Kłopot z parkowaniem w Trójmieście

Kazimierz Netka, Piotr Weltrowski,Szymon Szadurski
Auta na chodnikach, piesi maszerujący jezdniami - takie obrazki nie należą w Gdańsku do rzadkości. Za mało jest bowiem miejsc parkingowych.

Auta na chodnikach, piesi maszerujący jezdniami - takie obrazki nie należą w Gdańsku do rzadkości. Za mało jest bowiem miejsc parkingowych.

 

Pojedynczy przechodzień jakoś przeciśnie się między pojazdem i murem. Matka z dzieckiem w wózku, czy inwalida szans nie mają - muszą zejść na asfalt albo bruk, nieraz wprost pod koła nadjeżdżającego samochodu. Tak bywa na Biskupiej Górce, a także w rejonie ulicy Podbielańskiej i w wielu innych miejscach w Gdańsku.

 

W czasie wakacji zrobi się jeszcze gorzej

 

Miejsc postojowych w stolicy województwa pomorskiego ubywa, ale zapowiada się poprawa. Nieprędko jednak, bo za kilka lat.

Kłopot z parkowaniem w Trójmieście

 

O zmniejszaniu się liczby miejsc postojowych w Gdańsku zaczęto głośniej mówić w połowie listopada ubiegłego roku, gdy zapowiedziano zamknięcie ulicy Siedlickiej. Tam właśnie kierowcy stawiali wiele samochodów. Pełno ich było w dni świąteczne i powszednie, bo po obydwu stronach Siedlickiej parkowali studenci stacjonarni i zaoczni. Teraz ulica jest wcielona do terenu Politechniki Gdańskiej. Tym samym, liczba miejsc postojowych ogólnodostępnych zmalała w tym rejonie o kilkaset.

 

Teraz czeka nas ograniczanie parkingowej powierzchni w centrum Gdańska. Może już za rok zniknie parking u styku ul. Rogaczewskiego i 3 Maja, gdy ruszy rozbudowa Urzędu Miejskiego. Nowy budynek ma sięgać od Nowych Ogrodów, aż do ul. Rogaczewskiego, wzdłuż 3 Maja.

 

- Pod nowym budynkiem urządzony będzie parking podziemny - uspokaja jednak Barbara Szczerbowska, kierownik Referatu Planów i Marketingu Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

 

- Udostępniony zostanie nie tylko pracownikom urzędu, ale też osobom z zewnątrz. Duża liczba miejsc postojowych wyznaczona zostanie po drugiej stronie ulicu 3 Maja - na przeciwko urzędu, po przykryciu płytą wąwozu z torami kolejowymi. Tam mogą być tworzone parkingi tzw. kubaturowe, czyli wielopoziomowe. Jak jednak będzie w rzeczywistości - zadecyduje firma, która wygra międzynarodowy konkurs na zagospodarowanie targów Siennego, Rakowego i Węglowego.

 

Konkurs zostanie ogłoszony najprawdopodobniej jeszcze w bieżącym roku.

Za kilka lat łatwiejsze stanie się parkowanie w rejonie samego historycznego centrum Gdańska.

 

- Biuro Rozwoju Gdańska wytypowało trzy nowe lokalizacje: Podwale Staromiejskie, Plac Kobzdeja i Podwale Przedmiejskie - informuje Michał Piotrowski z Biura Prasowego UM w Gdańsku.

 

- We wszystkich przypadkach będą to kubaturowe parkingi podziemne. Nie wiadomo jeszcze, ile będą miały poziomów - zależy to od wyniku pomiarów geodezyjnych i wysokości wód gruntowych. Być może będą dwupoziomowe, choć w przypadku Podwala Przedmiejskiego wiadomo już, że poziom wód pozwoli na wybudowanie parkingu jednopoziomowego.

 

- Budowę podziemnych parkingów w historycznych miejscach rozpoczął Kraków - dowiadujemy się od Alana Aleksandrowicza, zastępcy dyrektora Wydziału Polityki Gospodarczej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Zwycięzca zorganizowanego w Krakowie przetargu będzie przez 70 lat czerpał zyski z dzierżawy wybudowanego przez siebie podziemnego terytorium postoju aut. Potem parking przejdzie we władanie Krakowa.

 

- Podobny pomysł zostanie zastosowany w Gdańsku - informuje dyrektor Alan Aleksandrowicz. - Inwestor dostanie nieruchomość do używania. Na jak długo, rozstrzygnie przetarg. Zainteresowanie taką ofertą wykazuje wiele firm. Spotkanie z nimi odbędzie się 12 maja. Najpierw powstanie podziemny parking prawdopodobnie przy ul. Podwale Staromiejskie, między Halą Targową a Targiem Rybnym. Obejmie również tereny pod sąsiednim boiskiem szkolnym. Termin wykonania - być może jeszcze przed Euro '2012. Podziemne parkingi, jakie powstaną wzdłuż starych gdańskich murów obronnych, mają liczyć 1850 miejsc. Przy zastosowaniu nowoczesnych metod "pakowania" samochodów w tych podziemnych zbiorowych garażach - nawet dwa razy więcej.

 

W Gdyni kłopot za darmo

 

Turyści, którzy zechcą latem przyjechać samochodem do centrum Gdyni, będą mieli problemy z zaparkowaniem go na ulicach miasta. To jednak żadna nowość, bo z tym problemem na co dzień borykają się sami mieszkańcy. Do wakacji w Śródmieściu nie powstanie ani jeden nowy parking.

Kłopot z parkowaniem w Trójmieście

 

- W tej chwili, aby zaparkować w Śródmieściu w rejonie ul. Władysława IV, Starowiejskiej, Świętojańskiej, czy 10 lutego, trzeba krążyć po mieście nawet 15 minut - mówi Stanisław Balewski, mieszkaniec ul. Świętojańskiej.

 

- Nie ma różnicy, czy szukamy miejsca w sezonie letnim, czy poza nim. Jedyną alternatywą są parkingi podziemne, np. pod Centrum Handlowym "Batory". Tam niemal zawsze są wolne miejsca, ale za postój trzeba zapłacić.

 

Ale jest także i dobra wiadomość dla wszystkich: choć Rada Miasta Gdyni zadecydowała niedawno o wprowadzeniu w centrum stref płatnego parkowania, w czerwcu, lipcu i sierpniu ogólnodostępne miejsca postojowe - w odróżnieniu od Gdańska i Sopotu - będą ciągle bezpłatne.

 

- Strefa płatnego parkowania w Śródmieściu Gdyni wprowadzona zostanie na pewno dopiero po wakacjach - zapowiada Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni. - W tej chwili w naszym Wydziale Inżynierii Ruchu trwają dopiero przygotowania do rozpisania przetargu na operatora parkometrów. Tego lata turyści, przyjeżdżający do Gdyni, będą więc mogli jeszcze skorzystać z przywileju pozostawienia samochodu w centrum za darmo. Ze względu na ruch turystyczny nie spodziewam się większego tłoku na parkingach niż poza sezonem. To dlatego, że część mieszkańców Gdyni, chcących na co dzień parkować w centrum, wyjeżdża w wakacje i zwalnia dla turystów miejsca parkingowe.

 

Wiceprezydent Stępa dodaje, że latem znacznie zwiększa się zapotrzebowanie na miejsca parkingowe w okolicach mola w Gdyni Orłowie.

Konieczność budowy nowych parkingów w centrum Gdyni i na obrzeżach już podczas dyskusji o wprowadzeniu strefy płatnego parkowania zgłaszali opozycyjni radni miasta. Jeden z takich parkingów ma szanse powstać przy budowanej koło hipermarketu Real Galerii Wzgórze. Kolejny - przy przebudowywanym węźle przy przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Obie inwestycje to jednak pieśń przyszłości.

 

Nowe parkingi w Centrum Sopotu

 

W Sopocie problem braku miejsc parkingowych dotyczy przede wszystkim samego centrum kurortu. Znalezienie wolnego miejsca, w którym zaparkować można samochód, a które znajduje się w odległości kilkuset metrów od ul. Bohaterów Monte Cassino, graniczy, zwłaszcza w sezonie letnim, z cudem. Być może jednak sytuację poprawi budowa Centrum Sopotu.

Kłopot z parkowaniem w Trójmieście

 

W lipcu na przeciwko Grand Hotelu stanąć ma powstający w ramach inwestycji budynek parkingowo-biurowy. Zapewni176 podziemnych miejsc parkingowych oraz 36 naziemnych. W przyszłym roku powstaną też parkingi w nowym Domu Zdrojowym oraz Centrum Handlowo-Usługowym stawianym w ramach budowy Centrum Sopotu. Łącznie zapewnią około 180 miejsc parkingowych.

 

- Chcemy, aby wszystkie trzy parkingi były sprzężone - mówi Tomasz Tabeau, wiceprezes zarządu spółki Centrum Haffnera, która realizuje inwestycję. - Na ulicach pojawią się także elektroniczne tablice z informacją, ile miejsc i na którym z nich jest aktualnie wolnych.

Nowe parkingi powstaną także przy okazji innych sopockich inwestycji. Na ul. Łokietka, w okolicy Wielofunkcyjnej Hali Sportowo-Widowiskowej, powstać ma obiekt, który pomieści około 500 samochodów. Dziesięć razy mniej aut będzie mogło za to zaparkować w okolicy centrum kurortu, kiedy ukończona zostanie budowa ul. Kolejowej.

 

- W tej chwili przygotowywana jest dokumentacja dotyczące tej inwestycji, do końca roku chcemy uzyskać pozwolenie na budowę - mówi Wojciech Ogint, zastępca dyrektora sopockiego Zarządu Dróg i Zieleni.

 

Kolejnym zastrzykiem miejsc parkingowych będzie dla miasta modernizacja sopockiego dworca. Wstępne koncepcje inwestycji przewidują, iż w jej ramach wybudowany ma zostać podziemny parking dla 240 samochodów. Na realizację tego przedsięwzięcia przyjdzie nam jednak nieco poczekać. Prawdopodobnie aż do roku 2011, a być może nawet dłużej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie