Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejny bielski maluch

pim
Podczas salonu samochodowego w Genewie nowy silnik z Bielska-Białej zajmował ważne miejsce na stoisku Fiata. Nie bez powodu - to najmniejszy na świecie turbodiesel!

Podczas salonu samochodowego w Genewie nowy silnik z Bielska-Białej zajmował ważne miejsce na stoisku Fiata. Nie bez powodu - to najmniejszy na świecie turbodiesel, którym oprócz Fiata i General Motors (właścicieli
produkującej silniki spółki) są zainteresowane także inne koncerny. Wczoraj
w Bielsku-Białej oficjalnie rozpoczęto produkcję tych silników, najmniejszych
na świecie turbodiesli z bezpośrednim wtryskiem.

Kolejny bielski maluch

W hali, w której kiedyś na przestarzałej taśmie montowano maluchy, stoją
dziś nowoczesne maszyny, które prawie bez udziału ludzi produkują silniki.
To najmniejsze seryjnie produkowane turbodiesle na świecie. Pasują nawet
do tak małych aut jak fiat gingo (już produkowany w Tychach) czy opel agila.
Będzie więc pasował do wielu modeli. Bielska fabryka należy do Fiat GM
Powertrain, wspólnej firmy Fiata i General Motors, więc silniki będą trafiać
do samochodów wszystkich marek związanych z tymi koncernami. Część silników
ma być także sprzedawana innym koncernom samochodowym.
Silnik 1,3 multijet 16V ma pojemność 1251 ccm i moc 70 KM. Maksymalny
moment obrotowy 180 Nm osiąga przy 1750 obrotach na minutę.
Projektując silnik 1,3 wykorzystano technologię silników 1,9 multijet,
m. in. wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku common rail, intercooler
i specjalny kształt komory spalania. Znacznie jednak zredukowano wymiary
i wagę silnika, stosując np. układ ssący z kolektorem z tworzyw sztucznych.
Jednym z sekretów tego silnika jest podział podstawowej dawki wtryskiwanego
paliwa na kilka mniejszych. O ilości wtryskiwanego paliwa i podzieleniu
go na dawki decyduje elektronika, reagująca na zmiany obrotów silnika,
temperatury płynu chłodzącego i momentu wymaganego w danej chwili przez
kierowcę. Przy niskich obrotach i małym momencie obrotowym wtryskiwane
paliwo jest dzielone na 3 dawki: większą i dwie mniejsze. Przy maksymalnym
obciążeniu wtrysk jest jeden. Dozowanie wtrysku umożliwiają nowej generacji
wtryskiwacze i centralka, które pozwoliły zmniejszyć czas między poszczególnymi
wtryskami z 1500 (w starszych wersjach silników JTD) do 150 mikrosekund.
Dla właścicieli samochodów ważne jest zmniejszenie hałasu i powodowanych
pracą silnika wibracji, łagodniejsza praca silnika.

Silnik 1,3 multijet został tak zaprojektowany, by przetrwać przebieg
250 tys. km bez żadnej konserwacji elementów mechanicznych. Nie przewiduje
się nawet wymiany paska, która z reguły następuje po 80 tys. km) Wymiany
oleju przewidziano co 30 tys. km. Nie wymienia się przy tym filtra oleju,
a tylko jego papierowy wkład.

Silnik spełnia normy czystości spalin Euro 4, które zaczną obowiązywać
w 2006 roku.

Silnik ma pojemność 1251 ccm, moc 70 KM i maksymalny moment obrotowy
180 Nm dostępny już przy 1750 obrotów.

Według szacunków Fiata i General Motors w najbliższych latach rynek
"małych diesli" sięgnie 1,5 mln sztuk rocznie. Planowana produkcja zakłada,
że mniej więcej co trzeci, a później prawie co drugi tego typu silnik będzie
pochodził z Bielska-Białej.
Historia
Silniki z bezpośrednim wtryskiem w systemie common rail, które w ostatnich
latach robią w światowej motoryzacji oszałamiającą karierę, to pomysł inżynierów
Fiata, który został sprzedany koncernowi Bosch w roku 1994. Pierwszym na
świecie samochodem wyposażonym w silnik TDI był w 1988 roku fiat croma.
Na kolejny samochód koncern Fiata z tego typu silnikiem trzeba było czekać
10 lat. Była nim alfa 156 JTD.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty