Obecna sytuacja na rynkach polskim oraz zagranicznych sprawia, że nie musimy już eksploatować tylko współczesnych, wysokoprodukcyjnych pojazdów. Z roku na rok znacząco poprawia się infrastruktura wokół klasycznych pojazdów, dzięki czemu poszerza się grono kolekcjonerów tych samochodów.
- Jeszcze 10 lat temu w motoryzacji zabytkowej na polskim rynku duży udział miały samochody amerykańskie typu Ford Mustang, Chevroletty Camaro, czyli auta, które były wówczas stosunkowo łatwo dostępne. Obecnie możemy mówić o mocnym sprofesjonalizowaniu naszego rynku, który podąża w stronę rynków zachodnich. Oznacza, że mamy coraz więcej drogich konstrukcji, np. włoskich i niemieckich– komentuje Jarosław Geller, Project Manager w Ardor Auctions.
Rozkwit polskiego rynku klasycznej motoryzacji wiąże się przede wszystkim ze zwiększeniem osiągalności droższych aut oraz rosnącej świadomości Polaków. Przyczynił się do tego wzrastający udział Internetu w handlu samochodami, czyli dostęp do zachodnich portali aukcyjnych i części zamiennych do pojazdów (niektóre możemy kupić tylko zagranicą). Kiedyś zakup kolekcjonerskiego pojazdu wymagał dokładnej analizy i dobrej znajomości rynku, gdyż po nabyciu auta mogło okazać się, że wielu niezbędnych części po prostu nie da się nabyć. Od tamtej pory sytuacja zmieniła się diametralnie – dzisiaj można ściągnąć niemal każdą część, a w przypadku gdy jej nie ma, można ją po prostu dorobić.
W Polsce silnie rozwijają się warsztaty samochodowe specjalizujące się w klasykach. Wpływa to na jakość renowacji pojazdów, która u nas jest na bardzo wysokim poziomie. - Bardzo wysoki poziom renowacji aut w naszym kraju został już kilka lat temu dostrzeżony na zagranicznych rynkach. Sprawiło to, że kolekcjonerzy z innych państw chętnie przywożą do nas swoje klasyki, które chcą odrestaurować. Ciekawostką jest, że funkcjonuje u nas warsztat, który specjalizuje się wyłącznie w Mercedesach 190 SL, czyli w autach, których wartość potrafi przekroczyć nawet pół miliona złotych. Z jego usług bardzo chętnie korzystają nasi zachodni sąsiedzi, najczęściej z Niemiec – mówi Jarosław Geller.
Polska w kontekście klasycznych samochodów jest wzrastającym rynkiem. Posiada jednak ogromny potencjał, co sprawia, że jej rozwój przebiega w bardzo dynamicznym tempie. Podmioty związane z klasykami, wzrost liczby branżowych wydarzeń i większa świadomość społeczeństwa, sprawiają, że staje się ona coraz większą konkurencją dla zachodnich, dojrzałych rynków.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?