
Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji.
Fot. Karol Biela
Historia modelu Sportage sięga 1993 roku, kiedy to na rynku pojawiła się I generacja tego auta. Był to też zarazem pierwszy samochód marki Kia Motors z napędem 4WD. Ta rekreacyjna terenówka produkowana była do września 2002 roku. Jej następca, mający już zdecydowanie bardziej charakter „SUV-a”, pojawił się w sprzedaży dopiero po dwóch latach przerwy, czyli w 2004 roku.
Jednak to dopiero Kia Sportage III – obecna na rynku od 2010 roku – cieszyła się szczególną popularnością. W Europie był to czwarty pod względem liczby sprzedanych sztuk SUV z segmentu C. Także w Polsce III generacja Sportage cieszyła się znacznym powodzeniem. Obecnie kompaktowe „SUV-y” zagarnęły już 13 procent krajowego rynku nowych samochodów, a w ubiegłym roku Sportage okazała się drugim najpopularniejszym w swojej klasie pojazdem (za Nissanem Qashqai i ex aequo z Hyundaiem ix35/Tucson). Teraz przyszedł najwyższy czas na prezentację najnowszego wcielenia modelu Sportage.
Większy, przestronniejszy i lepiej wykończony

Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji.
Fot. Karol Biela
Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Co więcej, inaczej zaprojektowane osłon podwozia oraz kształt przedniego zderzaka spowodowały zmniejszenie współczynnika oporu powietrza Cd z 0,35 do 0,33. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji. Z tyłu uwagę zwracają przede wszystkim lampy, które prezentują się bardzo ciekawie, zwłaszcza w ciemnościach.
Kia Sportage IV zdecydowanie urosła względem poprzednika. Co ciekawe auto wykorzystuje tę samą płytę podłogową, co nowy Hyundai Tuscon. Rozstaw osi jest większy o 30 mm niż w poprzedniku, a i samo nadwozie jest o 40 mm dłuższe, chociaż wysokość i szerokość karoserii pozostały bez zmian. Dzięki temu we wnętrzu zrobiło się zdecydowanie przestronniej. Z przodu kierowca i pasażer mają o 5 milimetrów więcej miejsca nad głową i 2 mm więcej w okolicach nóg. Jeszcze więcej przestrzeni zyskały osoby podróżujące z tyłu (odpowiednio 16 i 7 mm).

Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji.
Fot. Karol Biela
Nowy Sportage oferuje o wiele lepszą jakość materiałów wykończeniowych, a i sam projekt stylistyki deski rozdzielczej prezentuje się bardzo dobrze, chociaż liczba przycisków na tunelu środkowym może początkowo przytłaczać. Standardowo bagażnik Sportage mieści 491 litrów z zapasowym kołem dojazdowym (z zestawem naprawczym 503 l). Po rozłożeniu oparć kanapy mamy maksymalnie do dyspozycji już 1492 litry.
Gama silnikowa Kia Sportage IV
Klienci mają do dyspozycji dwie benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1591 ccm. Wolnossąca odmiana 1.6 GDI generuje 132 KM, a jej turbodoładowana wersja 1.6 T-GDI, oferuje aż 177 KM. Wśród konstrukcji wysokoprężnych znalazły się 1.7 CRDi/115 KM oraz 2.0 CRDi występujący w dwóch specyfikacjach: 136 oraz 185 KM. Fabrycznie do każdej z powyższych jednostek zastosowano 6-biegową manualną skrzynię. Osoby, które nie lubią wachlować dźwignią i wciskać co chwilę pedału sprzęgła, mogą zamówić klasyczną 6-stopniową przekładnię automatyczną. Jest jednak dostępna tylko jako dodatkowe wyposażenie (dopłata 5 500 zł) dla najmocniejszego silnika Diesla. Kolejny „automat” to dwusprzęgłowa DCT z 7-przełożeniami, lecz występuje ona jak na razie wyłącznie z silnikiem 1.6 T-GDI (ekstra 7 000 zł).

Oficjalna premiera IV generacji Kia Sportage odbyła się na salonie we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku. Auto odmłodniało i wygląda przy okazji bardziej dynamiczniej. Poza charakterystycznym dla tej koreańskiej marki kształtem grilla, uwagę zwracają przednie reflektory, które standardowo wyposażono w światła do jazdy dziennej LED. Do tego wyraźne przetłoczenia na masce, czy chromowane obramowanie okien w drzwiach nadają całości charakteru i elegancji.
Fot. Karol Biela
Napęd na przednią oś oferowany jest do jednostek 1.6 GDI oraz 1.7 CRDi. Silnik 1.6 T-GDI dostępny jest zarówno w wersji 2WD, jak i z napędem na obie osie, ale kosztuje dodatkowe 8 000 zł. Z kolei wszystkie 2-litrowe Diesle mają fabrycznie montowany układ 4WD.
Cennik i wyposażenie
Bazowa Kia Sportage IV 1.6 GDI/132 KM wyceniona została na 74 990 zł. Już fabrycznie samochód jest bogato wyposażony m.in. w klimatyzację manualną z nawiewami na tylne siedzenia, tempomat z ogranicznikiem prędkości, elektrycznie regulowane oraz składane lusterka z kierunkowskazami LED, system audio CD/MP3/USB/AUX z sześcioma głośnikami, czy 17-calowe alufelgi.
Kolejny z rzędu pakiet L zawiera dodatkowo takie elementy jak automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu Kia Lane Assist, czy 7-calowy ekran dotykowy z kamerą cofania, nawigacją, zestawem głośnomówiącym i łącznością bluetooth.
Najdroższa w cenniku jest oczywiście topowa odmiana XL skonfigurowana ze 185-konnym Dieslem. Za 141 490 zł otrzymamy SUV-a z „automatem” oraz np. reflektorami bi-ksenonowymi, 19-calowymi alufelgami, elektryczną regulacją foteli z przodu.
Wybrane dane techniczne Kia Sportage IV i konkurentów:
Marka/model | Kia Sportage IV 2.0 CRDi 185 KM AWD GT Line | Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 KM All mode 4x4-i TEKNA | Hyundai Tuscon 2.0 CRDi 185 KM AWD Style |
Cena (zł) | 129 990 | Od 125 300 | Od 139 990 |
typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4480/1855/1635 | 4380/1806/1595 | 4475/1850/1645 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1609/1620 | 1565/1560 | 1608/1620 |
rozstaw osi (mm) | 2670 | 2646 | 2670 |
masa własna (kg) | 1587 | 1518 | 1587 |
pojemność bagażnika (l) | 491 | 401 | 513 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 62 | 65 | 62 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
typ silnika | wysokoprężny, turbodoładowanie, 16V | wysokoprężny, turbodoładowanie, 16V | wysokoprężny, turbodoładowanie, 16V |
pojemność (cm3) | 1995 | 1598 | 1995 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 185/4000 | 130/b.d. | 185/4000 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 400/1750-2750 | 320/1750 | 400/1750-2750 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 9,5 | 10,5 | 9,9 |
Prędkość maks. (km/h) | 201 | 190 | 201 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 5,9 | 4,9 | 5,9 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 154 | 129 | 154 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?