Koenigsegg One:1 kontra Volvo FH czyli pojedynek supersamochodu i ciężarówki (WIDEO)

redakcja.regiomoto
Volvo FH kontra Koenigsegg One:1 - szwedzkie samochody w pojedynku na torze
Volvo FH kontra Koenigsegg One:1 - szwedzkie samochody w pojedynku na torze
Szwedzi postanowili przetestować nową dwusprzęgłową skrzynię biegów I-Shift Dual Cluch, montowaną w ciężarówkach. Wystawili więc ciągnik siodłowy Volvo FH do pojedynku z jednym z najszybszych samochodów świata - Koenigseggiem One:1, który ma silnik o mocy 1360 kg.
Volvo FH kontra Koenigsegg One:1 - szwedzkie samochody w pojedynku na torze
Volvo FH kontra Koenigsegg One:1 - szwedzkie samochody w pojedynku na torze

Tak powstał film „Volvo Trucks vs Koenigsegg". Zrealizowano go na torze wyścigowym Knutstorp w południowej Szwecji. Koenigsegg One:1 miał pokonać dwa okrążenia, a ciągnik siodłowy Volvo FH jedno. Celem wyścigu było sprawdzenie dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów I-Shift Dual Cluch, montowanej od kilku miesięcy w szwedzkich ciężarówkach.

- I-Shift Dual Clutch jest wyposażone w podwójne sprzęgło - rozwiązanie unikatowe w segmencie samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Ale od dłuższego czasu podobna technologia jest stosowana w samochodach sportowych. I właśnie dlatego wyzwanie to było tak ekscytujące - mówi Jeff Bird, dyrektor ds. testów prasowych w Volvo Trucks.

Podobieństwa między Volvo FH z I-Shift Dual Clutch i samochodami sportowymi dotyczą m.in. właściwości jezdnych, wynikających z płynnej zmiany biegów. Tor wyścigowy Knutstorp, znany z dużej różnicy wzniesień i trudnych zakrętów, pozwoli je pokazać.

- Miejsce może wydawać się nietypowe dla samochodu ciężarowego, ale tak naprawdę - ze względu na podwójne sprzęgło - I-Shift Dual Clutch najlepiej sprawdza się właśnie w warunkach wymagających częstej zmiany biegów. Jej płynność działania znacząco polepsza właściwości jezdne - dodaje Jeff Bird.

Za kierownicą Volvo FH usiadł doświadczony kierowca wyścigowy Tiff Needell, obecnie jeden z prowadzących brytyjski program motoryzacyjny "Fifth Gear".
- I-Shift Dual Clutch jest niesamowita. Jest to zauważalne zwłaszcza na podjazdach - pojazd nie poddaje się wzniesieniu, tylko płynnie je pokonuje, a zmiany biegów są niewyczuwalne. A gdy hamujesz, niższe biegi wchodzą gładko i komfortowo. Ten samochód ma zdecydowanie sportowe serce - stwierdza Tiff Needell.

Koenigsegga poprowadził Robert Serwanski, kierowca testowy szwedzkiej firmy. Jak wyglądał ten wyścig?

Źródło: Bloomberg/x-news

Samochód sportowy wygrał o kilka sekund. Różnica między pojazdami, które stanęły do wyścigu jest jednak spora. Volvo FH waży 8 ton, rozwija 540 KM i 2600 Nm maks. momentu obr. W ciągniku siodłowym wyłączono ograniczenie prędkości do 90 km/h, dzięki czemu rozpędzał się do blisko 130 km/h. Za przeniesienie napędu odpowiadała skrzynia I-Shift Dual Clutch, dostępna w Volvo FH z silnikiem D13 o mocy 460, 500 lub 540 KM.

Koenigsegg One:1 dysponuje mocą 1 KM na każdy kilogram masy własnej: ma 1360 KM i waży 1360 kg. Żadnen samochód sportowy nie może pochwalić się takim wynikiem. Jego silnik 5.0 V8 turbo generuje 1371 Nm momentu obrotowego w zakresie od 3000 do 7500 obr/min, co teoretycznie pozwala przyspieszyć od 0 do 400 km/h w czasie krótszym niż 20 sekund. Za przeniesienie napędu odpowiada siedmiobiegowy automat z podwójnym sprzęgłem.

Oto cały film „Volvo Trucks vs Koenigsegg" w języku angielskim. Właściwy wyścig zaczyna się w 5 min. 20 s. filmu:

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie