To auto w cenie od 39 990 zł ma umożliwić koreańskiej firmie dalszą ekspansję na naszym rynku.

Samochody 4-drzwiowe cieszą się w Polsce dużą popularnością. Kształt nadwozia kojarzony z luksusowymi limuzynami sprawia, że właściciel pojazdu czuje się w nim bardziej prestiżowo niż w hatchbacku. Sedan w niewygórowanej cenie jest u nas jednocześnie niczym

"człowiek - orkiestra": ma służyć do jeżdżenia po zakupy, do pracy czy na wakacje. Bywa, że to jedyny samochód w rodzinie. Z tymi wymaganiom nowe Rio radzi sobie dość dobrze.
Cechy szczególne
Rio zbudowano na tej samej płycie podłogowej co nowego Hyundaia Accenta. Kia należy bowiem do koncernu Hyundai. Ilość miejsca na nogi nie budzi zastrzeżeń, w przeciwieństwie do niewystarczającej ilości miejsca nad głowami pasażerów

siedzących z tyłu, wynikającej z dość gwałtownie opadającej linii dachu. Tablica przyrządów jest nieskomplikowana, ale czytelna i ma wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, ostatnio eliminowany w innych samochodach. Bagażnik o pojemności 390 l nie zachwyca objętością biorąc pod uwagę, że w konkurencyjnej Fabii ma 438 l, w Loganie - 510 l, a w Albei aż 515 l. Oparcie tylnej kanapy można składać w stosunku 60:40.
Silnik
Kia Rio dostępna jest w Polsce z jedną tylko jednostką napędową. Rzędowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 l rozwija moc 97 KM. Maksymalny moment obrotowy 125 Nm

dostępny jest przy 4 700 obr/min co powoduje, że chcąc sprawnie przyspieszać trzeba często sięgać do dźwigni zmiany biegów. Zużycie paliwa na poziomie 5,2 l w trasie i 7,9 l w cyku miejskim jest zadowalające. Dzięki dodatkowemu wygłuszeniu komory silnika oraz zmianach w układzie dolotowym i wydechowym hałas docierający do przedziału pasażerskiego nie jest natarczywy.
Wrażenia z jazdy

W zawieszeniu przednim Kii Rio zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną z wahaczami wzdłużnymi. To rozwiązanie stosunkowo proste i powszechnie stosowane, szczególnie w samochodach, których cena z założenia ma być niewysoka. Elementy zawieszenia zestrojono przy tym stosunkowo miękko, co ma tę zaletę, że nierówności polskich dróg są dobrze tłumione. Efektem miękkiej charakterystyki jest jednak mniej pewne zachowanie pojazdu na zakrętach. Szybka jazda na wirażu powoduje zarzucenie tyłu. Fotele są dobrze wyprofilowane, choć mogłyby mieć lepsze trzymanie boczne. Precyzyjniej mogłaby pracować 5-stopniowa, manualna skrzynia biegów.
Podsumowanie
Kia Rio sedan to ciekawa propozycja. Cena podstawowej wersji wynosząca poniżej 40 tys. zł może kusić klientów poszukujących taniego, wygodnego auta. Pod względem przestrzeni wewnątrz samochód może zadowolić. Także wyposażenie standardowe jest wystarczające.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1399 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 97/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 125/4700 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 177 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | bd. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | bd |
Pojemność bagażnika (dm3): | 390 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,2/7,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 424 x 170 x 147 |
Rozstaw osi (cm): | 250 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/6 |
Cena (zł): | 39 990 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze jest przestronne. Na brak miejsca nad głową mogą narzekać wyżsi pasażerowie siedzący z tyłu. |
Silnik | *** | Silnik "lubi" wysokie obroty. |
Dynamika | **** | Wystarczająca dynamika. |
Zużycie paliwa | *** | Jak na tę wielkość pojazdu silnik jest wystarczająco oszczędny. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Nowoczesna koncepcja pojazdu, tradycyjna konstrukcja zawieszenia. |
Wyposażenie | *** | Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa - wystarczające, podobnie jak z zakresu komfortu. |
Wyposażenie seryjne:
Kia Rio Family
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby (przód/tył) | S |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?