Klasyczne auta. Polski rynek na coraz wyższym poziomie

(mm/ip)
Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz
Udostępnij:
Sezon wiosenno-letni to czas, w którym klasyczne auta opuszczają garaże i w pełnej krasie wyjeżdżają na ulice miast, zachwycając swymi unikalnymi sylwetkami i wywołując przy tym podziw przechodniów. Bo kto nie chciałby w ciepły słoneczny dzień udać się na przejażdżkę pięknie odrestaurowanym Mercedesem, czy Porsche w nadwoziu coupe, roadster albo cabrio?
Fot. Mercedes-Benz
Fot. Mercedes-Benz

Obecna sytuacja na rynkach polskim oraz zagranicznych sprawia, że nie musimy już eksploatować tylko współczesnych, wysokoprodukcyjnych pojazdów. Z roku na rok znacząco poprawia się infrastruktura wokół klasycznych pojazdów, dzięki czemu poszerza się grono kolekcjonerów tych samochodów.

- Jeszcze 10 lat temu w motoryzacji zabytkowej na polskim rynku duży udział miały samochody amerykańskie typu Ford Mustang, Chevroletty Camaro, czyli auta, które były wówczas stosunkowo łatwo dostępne. Obecnie możemy mówić o mocnym sprofesjonalizowaniu naszego rynku, który podąża w stronę rynków zachodnich. Oznacza, że mamy coraz więcej drogich konstrukcji, np. włoskich i niemieckich– komentuje Jarosław Geller, Project Manager w Ardor Auctions.

Rozkwit polskiego rynku klasycznej motoryzacji wiąże się przede wszystkim ze zwiększeniem osiągalności droższych aut oraz rosnącej świadomości Polaków. Przyczynił się do tego wzrastający udział Internetu w handlu samochodami, czyli dostęp do zachodnich portali aukcyjnych i części zamiennych do pojazdów (niektóre możemy kupić tylko zagranicą). Kiedyś zakup kolekcjonerskiego pojazdu wymagał dokładnej analizy i dobrej znajomości rynku, gdyż po nabyciu auta mogło okazać się, że wielu niezbędnych części po prostu nie da się nabyć. Od tamtej pory sytuacja zmieniła się diametralnie – dzisiaj można ściągnąć niemal każdą część, a w przypadku gdy jej nie ma, można ją po prostu dorobić.

W Polsce silnie rozwijają się warsztaty samochodowe specjalizujące się w klasykach. Wpływa to na jakość renowacji pojazdów, która u nas jest na bardzo wysokim poziomie. - Bardzo wysoki poziom renowacji aut w naszym kraju został już kilka lat temu dostrzeżony na zagranicznych rynkach. Sprawiło to, że kolekcjonerzy z innych państw chętnie przywożą do nas swoje klasyki, które chcą odrestaurować. Ciekawostką jest, że funkcjonuje u nas warsztat, który specjalizuje się wyłącznie w Mercedesach 190 SL, czyli w autach, których wartość potrafi przekroczyć nawet pół miliona złotych. Z jego usług bardzo chętnie korzystają nasi zachodni sąsiedzi, najczęściej z Niemiec – mówi Jarosław Geller.

Polska w kontekście klasycznych samochodów jest wzrastającym rynkiem. Posiada jednak ogromny potencjał, co sprawia, że jej rozwój przebiega w bardzo dynamicznym tempie. Podmioty związane z klasykami, wzrost liczby branżowych wydarzeń i większa świadomość społeczeństwa, sprawiają, że staje się ona coraz większą konkurencją dla zachodnich, dojrzałych rynków. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie