Kia Sorento 2,5 CRDi EX automat

Jacek Dobkowski
Sorento to przedstawiciel modnej klasy SUV, aut sprawnych na szosie i przystosowanych do pokonywanie terenowych dróg.

Kia Sorento 2,5 CRDi EX automat

Atrapa chłodnicy stanowi całość z maską silnika.
Po szutrze Sorento prowadzi się przyjemnie
Fot. Tomasz Radzik

Skrót SUV wziął się od Sport Utility Vehicle. Chodzi o samochody terenowo-rekreacyjne, które poradzą sobie i na autostradzie, i na polnym dukcie z koleinami. Najbardziej znane SUV-y, popularne zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, to Mercedes M, BMW X5, a z tańszych propozycji Toyota RAV4, Land Rover Freelander, Honda CR-V. Kia Sorento kosztuje więcej niż trzy ostatnio wymienione pojazdy, ale odznacza się większymi gabarytami, no i ma reduktor w układzie przeniesienia napędu.
Cztery poduszki
Sorento ma taki sam układ poduszek jak niektóre amerykańskie auta - dwie czołowe i dwie kurtyny. Nie ma więc bocznych poduszek typowych dla wielu samochodów produkowanych w Europie.
619 kilogramów
Duża ładowność auta wynosząca 619 kilogramów pozwala rejestrować je jako pięcioosobową ciężarówkę. Z tyłu miejsca nie brakuje, a dwie osoby mają naprawdę komfortowe warunki.
Zawieszenie opracowane przez Porsche pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów, ale kierowca czuje, mimo że jest to duży i ciężki wóz, każdą łatę na drodze.
Dane techniczne

Rodzaj nadwoziapięciomiejscowe, pięciodrzwiowe auto terenowe
Silnikturbodiesel z bezpośrednim wtryskiem,
2 497 ccm, 4 cylindry, 16 zaworów
Moc140 KM przy 3 800 obr./min
Maks. moment obrotowy320 Nm przy 2 000 obr./min
Napędna tylne koła, dołączany na przednie,
reduktor
Prędkość maks.168 km/h
Przyśpieszenie 0-100 km/h15,5 s
Ogumienie245/70 HR 16
Długość4,567 m
Szerokość1,863 m
Wysokość1,804 m
Rozstaw osi2,710 m
Prześwit203 mm
Masa1 981 kg
Ładowność619 kg
Zbiornik paliwa80 l
Zużycie paliwa (poza miastem, miasto, średnie)7,3/11,8/8,9
Cena142 900 zł

Kia Sorento 2,5 CRDi EX automat

Dziecinnie proste załączanie przedniego napędu
i reduktora za pomocą gałki. Nie trzeba
szarpać się z dźwignią na środkowym tunelu,
jak w wielu terenówkach

Zalety i wadyNADWOZIE

  • atrakcyjna linia, przyciągająca wzrok
  • dużo przestrzeni z tyłu
  • dużo miękkich wykładzin w środku
  • oddzielnie uruchamiany spryskiwacz reflektorów (nie powoduje nadmiernego zużycia cieczy)
  • otwierana szyba w tylnej klapie
  • kompas i barometr w seryjnym wyposażeniu
  • podgrzewanie przednich wycieraczek (przewody w szybie)
  • wręcz wzorowa obsługa automatycznej klimatyzacji
  • wysokie położenie radia na desce rozdzielczej
  • dwa schowki na okulary w suficie, koło przedniej szyby
  • maska silnika podnosi się na siłownikach
  • prosta regulacja pochylenia przednich zagłówków

Kia Sorento 2,5 CRDi EX automat

Wygląd pokrywy nad silnikiem jest mylący.
Sorento diesel ma cztery cylindry, a nie sześć
w układzie widlastym

- brak kontrolki świateł mijania
- brak regulacji kierownicy na głębokość
- widoczność do tyłu na skos
SILNIK

  • sprawia dynamiczne wrażenie
  • porządnie wyciszony
    - trochę za wysokie spalanie w mieście
    ZACHOWANIE NA DRODZE
  • przewidywalne reakcje na szutrze
  • całkiem zwinne auto na zakrętach
  • bardzo łatwa obsługa układu 4x4
    - poprzeczne nierówności drogi są słabo pochłaniane
    - uwaga z wyprzedzaniem przy dużych prędkościach, bo funkcja kick down może nie zadziałać
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty