Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowca pod nadzorem. Trwają testy nowego systemu

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
System, to nie tylko tablice zmiennej treści.
System, to nie tylko tablice zmiennej treści. GDDKiA
Na 120 konstrukcjach wsporczych, bramownicach i masztach z wysięgnikami, zamontowano m.in.: 44 dużych i 19 małych tablic zmiennej treści oraz dziewięć tablic tzw. pryzmowych. To elementy Krajowego Systemu Zarządzenia Ruchem (KSZR) jaki w województwie łódzkim obejmie najważniejsze odcinki dróg. Rozpoczynają się jego testy.

Na Krajowy System Zarządzania Ruchem, który w I etapie obejmie ok. 1000 km dróg na międzynarodowej sieci dróg TEN-T, będzie składało się pięć regionalnych systemów, które w przyszłości zostaną zintegrowane w system centralny. W województwe łódzkim objętych nim zostaną trzy odcinki dróg najwyższych kategorii: autostrada A1 między węzłami Łódź Północ i Tuszyn, autostrada A2 od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim i droga ekspresowa S8 między węzłami Rzgów i Łódź Południe. W przyszłości systemem obejmiemy także odcinek A1 od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim i drogę ekspresową S14 na całej długości.

Na wymienionych odcinkach dróg oprócz konstrukcji wsporczych, tablic zmiennej treści i tablic pryzmowych informujących o trasach objazdów ułożono ok. 22 km kabli energetycznych i 17 km światłowodów. Zbudowaliśmy kanalizację teletechniczną o łącznej długości blisko 9 km. Dostosowaliśmy też 17 sygnalizacji świetlnych na trasach objazdowych, dla poprawy płynności ruchu. Tu pojawiły się pewne wyzwania natury technicznej. Podłączanie nowych instalacji do istniejących - liczących sobie niekiedy kilkanaście lat bywało problematyczne, ale sukcesywnie wszystkie problemy zostały rozwiązane - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

System, to nie tylko tablice zmiennej treści. Najistotniejsze są te elementy niewidoczne dla ludzkiego oka. Wśród nich znajdują się np. czujniki automatycznie zbierające dane na temat ruchu. Wysoki stopień zaawansowania technicznego pozwala im liczyć wszystkie pojazdy z podziałem na kategorie, obliczać czas przejazdu i oceniać poziom swobody ruchu. Na podstawie tych danych oraz obrazu z kamer w sytuacji wystąpienia np. wypadku czy innego zdarzenia, operator systemu zarządzania ruchem może podjąć stosowne działania zapewniające bezpieczeństwo pozostałym kierowcom.

W skład systemu wchodzi także osiem stacji meteorologicznych, które na bieżąco śledzą stan nawierzchni drogi, udostępniając dane firmom utrzymaniowym i pracownikom odpowiedzialnym za nadzór. System pozwala także na dwustronną komunikację z uczestnikami ruchu poprzez urządzenia CB uruchamiane w razie konieczności na wybranych odcinkach drogi lub na większym obszarze.

W szczególnych przypadkach, które mogą skutkować np. blokadą trasy, (co będzie wymuszało przekierowanie ruchu na drogę alternatywną), system przełączy sygnalizacje świetlne dostosowując sterowanie do zmienionych warunków ruchu.

Aktualnie rozpoczynamy uruchamianie systemu i cykl żmudnych testów związanych z synchronizacją wszystkich jego elementów. O postępach prac dotyczących systemu będziemy informowali na bieżąco - podaje GDDKiA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty