu wulkanizacyjnego w Rzeszowie.

Aby bieżnik zachował swój kształt, warto usunąć z niego także drobne kamyczki. Używamy do tego twardego, ale cienkiego i tępego narzędzia, którym nie uszkodzimy gumy. - Miejsce składowania opon powinno być suche i chłodne, z dala od benzyny, oleju, lakierów, rozpuszczalników i kwasów. Dobrze, aby koła nie były narażone także na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Tak zadbane ogumienie będzie nam służyć przez długi czas - dodaje A. Wilczyński.

Stojak na opony najtaniej można kupić w hipermarkecie, albo na aukcjach internetowych. Ceny zaczynają się już od ok. 50 zł. Dobrze, kiedy konstrukcja ma kółka, bo dzięki temu koła można bez większego wysiłku dowolnie przesuwać po całym garażu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł648,98 zł-49%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie