Kia Stinger w europejskim wydaniu

Wojciech Frelichowski
Kia Stinger Kia sięga do segmentu aut sportowych. Dowodem jest ekspresyjne pięciodrzwiowe coupe Stinger, które kilka dni temu zaprezentowano dziennikarzom. Auto wejdzie do sprzedaży w IV kwartale tego roku.Fot. Wojciech Frelichowski
Kia Stinger Kia sięga do segmentu aut sportowych. Dowodem jest ekspresyjne pięciodrzwiowe coupe Stinger, które kilka dni temu zaprezentowano dziennikarzom. Auto wejdzie do sprzedaży w IV kwartale tego roku.Fot. Wojciech Frelichowski
Kia sięga do segmentu aut sportowych. Dowodem jest ekspresyjne pięciodrzwiowe coupe Stinger, które kilka dni temu zaprezentowano dziennikarzom. Auto wejdzie do sprzedaży w IV kwartale tego roku.

Kiedy nieco ponad 10 lat temu Kia wprowadzała na rynek model Cee'd, tylko nieliczni analitycy motoryzacyjni wróżyli sukces - marce i temu autu. Ale chyba jeszcze mniejsza grupa osób przepowiadała, że Koreańczycy na tym nie poprzestaną i będą chcieli sięgać wyżej. Mocno weszli w segment SUV (model Sportage), mają przedstawiciela w klasie średniej (Optima), zbratali się z technologią hybrydową (Niro, Optima Hybrid), a teraz mają apetyt na prestiżowy segment aut sportowych w wydaniu gran turismo.

Chodzi o model Stinger, który na początku tego roku miał premierę na salonie samochodowym w Detroit, a kilka dni temu odbyła się jego prasowa premiera w Europie. Auto wywodzi się z konceptu GT, który Kia pokazała ponad pięć lat temu. Jednocześnie zapowiadając, że ten pojazd trafi do produkcji seryjnej.

Za stylistykę Stingera odpowiada zespół europejskich stylistów z centrum designu Kia we Frankfurcie, kierowanym przez Petera Schreyera. Zadanie, jakie otrzymali polegało na opracowanie projektu auta o ekspresyjnej stylistyce i zachęcające do długiej podróży.

W stylu gran turismo

Styliści stworzyli samochód w stylu gran turismo o dynamicznym wyglądzie, który wręcz prowokuje do szybkiej jazdy. Wystarczy popatrzeć choćby na przednią partię nadwozia, gdzie widzimy szereg stylistycznych popisów - np. pionowe otwory w zderzaku mające dostarczać powietrze do chłodzenia hamulców, reflektory o nieregularnym kształcie (z diodowymi światłami), czy dwa małe wloty powietrza na masce silnika.

Z tyłu ostro zakończona bryła karoserii została wyposażona w aż cztery owalne końcówki układu wydechowego oraz efektowny dyfuzor. Zaś światła wykonano w technologii LED.

Sportowa atmosfera

Kia Stinger Kia sięga do segmentu aut sportowych. Dowodem jest ekspresyjne pięciodrzwiowe coupe Stinger, które kilka dni temu zaprezentowano dziennikarzom.
Kia Stinger

Kia sięga do segmentu aut sportowych. Dowodem jest ekspresyjne pięciodrzwiowe coupe Stinger, które kilka dni temu zaprezentowano dziennikarzom. Auto wejdzie do sprzedaży w IV kwartale tego roku.

Fot. Wojciech Frelichowski

Dynamiczny wygląd zewnętrzny auta znajduje swoją kontynuację w kabinie. To na przykład szprychowe, okrągłe otwory wentylacji, które są zarówno z przodu, jak i z tyłu. Za grubą, pokrytą skórą kierownicą mieszczą się dwa duże analogowe zegary z czerwonymi wskazówkami i oprawione metalowym wykończeniem. Mocno wyprofilowane fotele pokryto miękką skórą Nappa.

Środkowa konsola ma dwie wyraźnie zaznaczone części, które tworzą system multimedialny z dużym ekranem oraz elementy obsługi klimatyzacji w dolnej części.

Sterowana trakcja

Producent podkreśla, że w opracowywaniu Stingera wielką uwagę poświęcono układowi jezdnemu. Zajął się tym Albert Biermann, który trzy lata temu przeszedł  z BMW. Stinger to pierwsza Kia z tego segmentu, w którym nabywca będzie mógł wybrać wersję z napędem na tylne lub na cztery koła. Auta z napędem na tylne koła mają seryjnie montowany mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

Natomiast w przypadku napędu 4x4 dodatkowo jest nowy system dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między koła – Torque Vectoring. System ten na bieżąco monitoruje przyczepność poszczególnych kół i, w zależności od chwilowej potrzeby, automatycznie dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który trafia do każdego z kół.

Ponadto Stinger to pierwszy model marki, który umożliwia kierowcy wybór trybu pracy układu przeniesienia napędu poprzez system regulacji elektronicznie sterowanych amortyzatorów, znany jako Dynamic Stability Damping Control. Siła wspomagania układu kierowniczego również może być regulowana i jest dostosowywana do 1 z 5 trybów pracy.

[page_break]

Trzy silniki

Kia Stinger Kia sięga do segmentu aut sportowych. Dowodem jest ekspresyjne pięciodrzwiowe coupe Stinger, które kilka dni temu zaprezentowano dziennikarzom.
Kia Stinger

Kia sięga do segmentu aut sportowych. Dowodem jest ekspresyjne pięciodrzwiowe coupe Stinger, które kilka dni temu zaprezentowano dziennikarzom. Auto wejdzie do sprzedaży w IV kwartale tego roku.

Fot. Wojciech Frelichowski

Stinger będzie oferowany w trzech wersjach silnikowych - dwóch benzynowych i jednej wysokoprężnej. Podstawową jednostką napędową będzie turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 255 KM.

Drugim silnikiem benzynowym będzie jednostka V6, z podwójnym doładowaniem, o pojemności 3,3 litra generująca moc 365 KM. Według danych fabrycznych z tym motorem auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 269 km/h. Uzupełnieniem dwóch mocnych benzyniaków będzie 2,2-litrowy turbodoładowany silnik Diesla o mocy 202 KM.

Wszystkie jednostki napędowe współpracują z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Może ona w jednym z pięciu trybów. Do prędkości zmiany przełożeń jest również dobrana szybkość reakcji pedału gazu.

Producent zapowiada, że Stinger będzie oferowany z wieloma systemami bezpieczeństwa, np. Driver Attention Alert (DAA), który informuje o zmęczeniu kierowcy lub o znużeniu jazdą, czy Forward Collision Assistance (FCA), który może wykryć potencjalne zderzenie z innym pojazdem lub pieszym i doprowadzić do zatrzymania samochodu. Z kolei Advanced Smart Cruise Control (ASCC) odpowiada za utrzymanie zadanej odległości przed innym pojazdem z przodu i może przyczynić się do zatrzymania auta. Zaś Lane Keeping Assist (LKA) aktywnie monitoruje zamierzony tor jazdy i ostrzega kierowcę ostrzeżeniem dźwiękowym oraz podpowiada obrót kierownicy we właściwym kierunku, aby pomóc utrzymać tor jazdy.

Na debiut rynkowy modelu Stinger trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Auto trafi do sprzedaży w ostatnim kwartale 2017 roku.

Kia Stinger V6 370 KM i konkurenci:

Marka/model

Kia Stinger 3.3 V6 370 KM

BMW 4 440i Gran Coupe

Infiniti Q50 3.0 Sport Tech

Cena (zł)

b.d.

249 300

255 490

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

sedan/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4830/1870/1400

4638/1825/1377

4800/1820/1430

Rozstaw osi (mm)

2905

2810

2850

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (ccm)

3342

2998

2997

Liczba cylindrów

6

6

6

Napędzana oś

tylna

tylna

tylna

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/8

automatyczna/7

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

370 przy 6000

326 przy 5500

407 przy 6400

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

510 przy 1300

450 przy 1380

475 przy 1600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

5,1

5,1

5,1

Prędkość maksymalna (km/h)

270

250

250

       

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty