Kiedy zakup lub sprzedaż auta trzeba zgłosić w urzędzie? Czy można to zrobić online?

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Jeśli kupujecie lub sprzedajecie auto, powinniście zgłosić to do urzędu. Nie ma mowy o staniu w kolejce, możecie to zrobić przez internet. Od początku roku polscy kierowcy skorzystali z tej możliwości już niemal 200 tysięcy razy.

Jeśli nie dopełnicie tego obowiązku w wyznaczonym terminie, możecie zapłacić karę (od 200 do 1000 zł). Do niedawna było na to 30 dni (od podpisania umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowy darowizny pojazdu). W związku z pandemią – czasowo (do końca roku) - wydłużono ten termin do 180 dni. Nie musimy jednak czekać do ostatniej chwili, aby to zrobić. Co więcej, aby dokonać odpowiedniego zgłoszenia w urzędzie, wcale nie musicie do tego urzędu jechać lub iść. Można to zrobić przez internet – szybko i bezpiecznie. A oto jak tego dokonać.

Kto i w jakiej sytuacji ma obowiązek zgłoszenia zbycia lub nabycia pojazdu:

  • zbycie pojazdu zgłasza jego dotychczasowy właściciel, który np. sprzedał go lub darował innej osobie,
  • nabycie pojazdu zgłasza nowy właściciel pojazdu,
  • zbycie lub nabycie zgłaszają obie strony – zarówno dotychczasowy, jak i nowy właściciel pojazdu.

Przygotować należy:

  • dane pojazdu, którego nabycie lub zbycie chcecie zgłosić (markę, typ - jeśli jest, model, numer VIN, dotychczasowy numer rejestracyjny). Znajdziecie je np. w dowodzie rejestracyjnym, umowie kupna-sprzedaży lub na fakturze VAT,
  • dane zbywcy lub nabywcy pojazdu,
  • skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu, np. umowy kupna-sprzedaży pojazdu lub umowę darowizny pojazdu.

Będziecie także potrzebowali profilu zaufanego. Spokojnie, aby go zdobyć też - w większości przypadków - nie musicie nigdzie się ruszać. Możecie go założyć przez internet - na stronie www.pz.gov.pl

Krok po kroku

Jeśli wszystko macie gotowe, oto dalsze wskazówki:

Krok 1: wejdźcie na stronę www.GOV.pl i profilem zaufanym zalogujcie się do konta Mój GOV (prawy górny róg ekranu).

Krok 2: po zalogowaniu wybierzcie sekcję Usługi dla obywatela (w pasku z lewej strony), a w niej kategorię Kierowcy i pojazdy (trzecia od góry). Po rozwinięciu się spisu e-usług wybierzcie i kliknijcie w Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę (usługa online). Kliknijcie przycisk „Wyślij zgłoszenie”.

Krok 3: Wybierzcie, co chcecie zgłosić: zbycie lub nabycie pojazdu. Wpiszcie dane pojazdu i dołączcie skan dokumentu, który potwierdza zbycie lub nabycie pojazdu.

Krok 4: Sprawdźcie lub uzupełnijcie swoje dane.

Krok 5: Podajcie dane zbywcy lub nabywcy.

Krok 6: Zaadresujcie formularz zawiadomienia. Wasze zgłoszenie powinno trafić do wydziału komunikacji urzędu, w którym zarejestrowany jest pojazd. Może to być: starostwo powiatowe, urząd miasta – jeśli pojazd jest zarejestrowany w mieście na prawach powiatu, urząd dzielnicy – jeśli pojazd jest zarejestrowany w Warszawie.

Krok 7: Sprawdźcie formularz zawiadomienia, podpiszcie profilem zaufanymi i wyślijcie. Wyświetli się komunikat, że Wasze zawiadomienie zostało wysłane. Na swoją skrzynkę na koncie Mój Gov dostaniecie urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

Uwaga! To jedyny dokument potwierdzający złożenie zawiadomienia. Innego nie dostaniecie.

Usługa jest bezpłatna. Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu.

WAŻNE: swoją skrzynkę na Mój GOV znajdziecie po zalogowaniu się do konta Mój GOV (patrz Krok 1) - w menu po lewej stronie, sekcja Moja skrzynka.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty