Kilkanaście lat temu odkryto stosunkowo prostą metodę poprawy osiągów silników spalinowych. Badania dowiodły, że "długi" kolektor ssący wpływa korzystnie na poprawę charakterystyki momentu obrotowego, natomiast "krótki" kolektor przyczynia się do podniesienia mocy maksymalnej.
Zjawiska, które zachodzą podczas przepływu powietrza w kolektorach są bardzo skomplikowane, a sterują nimi prawa dotyczące przepływu gazów oraz prawa ruchu falowego. Inżynierowie wprowadzili teorię do praktycznych zastosowań budując kolektory o zmiennej długości zwane również kolektorami o zmiennej charakterystyce akustycznej, które stosowano w wielu samochodach. Są to rozwiązania nie tak efektywne, lecz znacznie prostsze i tańsze od skomplikowanych i drogich sprężarek.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?