Na pewno nie opłaca się sprzedawać samochodu w pierwszych 2 latach eksploatacji. Po pierwszym roku auto traci na wartości średnio 25 proc., a po drugim kolejne 20 proc. Natomiast w kolejnych latach utrata wartości jest mniejsza i wynosi około 10 proc. rocznie.
Teoretycznie rzecz biorąc, najmniej tracimy eksploatując samochód powyżej 5 lat, jednak zysk mający swe źródło w niewielkiej utracie wartości jest niwelowany przez coraz większe coroczne koszty napraw i wymiany eksploatowanych części.
Jeżeli nowy samochód w salonie kosztuje powiedzmy 80 tys. zł, to po 3 latach traci śrdnio 45 proc. czyli 36 tys. zł. Wtedy nie warto go zamieniać na kolejny nowy, ponieważ starta byłaby
najwyższa. Z finansowego punktu widzenia zbyt wczesną sprzedaż samochodu należy uznać za błąd, bowiem utrata wartości jest za wysoka. Późniejszą również należy uznać za błąd, naprawy mogą okazać się za drogie.
Na cenę używanego auta, w tym na utratę wartości ma wpływ wiele czynników. Jeżeli sprzedawca oferuje bogato wyposażony samochód, to odpowiadająca cena uwzględnia wartość tego wyposażenia. Nabywcy dopłacają przede wszystkim za wyposażenie sprawne. Doceniają ABS, poduszki powietrze, ESP, wspomaganie kierownicy i klimatyzację, coraz częściej instalację gazową. Nie chcą natomiast dopłacać za elektrycznie regulowane szyby i lusterka, radiomagnetofon, za wyższą jakość tapicerki np. skórę, za alu felgi i haki holownicze.
Zasada jest taka, że im starsze auto, tym mniejsza wartość wyposażenia dodatkowego, a w pewnym wieku nie ma już ono większego wpływu na wartość pojazdu. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że w starszym samochodzie wyposażenie dodatkowe będzie się psuło i narazi nabywcę na dodatkowe wydatki.
Na utratę wartości istotny wpływ ma także bezwypadkowość. Samochód powypadkowy udaje się sprzedać za wartość mniejszą niż auto bez wypadku.
Na obniżenie wartości pojazdów wpływają też promocje oferowane przez dilerów. Stała i wysoka promocja na dany model może w skrajnych przypadkach doprowadzić do utraty wartości na poziomie 35-40 proc. w pierwszych 9-12 miesiącach eksploatacji pojazdu.
Ważne jest też, kiedy producent przewiduje istotne zmiany w danym modelu. Zmiany techniczne, wprowadzenie nowego modelu i face-lifting rzutują na spadek cen modelu poprzedniego.
Utrata wartości samochodu to bardzo ważny czynnik, który powinien być brany przed zakupem. To on decydeje jak dużo kosztować będzie utrzymanie pojazdu. Cóż bowiem z tego, że za nowe auto zapłacimy o 20-30 tys. zł mniej od innego, skoro pierwsze już po roku eksploatacji straci na wartości np. 35 proc., zaś drugie, kupione wprwdzie drożej, w tym samym czasie straci na wartości tylko 15 proc. Bywa i to dość często, że samochód droższy jako nowy od innego, również nowego, już po roku staje się od swego konkurenta tańszy. Warto uwzględniać w kalkulacjach, ile trzeba będzie starcić za rok, dwa, trzy...
Jerzy Osuch, wiceprezes Info-Ekspert
Gdy pozbywamy się trzyletniego samochodu, musimy liczyć się z tym, że jego wartość zmniejszy się w tym czasie, w zależności od rodzaju pojazdu, od około 30 do blisko 60 procent. Do samochodów które na wartości tracą najwięcej należą drogie samochody klasy wyższej i luksusowe. Także samochody oceniane jako usterkowe, wymagające częstych i kosztownych napraw. Najmniej na wartości tracą auta małe z ekonomicznymi silnikami oraz cieszące się obiegowym uznaniem.
Utrata wartści wybranych modeli w ciągu 5 lat
Model
1 rok 2 lata 3 lata 4 lata 5 lat
Silniki benzynowe
ALFA ROMEO 147 1.6 88 KM 31,0 44,1 54,1 60,9 65,7
AUDI A6 2.4 130 KM 25,8 37,2 46,3 53,7
BMW 325i 160 KM 27,8 40,7 50,4 57,5
BMW 760i 327 KM 25,6 39,6 50,4 58,5 65,3
CHEVROLET Aveo 1.2 53 KM 24,9 35,5 43,7 50,3
CHEVROLET Lacetti 1.6 16V 80 KM 25,5 37,5 45,1 51,2
DACIA Logan 1.4 55 KM 24,6 36,5 45,1 51,5
FIAT/F.A.POL. Panda 1.1 40 KM 28,3 39,9 47,2 52,9 58,0
FORD Focus 1.6 74 KM 22,1 30,7 37,6
HONDA Jazz 1.2 57 KM 20,8 28,6 34,6 40,0
MERCEDES-BENZ A 150 1.5 70 KM 25,5 34,3 40,1 45,5
MITSUBISHI Colt 1.4 70 KM 28,6 36,8 43,5 49,2
NISSAN Primera 1.8 85 KM 19,9 29,5 37,6 44,6 50,6
OPEL Agila 1.0 44 KM 18,8 29,5 37,9 44,2 49,3
OPEL Astra Classic II 1.4 66 KM 21,1 31,1 38,8 44,7
OPEL Astra III 1.6 77 KM 20,8 31,4 39,1 45,5
PEUGEOT107 1.0 50 KM 18,9 27,5 35,0
PEUGEOT1007 1.6 80 KM 18,4 27,6 34,7
PEUGEOT 307 1.6 80 KM 19,8 28,9 36,2
RENAULT Clio III 1.2 48 KM 16,3 24,7 31,7
SEAT Ibiza 1.4 55 KM 27,5 37,3 43,5 48,4
SEAT Cordoba 1.4 74 KM 24,9 34,9 41,5 46,9
SEAT Toledo 1.6 75 KM 28,2 38,7 46,5
SKODA Fabia 1.2 1.2 47 KM 21,2 31,7 39,7 45,6
SKODA Octavia II 1.6 1.6 75 KM 17,4 26,0 33,6 40,1
SUZUKI Swift 1.3 67 KM 19,6 28,5 36,4
TOYOTA Aygo 1.0 50 KM 22,1 31,2 38,4
VOLKSWAGEN Fox 1.2 40 KM 20,0 27,6 34,1
VOLKSWAGEN Golf V 1.6 75 KM 19,8 29,8 36,9 43,2 48,5
VOLKSWAGEN Jetta 1.6 75 KM 19,3 28,4 36,9
VOLKSWAGEN Passat B6 2.0 110 KM 16,1 24,6 31,9
Silniki diesla
ALFA ROMEO 159 1.9 16V 110 KM 25,9 39,3 49,4
AUDI A6 2.0 TDi 103 KM 24,5 35,6 44,9 52,5
BMW 330 3.0 Diesel 170 KM 27,8 40,5 50,2
CHRYSLER PT Cruiser 2.2 CRD 110 KM 33,4 46,7 56,0
CHRYSLER Grand Voyager 2.8 CRD 110 KM 26,0 38,5 48,4 55,6
FIAT Grande Punto 1.3 16V Multijet 55 KM 26,2 37,1 45,2
FORD Focus 1.6 TDCi 66 KM 21,4 30,0 37,3
LEXUS IS 220 2.2 Diesel 130 KM 22,7 31,6 39,3
MERCEDES A 160 1.9 CDI 60 KM 24,8 33,4 39,5 45,0
OPEL Astra Classic II 1.7 CDTI 59 KM 18,2 28,7 36,8 43,0
OPEL Astra III 1.7 CDTI 74 KM 21,1 31,9 40,7 46,9
OPEL Vectra C 1.9 CDTI 88 KM 22,7 34,0 42,5 49,0
PEUGEOT206 1.4 HDI 51 KM 20,4 30,7 38,5
PEUGEOT 307 1.6 HDI 90 KM 15,6 21,6 31,6 38,8
RENAULT Clio III 1.5 dCi 50 KM 18,6 29,0 37,2
SAAB 9-5 Sport Kombi 1.9 TiDS 110 KM 27,5 39,7 49,4
SEAT Cordoba 1.9 TDI 74 KM 27,3 37,9 44,1 49,4
SEAT Toledo 1.9 TDi 77 KM 29,5 40,2 48,0
SKODA Octavia II 1.9 TDi 77 KM 18,9 28,0 35,4 41,7
VOLKSWAGEN Polo IV 1.4 TDi 59 KM 19,9 27,7 34,9
VOLKSWAGEN Golf V 1.9 TDi 66 KM 21,3 29,9 37,1 43,2
VOLKSWAGEN Passat B6 2.0 TDi 103 KM 16,5 24,9 32,2
W tabeli przedstawiono procentowe spadki wartości samochodów osobowych w okresie 5 lat użytkowania. Podane wartości procentowe odnoszą się do aktualnej ceny pojazdu nowego w styczniu 2008 roku. W tabelach oddzielnie dla samochodów zasilanych benzyną i olejem napędowym (diesel) ujęto wyłącznie te modele które występują w eksploatacji co najmniej od 2005 roku.
Żródło: Info-Ekspert
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?