Zasadniczo sytuacje trzeba podzielić na dwie grupy - z działającą i niedziałającą sygnalizacją świetlną. Jeśli sygnalizacja działa, ruchem na skrzyżowaniu rządzą światła. Obowiązują więc zasady pierwszeństwa, które opisaliśmy przed tygodniem. Tramwaj jadący prosto lub skręcający ma pierwszeństwo przed skręcającymi pojazdami. Jednak skręcając, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym na wprost.
Na rysunku pokazaliśmy sytuację, kiedy tramwaj skręca w prawo przy działającej sygnalizacji. Jedzie po drodze z pierwszeństwem (taki przebieg sygnalizuje znak przed skrzyżowaniem), ale motorniczy musi pamiętać, że powinien przepuścić kierowcę B, który jedzie prosto. Kierowca A będzie mógł skręcić dopiero kiedy przejedzie tramwaj.
Kiedy światła nie działają albo na skrzyżowaniu w ogóle nie ma sygnalizacji, zasady obowiązujące w pokazanej na rysunku sytuacji radykalnie sięĘzmieniają. Tramwaj przejedzie jako pierwszy, a dopiero za nim inne pojazdy, bez względu na to, czy jadą prosto, czy skręcają. Obowiązuje bowiem ogólna zasada,Ęże przy przecinaniu się kierunków ruchu z pojazdem szynowym, ten ostatni ma pierwszeństwo. Mówi o tym art. 25, ust. 2 kodeksu drogowego stanowiąc, że pojazd szynowy ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
Przeczytaj też:
Kiedy tramwaj "ma rację" cz. 1
| cz. 2
| cz. 3
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?