Kierowcom często zdarza się gubić kluczyki do auta. Podobno co trzeci właściciel samochodu zgubił je w swoim życiu przynajmniej raz. Równie często ten niepozorny przedmiot pada łupem złodziei.

Kluczyki do samochodów podzielić można na kilka grup. Na rynku spotyka się klucze jednostronne i dwustronne. Te pierwsze są najmniej wygodne w użyciu, gdyż za każdym razem, kiedy wkładamy je do zamka lub stacyjki, uważać musimy, by zrobić to odpowiednią stroną. Problemu tego nie mamy, gdy do naszego auta przewidziano klucz obustronny. W użyciu znajdują się także tzw. kluczyki kątowe (również w wersjach jedno- i dwustronnych), w których to nacięcie wykonane jest pod charakterystycznym ukosem. Zdarzają się również kluczyki o dość specyficznym kształcie, jak na przykład do zamków Forda - w kształcie okrągłego słupka. Wszystkie z nich da się w razie potrzeby dorobić.
Szybko i sprawnie
- W ostatnich latach sposoby dorabiania kluczyków samochodowych diametralnie się zmieniły - mówi Rafał Świercz, pracownik rekomendowanego serwisu kluczy "Key". - Obecnie używa się maszyn sterowanych elektronicznie,
rzadko kto szlifuje kluczyki ręcznie. Dzięki temu nacinanie kluczyków odbywa się teraz szybciej i bardziej precyzyjnie.
Jeżeli zgubiliśmy kluczyk ale posiadamy w domu zapasowy, dorobienie do niego dodatkowego zajmie tylko kilka minut. Gorzej jeżeli zgubiliśmy lub ukradziono nam wszystkie kluczyki.
- W takim wypadku sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, ale jesteśmy w stanie poradzić sobie z takim problemem - mówi Rafał Świercz. - Można dorobić kluczyk czytając pasek kodowy lub odtworzyć zgubę posiłkując się zamkiem. Zwykle pomocne jest odczytanie układu kołeczków w zamku. Trwa
to jednak nieco dłużej i klient musi się liczyć z kilkugodzinnym oczekiwaniem.Kłopot z immobiliserem
Najbardziej kłopotliwą okazuje się utrata kluczyków z immobiliserem. Odzyskanie zguby może nas w takim wypadku kosztować sporo czasu i pieniędzy.
W takich wypadkach klient dostarczyć nam musi kluczyk zapasowy i dowód rejestracyjny - mówi Rafał Świercz. - Kod przypisany samochodowi zczytuje się z klucza zapasowego i numerów nadwozia. Jeżeli nie ma klucza zapasowego konieczna jest ścisła współpraca z dilerem lub producentem auta.
Jeżeli zostanie przez nich udostępniony indywidualny, niepowtarzalny kod każdego auta z immobiliserem, można zrobić nowy kluczyk.
Operacja taka zwykle trwa od dwóch tygodni do nawet dwóch miesięcy. Najlepiej więc dorobić profilaktycznie chociaż jeden dodatkowy kluczyk zapasowy. Niech leży w szufladzie i czeka na "złą" godzinę.Koszt dorobienia kluczyka samochodowego
Kluczyk nieelektroniczny jednostronny | 10 zł |
Kluczyk nieelektroniczny dwustronny | 20 zł |
Kluczyk nieelektroniczny kątowy jednostronny | 35 zł |
Kluczyk nieelektroniczny kątowy dwustronny | 45 zł |
Kluczyk okrągły Ford | 35 zł |
Kluczyk elektroniczny (immobiliser) | 200-250 zł |
»
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?