Obecne samochody kombi ewoluowały od specjalistycznych pojazdów wykorzystywanych w USA i Europie do przewozu ludzi i
bagaży na stację i ze stacji kolejowej. Pojazdy osobowo-bagażowe tego typu miały jeden lub więcej rzędów siedzeń oraz wydzieloną przestrzeń na bagaż, który mógł być ładowany po otwarciu dużej pokrywy, a nie niewielkiej klapy bagażnika.
Pierwsze pojazdy kombi, początkowo tworzone na bazie niewielkich vanów lub pickupów, były wykonywane ręcznie i służyły do transportu osób. Taki stan rzeczy utrzymał się do 1936 roku, kiedy Chevrolet zaprezentował kultowego Suburbana, którego nazwa funkcjonuje do
dzisiaj w Stanach Zjednoczonych.
„Kombi od zawsze było czymś więcej, niż tylko samochodem służącym do przewozu dzieci, poczynając od kultowego modelu Chevroleta Nomad, zaprojektowanego przez Harley Earla i zachęcającego kierowców do ‘zwiedzenia USA w Chevrolecie’, a kończąc na modelu Cruze Kombi. Co więcej, te stylowe auta są w zasięgu finansowym przeciętnej rodziny”, dodaje Brisbourne.
Sprzedaż samochodów kombi w Stanach Zjednoczonych znacząco wzrosła w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku z poziomu poniżej 3 procent całkowitej produkcji aut osobowych do blisko 17 procent pod koniec dekady*. Trend ten znalazł odzwierciedlenie w Europie w postaci samochodów kombi i z nadwoziem typu shooting brake, które w latach czterdziestych dwudziestego wieku były początkowo projektowane dla armii.
„Modele kombi dały początek nie tylko przystępnym cenowo samochodowym wycieczkom na długich dystansach, ale również motelom, parkom tematycznym oraz sieci legendarnych dróg-matek (ang. Mother Road), takich jak Route 66”, dodał Brisbourne.
Z najnowszych danych opublikowanych przez Stowarzyszenie Producentów i Sprzedawców Samochodów SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) wynika, że rodziny rezygnują z aut typu sedan na rzecz kombi i SUV-ów. W Europie Zachodniej modele kombi stanowiły 11% wszystkich samochodów sprzedanych w 2011 roku** (13 111 209 w roku 2011***), co oznacza wzrost o 8%. W Polsce już od lat praktyczne kombi cieszą się dużą popularnością. W 2011 roku wersję kombi wybrało 15% osób kupujących nowe samochody****, czyli o 3 punkty procentowe więcej niż dziesięć lat temu. Liczba ta jest jeszcze większa w przypadku segmentu samochodów kompaktowych. W naszym
kraju aż 19% klientów tego segmentu wybrało wersję kombi.
W Polsce, gdzie jeszcze do niedawna rodziny posiadały tylko jeden samochód, jego własności użytkowe odgrywały tradycyjnie bardzo istotną rolę. Zmiana preferencji zakupowych klientów jest więc bardziej widoczna w Europie Zachodniej. „Na przestrzeni ostatnich trzech dekad typowa rodzina miała zwykle dwa samochody, z których jeden był dużym sedanem wykorzystywanym w celach służbowych, a drugi niewielkim modelem ‘rekreacyjnym’. Teraz auta te zastępuje jeden model kombi, który spełnia obie role”, dodaje Brisbourne.
Źródła:
* Amerykański Departament Transportu
** J.D. Power
*** Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA)
**** Samar – Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego