Koniec silników spalinowych
We wspólnym liście wysłanym do unijnych ustawodawców sygnatariusze podkreślają, że usunięcie z dróg pojazdów spalających paliwa kopalne jest niezbędne do osiągnięcia przez Europę celu zerowej emisji netto do 2050 r. Obejmuje to uchwalenie przepisów ustanawiających normy i jasny harmonogram działań dla przemysłu i dostawców, ułatwiających przechodzenie na pojazdy z napędem elektrycznym.
„Wierzymy w europejskim Fordzie, że swoboda przemieszczania się idzie w parze z troską o naszą planetę i o siebie nawzajem” – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe. „Dlatego do 2035 roku wszystkie pojazdy Forda będą bezemisyjne." Aby skutecznie osiągnąć ten cel, ustawodawcy unijni muszą również wyznaczyć wiążące cele krajowe w zakresie sprawnie działającej infrastruktury ładowania akumulatorów, która sprosta rosnącemu zapotrzebowaniu na pojazdy elekt
W związku z tym apelem, Stuart Rowley 18 maja wziął udział w poświęconym motoryzacji Europejskim Szczycie Klimatycznym, organizowanym przez grupę działającą na rzecz kampanii Transport i Środowisko, jako członek panelu dyskusyjnego poszukującego odpowiedzi na pytanie, kiedy przedsiębiorstwa, pracownicy i konsumenci powinni przejść na rozwiązania w pełni elektryczne.
Od 2035 r. w całej UE sprzedaż nowych samochodów ograniczona została do modeli osobowych i dostawczych wyposażonych w bezemisyjne napędy. W czerwcu Parlament Europejski i rządy państw UE określą swoje stanowiska, a ostateczny kształt ustawy ma zostać przyjęty jesienią.
Samochody hybrydowe i elektryczne w Europie
W pierwszym kwartale 2022 r. udział pojazdów hybrydowych z napędem elektrycznym w rynku zwiększył się, osiągając 25,1% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Unii Europejskiej (zwiększenie udziału z 20,9% w pierwszym kwartale 2021 r.).
W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku wzrosła również całkowita liczba rejestracji nowych pojazdów ładowanych elektrycznie (BEV + PHEV). Udział samochodów w pełni elektrycznych prawie podwoił się w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku - obecnie stanowią one 10,0% wszystkich sprzedanych pojazdów - wyprzedzając hybrydy typu plug-in (PHEV) , które stanowią 8,9% rynku UE.
Z kolei pojazdy z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi kontynuowały spadek udziału w rynku. Mimo to w UE nadal dominowały rejestracje samochodów zasilanych tradycyjnymi paliwami kopalnymi, których łączny udział wyniósł 52,8%.
Samochody na benzynę i olej napędowy w Europie
Od stycznia do marca 2022 roku rejestracje samochodów z silnikami wysokoprężnymi w całej UE kontynuowały tendencję spadkową, odnotowując ostre załamanie (-33,2%) i osiągając liczbę 378 009 sztuk. W rezultacie udział w rynku samochodów z silnikami diesla zmniejszył się o 5,3 punktu procentowego w porównaniu z I kwartałem ubiegłego roku. Wszystkie rynki UE odnotowały znaczące spadki, w tym cztery główne:
- Francja (-44,1%)
- Włochy (-39,2%)
- Hiszpania (-30,8%)
- Niemcy (-20,2%)
Podobnie w tym samym okresie udział w rynku samochodów benzynowych znacznie skurczył się - z 40,8% do 36,0%. Pomimo tego spadku, samochody benzynowe pozostały najpopularniejsze pod względem ilościowym (808 039 sztuk).
Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?