Kompakt dla zamożniejszego

Janusz Steinbarth
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Druga generacja Audi A3 przeszła kurację odmładzającą. Nowe silniki i lekki lifting mają przekonać klienta, że za ten samochód warto wyłożyć dodatkowe złotówki.

Pierwsze Audi A3 pojawiło się na rynku w 1996 roku. Był to debiut podwójny, bowiem

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

jednocześnie ten model tworzył nową grupę pojazdów - aut kompaktowych Premium, czyli dla klienta z trochę grubszym portfelem. Okazuje się, że nabywcami A3, również w Polsce, są osoby młodsze, po trzydzieste, ale z ustabilizowaną sytuacją materialną.

Druga generacja A3 ukazała się w roku 2003, a obecnie przeszła drobny face lifting. Więcej zmian ukrytych jest jednak pod nadwoziem. Są nowe reflektory i przedni zderzak, trochę inaczej ukształtowano błotniki. To sprawia, że przód Audi A3 mocno upodobnił się do tego w większym modelu A4. Inne są boczne lusterka, mocniej przetłoczono pokrywę bagażnika, co w połączeniu z nowym zderzakiem i diodowymi światłami dało powiew świeżości. Zmiany wewnątrz samochodu są już bardziej natury kosmetycznej.

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

Do Audi A3 i A3 Sportback (wersja z nadwoziem 5-drzwiowym) przewidziano pięć silników benzynowych i trzy diesle. Nowością są 4-cylindrowe benzynowe TFSI z turbodoładowaniem 1.4 (125 KM), 1.8 (160KM) i 2.0 (200 KM). Najmocniejszy jest 6-cylindrowy silnik 3.2 (250 KM), który występuje wyłącznie z napędem 4x4. Gamę uzupełniają: diesel 1.9 (105 KM) z pompowtryskiwaczami i nowocześniejszy z common rail - 2.0 (140 lub 170 KM).

Standardowo Audi wyposażone jest w 6-stopniową, manualną skrzynię biegów, ale prawdziwe emocje gwarantuje 7-biegowy S-Tronic. Zmienia przełożenia 10 razy szybciej niż kierowca, trzeba "tylko" dopłacić 8 tys. zł. Auto posiada także Audi magnetic ride czyli elektroniczną regulację siły tłumie- nia amortyzatorów. Komputer przez cały czas analizuje stan drogi i styl jazdy kierowcy dopasowując do tego twardość amortyzatorów. Inne, dostępne w opcji układy jak np. Audi parking system - ostrzegający przed przeszkodą, czy asystent parkowania -

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

automatycznie wprowadzający auto na miejsce parkingowe, to rozwiązania zastrzeżone dotąd dla drogich limuzyn.

Najnowsze Audi A3 już można zamawiać, ale trzeba się liczyć z nieco większym wydatkiem. W najtańszej wersji A3 1.6 Attraction (102 KM) kosztuje 74 530 zł. Kto nie lubi nadwozia 3-drzwiowego, może zamówić 5-drzwiowe Sportback (za dopłatą prawie 5 tys. zł). Do końca sierpnia wszystkie modele Audi dostępne są z 12-procentową zniżką wynikającą z aktualnego kursu euro. Ile wynosić będzie ona we wrześniu, trudno przewidzieć.

Wrażenia z jazdy

Do testu wybraliśmy wersję A3 1.4 TFSI Attraction o mocy 125 KM. Dlaczego właśnie tę? Bo na tego typu silniki stawia dziś Audi - jednostki o mniejszej pojemości, z turbodołado-waniem, ale oszczędniejsze. Taki silnik może pracować na niższych obrotach, co ogranicza spalanie. Sprawdzaliśmy jego działanie na trasie, utrzymując obrotomierz w zakresie 1800-2000 obr./min. Auto zachowywało się tak, jakby pod maską miało diesla. Silnik okazał się niezwykle elastyczny - z obrotami zeszliśmy jeszcze niżej, aby po chwili wrócić na wyższe, cały czas na 6. biegu. Wszystko przebiegło gładko, bez jakichkolwiek szarpnięć. To oznacza nie tylko ciszę w kabinie, ale także konkretne pieniądze zaoszczędzone na paliwie.

Wybrane dane techniczne

Typ silnika

Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3)

1390

Moc maksymalna (KM/obr./min)

125

Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min.)

200 (1500-4000)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,3

Prędkość maksymalna (km/h)

203

Zużycie paliwa średnie (l/100 km)

5,6

Pojemność bagażnika (l)

350

Cena (zł)

81 670

**więcej zdjęć Audi A3 w

naszej galerii

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie