![]() |
Atrapa chłodnicy stanowi całość z maską silnika. Po szutrze Sorento prowadzi się przyjemnie Fot. Tomasz Radzik |
Skrót SUV wziął się od Sport Utility Vehicle. Chodzi o samochody terenowo-rekreacyjne, które poradzą sobie i na autostradzie, i na polnym dukcie z koleinami. Najbardziej znane SUV-y, popularne zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, to Mercedes M, BMW X5, a z tańszych propozycji Toyota RAV4, Land Rover Freelander, Honda CR-V. Kia Sorento kosztuje więcej niż trzy ostatnio wymienione pojazdy, ale odznacza się większymi gabarytami, no i ma reduktor w układzie przeniesienia napędu.
Cztery poduszki
Sorento ma taki sam układ poduszek jak niektóre amerykańskie auta - dwie czołowe i dwie kurtyny. Nie ma więc bocznych poduszek typowych dla wielu samochodów produkowanych w Europie.
619 kilogramów
Duża ładowność auta wynosząca 619 kilogramów pozwala rejestrować je jako pięcioosobową ciężarówkę. Z tyłu miejsca nie brakuje, a dwie osoby mają naprawdę komfortowe warunki.
Zawieszenie opracowane przez Porsche pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów, ale kierowca czuje, mimo że jest to duży i ciężki wóz, każdą łatę na drodze.
Dane techniczne
Rodzaj nadwozia | pięciomiejscowe, pięciodrzwiowe auto terenowe |
Silnik | turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem, 2 497 ccm, 4 cylindry, 16 zaworów |
Moc | 140 KM przy 3 800 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm przy 2 000 obr./min |
Napęd | na tylne koła, dołączany na przednie, reduktor |
Prędkość maks. | 168 km/h |
Przyśpieszenie 0-100 km/h | 15,5 s |
Ogumienie | 245/70 HR 16 |
Długość | 4,567 m |
Szerokość | 1,863 m |
Wysokość | 1,804 m |
Rozstaw osi | 2,710 m |
Prześwit | 203 mm |
Masa | 1 981 kg |
Ładowność | 619 kg |
Zbiornik paliwa | 80 l |
Zużycie paliwa (poza miastem, miasto, średnie) | 7,3/11,8/8,9 |
Cena | 142 900 zł |
![]() |
Dziecinnie proste załączanie przedniego napędu i reduktora za pomocą gałki. Nie trzeba szarpać się z dźwignią na środkowym tunelu, jak w wielu terenówkach |
Zalety i wadyNADWOZIE
- atrakcyjna linia, przyciągająca wzrok
- dużo przestrzeni z tyłu
- dużo miękkich wykładzin w środku
- oddzielnie uruchamiany spryskiwacz reflektorów (nie powoduje nadmiernego zużycia cieczy)
- otwierana szyba w tylnej klapie
- kompas i barometr w seryjnym wyposażeniu
- podgrzewanie przednich wycieraczek (przewody w szybie)
- wręcz wzorowa obsługa automatycznej klimatyzacji
- wysokie położenie radia na desce rozdzielczej
- dwa schowki na okulary w suficie, koło przedniej szyby
- maska silnika podnosi się na siłownikach
- prosta regulacja pochylenia przednich zagłówków
![]() |
Wygląd pokrywy nad silnikiem jest mylący. Sorento diesel ma cztery cylindry, a nie sześć w układzie widlastym |
- brak kontrolki świateł mijania
- brak regulacji kierownicy na głębokość
- widoczność do tyłu na skos
SILNIK
- sprawia dynamiczne wrażenie
- porządnie wyciszony
- trochę za wysokie spalanie w mieście
ZACHOWANIE NA DRODZE - przewidywalne reakcje na szutrze
- całkiem zwinne auto na zakrętach
- bardzo łatwa obsługa układu 4x4
- poprzeczne nierówności drogi są słabo pochłaniane
- uwaga z wyprzedzaniem przy dużych prędkościach, bo funkcja kick down może nie zadziałać
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?