Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koenigsegg One:1 kontra Volvo FH czyli pojedynek supersamochodu i ciężarówki (WIDEO)

redakcja.regiomoto
Volvo FH kontra Koenigsegg One:1 - szwedzkie samochody w pojedynku na torze
Volvo FH kontra Koenigsegg One:1 - szwedzkie samochody w pojedynku na torze
Szwedzi postanowili przetestować nową dwusprzęgłową skrzynię biegów I-Shift Dual Cluch, montowaną w ciężarówkach. Wystawili więc ciągnik siodłowy Volvo FH do pojedynku z jednym z najszybszych samochodów świata - Koenigseggiem One:1, który ma silnik o mocy 1360 kg.
Volvo FH kontra Koenigsegg One:1 - szwedzkie samochody w pojedynku na torze
Volvo FH kontra Koenigsegg One:1 - szwedzkie samochody w pojedynku na torze

Tak powstał film „Volvo Trucks vs Koenigsegg". Zrealizowano go na torze wyścigowym Knutstorp w południowej Szwecji. Koenigsegg One:1 miał pokonać dwa okrążenia, a ciągnik siodłowy Volvo FH jedno. Celem wyścigu było sprawdzenie dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów I-Shift Dual Cluch, montowanej od kilku miesięcy w szwedzkich ciężarówkach.

- I-Shift Dual Clutch jest wyposażone w podwójne sprzęgło - rozwiązanie unikatowe w segmencie samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Ale od dłuższego czasu podobna technologia jest stosowana w samochodach sportowych. I właśnie dlatego wyzwanie to było tak ekscytujące - mówi Jeff Bird, dyrektor ds. testów prasowych w Volvo Trucks.

Podobieństwa między Volvo FH z I-Shift Dual Clutch i samochodami sportowymi dotyczą m.in. właściwości jezdnych, wynikających z płynnej zmiany biegów. Tor wyścigowy Knutstorp, znany z dużej różnicy wzniesień i trudnych zakrętów, pozwoli je pokazać.

- Miejsce może wydawać się nietypowe dla samochodu ciężarowego, ale tak naprawdę - ze względu na podwójne sprzęgło - I-Shift Dual Clutch najlepiej sprawdza się właśnie w warunkach wymagających częstej zmiany biegów. Jej płynność działania znacząco polepsza właściwości jezdne - dodaje Jeff Bird.

Za kierownicą Volvo FH usiadł doświadczony kierowca wyścigowy Tiff Needell, obecnie jeden z prowadzących brytyjski program motoryzacyjny "Fifth Gear".
- I-Shift Dual Clutch jest niesamowita. Jest to zauważalne zwłaszcza na podjazdach - pojazd nie poddaje się wzniesieniu, tylko płynnie je pokonuje, a zmiany biegów są niewyczuwalne. A gdy hamujesz, niższe biegi wchodzą gładko i komfortowo. Ten samochód ma zdecydowanie sportowe serce - stwierdza Tiff Needell.

Koenigsegga poprowadził Robert Serwanski, kierowca testowy szwedzkiej firmy. Jak wyglądał ten wyścig?

Źródło: Bloomberg/x-news

Samochód sportowy wygrał o kilka sekund. Różnica między pojazdami, które stanęły do wyścigu jest jednak spora. Volvo FH waży 8 ton, rozwija 540 KM i 2600 Nm maks. momentu obr. W ciągniku siodłowym wyłączono ograniczenie prędkości do 90 km/h, dzięki czemu rozpędzał się do blisko 130 km/h. Za przeniesienie napędu odpowiadała skrzynia I-Shift Dual Clutch, dostępna w Volvo FH z silnikiem D13 o mocy 460, 500 lub 540 KM.

Koenigsegg One:1 dysponuje mocą 1 KM na każdy kilogram masy własnej: ma 1360 KM i waży 1360 kg. Żadnen samochód sportowy nie może pochwalić się takim wynikiem. Jego silnik 5.0 V8 turbo generuje 1371 Nm momentu obrotowego w zakresie od 3000 do 7500 obr/min, co teoretycznie pozwala przyspieszyć od 0 do 400 km/h w czasie krótszym niż 20 sekund. Za przeniesienie napędu odpowiada siedmiobiegowy automat z podwójnym sprzęgłem.

Oto cały film „Volvo Trucks vs Koenigsegg" w języku angielskim. Właściwy wyścig zaczyna się w 5 min. 20 s. filmu:

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty