Podwójne opłaty ponoszone przez przewoźników zainteresowały urzędników z Komisji Europejskiej. Uważają oni, że obowiązek wykupienia karty opłaty drogowej i jednoczesnego wnoszenia opłaty za przejazd autostradą jest niezgodny z prawem.
Ministerstwo Infrastruktury w związku z wejściem Polski do Unii Europejskiej zmuszone jest do dokonania zmian w obowiązujących przepisach. Te bowiem dotyczące opłat za przejazd są sprzeczne ze wspólnotowymi. Urzędnicy zadecydowali, że z dwóch ponoszonych przez przewoźników opłat nadal obowiązywać będzie ta za przejazd autostradą. Państwa nie stać bowiem na płacenie odszkodowań koncesjonariuszom dróg. Zniesione zostaną natomiast tzw. winiety.
Dotychczas karty dla samochodów ciężarowych kosztowały w zależności od okresu ważności od 6 zł (najtańsza dobowa) do nawet 1,9 tys. zł (najdroższa roczna). Według wstępnych obliczeń rządu opłaty miały przynosić ok. 500 mln zł rocznie. Trafiały one do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i były przeznaczone na budowę dróg. W związku z koniecznością zmian w prawie, pieniędzy tych już nie będzie. Jak wpłynie to na jakość nawierzchni, po których poruszają się w Polsce pojazdy, można się domyślać.