Klasa C 4x4

(mp)
Fot. DaimlerChrysler
Fot. DaimlerChrysler
Latem na rynki europejskie zostanie wprowadzony Mercedes-Benz klasy C z napędem na obie osie (4MATIC).

Fot. DaimlerChrysler
Fot. DaimlerChrysler

 

Układ 4MATIC będzie dostępny w wersjach C 280, C 350 i C 320 CDI. Jest wydajniejszy od poprzedniego napędu, ma niższą masę i mniejsze wymiary, co znajduje odzwierciedlenie w spadku zużycia paliwa.

 

C 280 4MATIC z silnikiem o mocy 231 KM zużywa średnio 9,6 l benzyny na 100 km, jest więc oszczędniejszy od swego poprzednika o 0,2 l. W przypadku C 320 CDI 4MATIC (po raz pierwszy w klasie C napęd na cztery koła z silnikiem wysokoprężnym) z dieslem osiągającym moc 224 KM i średnie zapotrzebowanie na olej napędowy wynosi 7,7 l/100 km.

 

Standardowym wyposażeniem klasy C 4MATIC jest pakiet Agility Control, obejmujący aktywne amortyzatory, 7 poduszek powietrznych, aktywne zagłówki foteli, automatyczną klimatyzację,

Fot. DaimlerChrysler
Fot. DaimlerChrysler

aluminiowe felgi oraz 7-stopniową automatyczną skrzynię biegów przekonstruowana przez Mercedesa specjalnie do wersji z napędem na cztery koła.

 

System 4MATIC jest non-stop aktywny wspierając kierowcę w złych warunkach drogowych. Jego najważniejszy element stanowi skrzynka rozdzielcza z centralnym mechanizmem różnicowym, zintegrowana w skrzyni biegów. Tu siła napędowa jest rozdzielana pomiędzy osie przednią i tylną w stosunku 45:55.

 

Nowoopracowane sprzęgło wielotarczowe w centralnym mechanizmie różnicowym przenosi moc silnika na cztery koła z bazową siłą blokowania wynoszącą 50 Nm pomiędzy osiami.

Fot. DaimlerChrysler
Fot. DaimlerChrysler

 

Mercedes-Benz łączy standardowo permanentny napęd na cztery koła z systemem ESP oraz kontroli trakcji 4ETS. Ten ostatni selektywnie przyhamowuje koła w przypadku ich uślizgu, zwiększając siłę napędową na kołach, które mają dobrą przyczepność.

 

System wykorzystuje sygnały czujników do pomiaru automatycznych impulsów hamowania, co poprawia trakcję na śliskich nawierzchniach i zwiększa stabilność podczas krytycznych manewrów. W efekcie 4ETS zapewnia taki sam efekt jak tradycyjne blokady mechanizmów różnicowych, zarazem jednak zapewnia o wiele wyższy komfort jazdy niż w innych autach z napędem na cztery koła.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty