Kia Sportage 1.6 T-GDI MHEV 150 KM vs Skoda Karoq 1.5 TSI ACT 150 KM. Porównanie crossoverów w optymalnych wersjach

Kamil Rogala
Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą i pakowne. Tym razem przyglądamy się optymalnym wersjom dwóch ciekawych modeli: nowej Kii Sportage i odświeżonej Skody Karoq. Taka sama moc, ale nieco inne podejście do kwestii oszczędzania paliwa.Fot. Archiwum
Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą i pakowne. Tym razem przyglądamy się optymalnym wersjom dwóch ciekawych modeli: nowej Kii Sportage i odświeżonej Skody Karoq. Taka sama moc, ale nieco inne podejście do kwestii oszczędzania paliwa.Fot. Archiwum
Udostępnij:
Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą i pakowne. Tym razem przyglądamy się optymalnym wersjom dwóch ciekawych modeli: nowej Kii Sportage i odświeżonej Skody Karoq. Taka sama moc, ale nieco inne podejście do kwestii oszczędzania paliwa.

Kia Sportage vs Skoda Karoq. Krótki przegląd oferty

Oferta obu modeli jest bardzo bogata. Skoda Karoq kusi przede wszystkim bardzo szeroką ofertą wyposażenia, również opcjonalnego, dodatków i gadżetów, ale w ofercie silnikowej na próżno szukać wersji zelektryfikowanych. Kia z kolei oferuje potencjalnym klientom ogromny wachlarz jednostek napędowych wraz z hybrydą tradycyjną, typu plug-in, jak również silnikiem wysokoprężnym w dwóch odmianach. To wszystko oczywiście wzbogacone o kilka odmian wyposażenia, z manualną lub automatyczną skrzynią biegów, jak również z opcjonalnym napędem na wszystkie koła. Jak widać koreański producent wychodzi frontem do klienta i jest w stanie zaspokoić większość potrzeb. Podstawowy model kosztuje 109 900 złotych, a za topowy wydamy ponad 200 000 złotych.

Odświeżona niedawno Skoda Karoq z kolei startuje z podobnego pułapu cenowego – 106 740 złotych – ale oferta silnikowa jest skromniejsza. Nie uświadczymy tu żadnej wersji zelektryfikowanej, nawet tzw. miękką hybryda. Jest za to silnik 1.0 TSI o mocy 110 KM, 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM i 2.0 TSI o mocy 190 KM z napędem na cztery koła. Są także dwie wersje wysokoprężnej jednostki 2.0 TSI – o mocy 115 i 150 KM (tutaj również z napędem 4x4). Tutaj cennik kończy się na około 165 000 złotych, ale dodatkami na pewno dodamy kilkanaście dodatkowych tysięcy.

Kia Sportage vs Skoda Karoq. Nadwozie i wnętrze

Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą
Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą i pakowne. Tym razem przyglądamy się optymalnym wersjom dwóch ciekawych modeli: nowej Kii Sportage i odświeżonej Skody Karoq. Taka sama moc, ale nieco inne podejście do kwestii oszczędzania paliwa.
Fot. Kia

Oba modele celują zupełnie inną klientelę. Z jednej strony mamy auto na wskroś nowoczesne pod względem stylistyki, odważne i niekonwencjonalne, z drugiej zaś spokojne, klasyczne i nieco powściągliwe. Wystarczy spojrzeć na nową Kię Sportage, która ma mnóstwo ciekawych, nietypowych i momentami dość ekscentrycznych rozwiązań. Tutaj w oczy rzuca się przede wszystkim przednia część auta, gdzie bardzo dużo się dzieje. Szeroka atrapa grilla z dzieloną szczeliną tuż pod maską. Po bokach światła LED o charakterystycznej i niepowtarzalnej sygnaturze, w które wpisano klosze lamp. Zderzak też jest nietypowy, dzielony na dwie części – w dolnej mamy srebrne akcenty i światła przeciwmgielne. Również linia boczna jest bardzo ładna, płynna i dynamiczna. Czarne nakładki wizualnie podwyższają auto i nadają mu nieco agresywnego charakteru, szczególnie w połączeniu z kontrastowym lakierem. Ładnie wygląda także linia okien, która pnie się w górę od połowy tylnych drzwi. Z tyłu również sporo się dzieje, a klosze lamp mocno nachodzą na boki. To zdecydowanie nie jest auto dla tych, którzy wolą wtopić się w tłum.

Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą
Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą i pakowne. Tym razem przyglądamy się optymalnym wersjom dwóch ciekawych modeli: nowej Kii Sportage i odświeżonej Skody Karoq. Taka sama moc, ale nieco inne podejście do kwestii oszczędzania paliwa.
Fot. Kia

Wnętrze? Tutaj również znajdziemy mnóstwo nowości i odważnych zabiegów stylistycznych, które korespondują z nadwoziem. Główną rolę odgrywa szeroki panel, który skrywa dwa połączone ze sobą (przynajmniej takie mamy złudzenie) ekrany. Interesująco prezentują się także łączone nawiewy po stronie pasażera, jak również mocno stylizowany tunel środkowy, który odcina się od deski rozdzielczej sprawiając, że nie ma typowej, płynnie przechodzącej na tunel środkowy konsoli. Panel do sterowania klimatyzacją jest minimalistyczny, dotykowy, ale zachował dwa fizyczne pokrętła. Co ciekawe, jego funkcjonalność się zmienia w zależności od potrzeby tj. sterowanie klimatyzacją lub multimediami. Jak z przestrzenią? Jej nie powinno zabraknąć. Producent wygospodarował aż 562 litry przestrzeni bagażowej, którą można powiększyć do 1751 litrów. Całkiem nieźle. Auto powstało na platformie N3 (Hyundai-Kia) i jest produkowane między innymi na Słowacji, w mieście Żilina.

Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą
Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą i pakowne. Tym razem przyglądamy się optymalnym wersjom dwóch ciekawych modeli: nowej Kii Sportage i odświeżonej Skody Karoq. Taka sama moc, ale nieco inne podejście do kwestii oszczędzania paliwa.
Fot. Skoda

Odświeżona Skoda Karoq faktycznie nabrała lżejszego wyglądu i mocno upodobniła się do innych modeli w gamie. Przód przypomina nieco Skodę Fabię, co nie jest w żadnym wypadku wadą, ale cechą szczególną Karoqa są z pewnością dzielone przednie klosze lamp. Takie zabiegi znamy między innymi z poliftingowej wersji poprzedniej Skody Octavii. W tym przypadku jednak, ten zabieg jest naprawdę ładny i dodaje autu charakteru. Oprócz tego mamy szeroką atrapę chłodnicy z pionowym, gęstym użebrowaniem, szeroką chromowaną ramkę wokół oraz zderzak z szerokim wlotem powietrza. Linia boczna nie uległa zmianie , nadkola wciąż mają nieco spłaszczony profil, na dole znajdziemy również szeroką listwę z tworzywa sztucznego. Tył również przeszedł drobny lifting, pojawiły się m.in. nowe klosze lamp. Są teraz bardziej smukłe i z nową sygnaturą. Do oferty trafiły także nowe lakiery i wzory felg aluminiowych.

Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą
Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą i pakowne. Tym razem przyglądamy się optymalnym wersjom dwóch ciekawych modeli: nowej Kii Sportage i odświeżonej Skody Karoq. Taka sama moc, ale nieco inne podejście do kwestii oszczędzania paliwa.
Fot. Skoda

We wnętrzu nowości jest mniej. Skoda Karoq to wciąż wzór ergonomii i praktycznych rozwiązań. Zamiast paneli dotykowych, mamy przyciski fizyczne w dużej ilości, pokrętła i prostotę obsługi. Ekran centralny jest dość niewielki, ale czytelny i ze znanym od lat systemem info-rozrywki. Wszystko wydaje się proste i nieco nudne, ale wielu kierowców to docenia i chce, aby ich auto było przyjemne w codziennej eksploatacji, a nie wzbudzające zachwyt u sąsiada. Nie bez znaczenia jest oczywiście przestrzeń, a tutaj Skoda Karoq ma się czym popisać. Pojemność bagażnika to 521 litrów w standardowej konfiguracji lub aż 1630 litrów po złożeniu oparć kanapy. Auto powstało na bazie platformy MQB A1 i jest produkowane między innymi w czeskiej fabryce w Kvasinach i Mlada Boleslav.

Kia Sportage vs Skoda Karoq. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą
Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą i pakowne. Tym razem przyglądamy się optymalnym wersjom dwóch ciekawych modeli: nowej Kii Sportage i odświeżonej Skody Karoq. Taka sama moc, ale nieco inne podejście do kwestii oszczędzania paliwa.
Fot. Kia

Kia Sportage posiada w ofercie wiele propozycji. Do porównania wybraliśmy coś, co prawdopodobnie będzie najczęstszym wyborem w tym modelu, a optymalną jednostkę 1.6 T-GDI o mocy 150 KM i momencie obrotowym rzędu 255 Nm z instalacją miękkiej hybrydy (MHEV), która wspomaga pracę systemu Start/Stop czy też dynamiczne ruszanie z miejsca. Oczywiście można wybrać wersję bez instalacji MHEV, ale wydaje mi się, że warto zainteresować się tą lekko zelektryfikowaną odmianą. Ponadto jest to wersja z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną, która świetnie współpracuje z tym systemem. Osiągi? Wystarczające. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 289 km/h. Średnie zużycie paliwa wg. producenta (WLTP) to 6,3 l/100km.

Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą
Crossovery stały się dla wielu kierowców wyborem numer jeden podczas poszukiwań aut dla rodziny. Praktyczne, wygodne, z wyższą pozycją za kierownicą i pakowne. Tym razem przyglądamy się optymalnym wersjom dwóch ciekawych modeli: nowej Kii Sportage i odświeżonej Skody Karoq. Taka sama moc, ale nieco inne podejście do kwestii oszczędzania paliwa.
Fot. Skoda

Czeska konkurentka posiada silnik 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm. To również bardzo często wybierana jednostka zarówno w tym modelu, jak i w innych propozycjach Grupy Volkswagena, od Seata Leona po Audi A3. Tutaj jest to wersja ACT, a więc z systemem aktywnych cylindrów, czyli podczas spokojnej, jednostajnej jazdy, dwa z czterech cylindrów pozostają nieaktywne. System działa sprawnie i praktycznie w niezauważalny dla kierowcy sposób. Oczywiście celem jest oszczędzanie paliwa i przy umiejętnej jeździe, faktycznie jesteśmy w stanie oszczędzić kilkanaście procent na 100 kilometrów. Podobnie, w połączeniu z 7-biegową dwusprzęgłową przekładnią DSG, praca całego układu jest bardzo przyjemna i komfortowa. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Średnie spalanie niemal takie samo, jak u konkurenta – 6,2 l/100km.

Kia Sportage vs Skoda Karoq. Ceny i wyposażenie

Do zestawienia staraliśmy się wybrać podobne cenowo egzemplarze z benzynowymi silnikami o optymalnej mocy i z automatycznymi skrzyniami biegów. Kia Sportage w tej wersji tj. z silnikiem 1.6 T-GDI o mocy 150 KM z systemem MHEV i automatem w odmianie M to koszt 121 900 złotych. Co znajdziemy w tej wersji? Jest to m.in. asystent utrzymania auta pośrodku pasa ruchu, 7 poduszek powietrznych, w tym centralna poduszka powietrzna w fotelu kierowcy, światła dziennie, mijania i drogowe wykonane w technologii LED, klimatyzacja manualna, 8-calowy ekran dotykowy, radio DAB, interfejs Apple CarPlay/Android Auto, port USB, kamera cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie czy też 17-calowe felgi aluminiowe. W opcji dostaniemy m.in.:

  • pakiet Smart (klimatyzacja automatyczna, nawiewy z tyłu, przednie czujniki itp.) – 4000 PLN;
  • pakiet Premium (elektryczna reg. foteli, wentylowanie foteli itp.) – 5500 PLN;
  • aktywne zawieszenie – 4000 PLN;
  • dach panoramiczny – 4000 PLN.

Skoda Karoq z silnikiem 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM i ze skrzynią automatyczną DSG w wersji Ambition kosztuje 123 400 złotych. W wyposażeniu znajdziemy m.in. 17-calowe felgi aluminiowe, reflektory LED Basic, czujniki parkowania z tyłu, dwustrefową klimatyzację automatyczną, tempomat, elektryczne lusterka boczne itp. W opcjonalnym wyposażeniu znajdują się m.in.:

  • pakiet Comfort (8-calowy ekran, czujniki parkowania z przodu, kamera cofania etc.) – 4150 PLN;
  • pakiet Winter Plus (podgrzewane fotele, skrajne miejsca na kanapie, przednia szyba i dysze spryskiwaczy) – 3000 PLN;
  • pakiet Tech Bolero (radio Bolero, ekran 8-calowy, wirtualne zegary itp.) – 4450 PLN;
  • pakiet performance (zawieszenie DCC, progresywny układ kierowniczy itp.) – 4450 PLN.

Kia Sportage vs Skoda Karoq. Podsumowanie

Oba auta to bardzo solidne propozycje o ugruntowanej pozycji na rynku. Oba auta mają również swoje rzesze zwolenników. Nic dziwnego – to świetne samochody o bardzo konkretnych charakterach. Kia Sportage celuje w tych, którzy szukają nowoczesności również pod względem stylistycznym i zależy im na sporek przestrzeni we wnętrzu. Skoda Karoq z kolei wciąż jest stateczna, spokojna, ale bardzo solidna i praktyczna.

Kia Sportage vs Skoda Karoq - podstawowe dane techniczne:

 

Kia Sportage (M) 1.6 T-GDI MHEV 150 KM (AT7)

Skoda Karoq (Ambition) 1.5 TSI ACT 150 KM (AT7)

Rozstaw kół przód (mm)

1615

1576

Rozstaw kół tył (mm)

1622

1541

Wysokość (mm)

1645

1603

Rozstaw osi (mm)

2680

2638

Długość/szerokość (mm)

4515/1865

4390/1841

Pojemność bagażnika (l)

562/1751

521/1630

Cena (zł, brutto)

121 900

123 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

Liczba miejsc

5

5

Masa własna (kg)

1505

1351

Pojemność zbiornika paliwa (l)

54

50

Układ napędowy

spalinowy (MHEV)

spalinowy

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1598

1498

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

przednia (FWD)

przednia (FWD)

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

Moc (KM)

150

150

Moment obrotowy (Nm)

250

250

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,6

8,9

Prędkość maksymalna (km/h)

189

210

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

6,3

6,2

Emisja CO2 (g/km)

143

141

Wyposażenie seryjne wybranych wersji

 

Kia Sportage (M) 1.6 T-GDI MHEV 150 KM (AT7)

Skoda Karoq (Ambition) 1.5 TSI ACT 150 KM (AT7)

Poduszki powietrzne

7

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/O

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena              

 

Kia Sportage (M) 1.6 T-GDI MHEV 150 KM (AT7)

Skoda Karoq (Ambition) 1.5 TSI ACT 150 KM (AT7)

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

 

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++ (6)

+++++ (5)

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Akcja policji w Bydgoszczy. Bezpieczeństwo pieszych

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie