Kierowcy jak manekiny?

SA
Fot. Szkoła Auto: Zbyt duża prędkość często oznacza kłopoty na drodze
Fot. Szkoła Auto: Zbyt duża prędkość często oznacza kłopoty na drodze
Wielu polskich kierowców uważa się za niemal niezniszczalnych – wynika z Raportu o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców.

Wielu polskich kierowców uważa się za niemal niezniszczalnych - wynika z Raportu o bezpieczeństwie na drogach i umiejętnościach polskich kierowców przygotowanego przez Pentor Research International na zlecenie Skoda Auto Polska S.A.

 

Wszyscy ankietowani przez Pentor kierowcy wiedzą o zależności między wyższą prędkością jazdy a rosnącym ryzykiem śmiertelnego wypadku. Ale źle oceniają tę zależność. Średni procent szans przeżycia przy zderzeniu z prędkością 90 km/h deklarowany przez badanych wynosi 43.

 

- Jeśli jeździmy za szybko, to tak naprawdę łudzimy się, że w razie kłopotów wyjdziemy z opresji cało - mówi Rafał Janowicz z poznańskiego oddziału Pentor Research International. - To naturalna reakcja obronna. Staramy się udawać sami przed sobą, że nasze zachowania są racjonalne.

Fot. Szkoła Auto: Zbyt duża prędkość często oznacza kłopoty na drodze
Fot. Szkoła Auto: Zbyt duża prędkość często oznacza kłopoty na drodze

 

Na pytanie, z jaką średnią prędkością Pan/Pani jeździ, tylko 10 proc. ankietowanych kierowców zadeklarowało, że jest to powyżej 90 km/h. Z kolei aż 71 proc. określiło, że ich średnia prędkość to 61-90 km/h. Jednocześnie ankietowani mieli wskazać procent szans przeżycia wypadku drogowego w razie zderzenia przy deklarowanej prędkości. Uśredniony procent deklarowany przez ankietowanych dla zderzenia przy prędkości w przedziale od 61 do 90 km/h wyniósł 55 proc.

 

- W testach zderzeniowych manekiny w dobrych pięcio- lub czterogwiazdkowych autach wychodzą ze zderzeń czołowych na ogół bez groźniejszych urazów - przyznaje Tomasz Płaczek, kierownik ds. szkolenia w Szkole Auto. Ale graniczną prędkością dla takich testów jest 65 km/h! Szanse przeżycia wypadku przez osoby znajdujące się wewnątrz auta rozbijającego się na przeszkodzie gwałtownie maleją, wraz z każdym dodatkowym kilometrem prędkości.

 

- Można przyjąć, że dla prędkości 90 km/h szansa ocalenia życia wewnątrz auta sięga zaledwie od kilku do kilkunastu procent, mimo zapiętych pasów, poduszek i stref kontrolowanego zgniotu - kwituje Tomasz Płaczek.

 

- Nadmierna prędkość jest nie tylko przyczyną wielu wypadków, ale potęguje skutki błędów uczestników ruchu - podkreśla Peter Ziganki, szef instruktorów ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg, partnera merytorycznego Szkoły Auto.

 

- Niewielkie przekroczenie limitu prędkości, np. o 10 km/h na odcinku, gdzie obowiązuje 50 km/h, może skutkować tym, że zamiast zatrzymać się tuż przed pieszym, auto uderzy w niego z prędkością ok. 45 km/h. Większość kierowców nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji nadmiernego dodania gazu - dodaje Ziganki. Dlatego tak ważne są szkolenia z bezpiecznej jazdy prowadzone przez dobrze przygotowanych instruktorów. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie