W 1996 r. zaprezentowano Citroena Berlingo i Peugeota Partnera - bliźniacze pojazdy, które stały się prekursorami nowego segmentu rynkowego - kombivanów. Samochody konkurencji mogły już tylko ulepszać poznane rozwiązania.
Konstruktorzy koncernu PSA (Citroen-Peugeot) stworzyli samochód dostawczy przeznaczony do transportowania towarów na niewielkie odległości. Miały go wykorzystywać głównie małe firmy. Ponieważ pojazd wyróżniał się ładnym wyglądem akceptowalnym przez indywidualnych nabywców, równolegle opracowano wersję osobową. Ze względu na niezwykle przestronne wnętrze i ogromny bagażnik, większy
niż w autach z nadwoziem kombi, Berlingo i Partner zostały owacyjnie przyjęte przez nabywców uprawiających sporty wymagające przewożenia sporego ekwipunku - płetwonurków, narciarzy czy miłośników desek surfingowych. Pierwszy zareagował Renault, który w niedługo po premierze Citroena i Peugeota w 1996 r. przedstawił Kangoo. Niektórzy nawet zastanawiali się, czy w ciągu roku da się opracować całkiem nowy model.
Czyżby Renault wcześniej wiedział o projektach PSA? Te spekulacje nie zmieniły faktu, że nowe auta sprzedawały się znakomicie.
Przed erą kombivanów w pojazdach o takim przeznaczeniu wykorzystywano przód i płytę podłogową produkowanego modelu osobowego, a z tyłu "doklejano" wysoką część bagażową. Całość wyglądała brzydko i mało kto chciał takim autem jechać na wakacje. Zmieniły to francuskie kombivany.
Obserwując karierę tych pojazdów, w 2000 r. Fiat zaprezentował Doblo, a rok później Opel wprowadził Combo. Gdy podział rynku się ustabilizował, w 2003 r. wkroczył Volkswagen z modelem Caddy, produkowanym notabene w fabryce w Poznaniu.
Różnice
Obecnie na naszym rynku mamy do wyboru 6 modeli kombivanów. Najważniejsza różnica w ich konstrukcji polega na rozwiązaniu układu zawieszenia. We wszystkich autach z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, natomiast z tyłu pojazdy francuskie mają układ
wahaczy wzdłużnych i drążków skrętnych. Natomiast w Oplu Combo zastosowano belkę skrętną (z Corsy). Zawieszenie takie jest spotykane raczej w autach osobowych, wygląda więc na to, że konstruktorom zależało bardziej na wysokim komforcie jazdy. Fiat Doblo i VW Caddy mają z tyłu oś sztywną opartą na resorach piórowych. To z pozoru przestarzałe rozwiązanie jest odporne na przeciążenia ładunkiem i powszechnie stosowane w autach dostawczych.
Ładowność aut francuskich i Combo wynosi od 535 do 637 kg, w zależności od modelu i wersji silnikowej. Ładowność Doblo i Caddy jest nieco większa i wynosi od 555 do 750 kg.
Największą objętość bagażnika ma Fiat Doblo - aż 750 l, a najmniejszą Opel Combo - 510 l. Renault Kangoo jako jedyny oferuje wersję ze stałym napędem na obie osie, dzięki czemu można nim wjechać w trudniejszy teren niż pojazdami konkurencji, np. nad piaszczysty brzeg jeziora. Natomiast tylko Volkswagen Caddy oferuje wersję 7-osobową, z trzecim rzędem siedzeń w układzie 2+3+2. W takiej konfiguracji bagażnik jest jednak symboliczny. Wszystkie kombivany są oferowane na naszym rynku z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Osobowe wersje tych pojazdów są wewnątrz przyzwoicie wykończone i nie stwarzają wrażenia pojazdów dostawczych. Najtańszym autem jest Renault Kangoo w cenie 46 700 zł. Przystępne ceny są również walorem kombivanów.
Kombivany zostały odkryte dla świata w dobrym momencie. Nabywcy otrzymali wielofunkcyjne pojazdy o przestronnym wnętrzu i sporej ładowności, którymi z upodobaniem jeżdżą na swoje działki za miastem, nad jeziora i nad morze. A gdy wrócą z weekendu, tymi samymi autami jadą do pracy.
Cennik kombiwanów w załączniku.
.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?