
Tak powstał film „Volvo Trucks vs Koenigsegg". Zrealizowano go na torze wyścigowym Knutstorp w południowej Szwecji. Koenigsegg One:1 miał pokonać dwa okrążenia, a ciągnik siodłowy Volvo FH jedno. Celem wyścigu było sprawdzenie dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów I-Shift Dual Cluch, montowanej od kilku miesięcy w szwedzkich ciężarówkach.
- I-Shift Dual Clutch jest wyposażone w podwójne sprzęgło - rozwiązanie unikatowe w segmencie samochodów ciężarowych o dużej ładowności. Ale od dłuższego czasu podobna technologia jest stosowana w samochodach sportowych. I właśnie dlatego wyzwanie to było tak ekscytujące - mówi Jeff Bird, dyrektor ds. testów prasowych w Volvo Trucks.
Podobieństwa między Volvo FH z I-Shift Dual Clutch i samochodami sportowymi dotyczą m.in. właściwości jezdnych, wynikających z płynnej zmiany biegów. Tor wyścigowy Knutstorp, znany z dużej różnicy wzniesień i trudnych zakrętów, pozwoli je pokazać.
- Miejsce może wydawać się nietypowe dla samochodu ciężarowego, ale tak naprawdę - ze względu na podwójne sprzęgło - I-Shift Dual Clutch najlepiej sprawdza się właśnie w warunkach wymagających częstej zmiany biegów. Jej płynność działania znacząco polepsza właściwości jezdne - dodaje Jeff Bird.
Za kierownicą Volvo FH usiadł doświadczony kierowca wyścigowy Tiff Needell, obecnie jeden z prowadzących brytyjski program motoryzacyjny "Fifth Gear".
- I-Shift Dual Clutch jest niesamowita. Jest to zauważalne zwłaszcza na podjazdach - pojazd nie poddaje się wzniesieniu, tylko płynnie je pokonuje, a zmiany biegów są niewyczuwalne. A gdy hamujesz, niższe biegi wchodzą gładko i komfortowo. Ten samochód ma zdecydowanie sportowe serce - stwierdza Tiff Needell.
Koenigsegga poprowadził Robert Serwanski, kierowca testowy szwedzkiej firmy. Jak wyglądał ten wyścig?
Źródło: Bloomberg/x-news
Samochód sportowy wygrał o kilka sekund. Różnica między pojazdami, które stanęły do wyścigu jest jednak spora. Volvo FH waży 8 ton, rozwija 540 KM i 2600 Nm maks. momentu obr. W ciągniku siodłowym wyłączono ograniczenie prędkości do 90 km/h, dzięki czemu rozpędzał się do blisko 130 km/h. Za przeniesienie napędu odpowiadała skrzynia I-Shift Dual Clutch, dostępna w Volvo FH z silnikiem D13 o mocy 460, 500 lub 540 KM.
Koenigsegg One:1 dysponuje mocą 1 KM na każdy kilogram masy własnej: ma 1360 KM i waży 1360 kg. Żadnen samochód sportowy nie może pochwalić się takim wynikiem. Jego silnik 5.0 V8 turbo generuje 1371 Nm momentu obrotowego w zakresie od 3000 do 7500 obr/min, co teoretycznie pozwala przyspieszyć od 0 do 400 km/h w czasie krótszym niż 20 sekund. Za przeniesienie napędu odpowiada siedmiobiegowy automat z podwójnym sprzęgłem.
Oto cały film „Volvo Trucks vs Koenigsegg" w języku angielskim. Właściwy wyścig zaczyna się w 5 min. 20 s. filmu:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…